Kunyit hidup antara ramuan yang sering digunakan dalam masakan. Ada yang tumbuk kunyit dengan lesung batu, digiling, kisar dengan blender, hiris halus dan sebagainya dalam masakan. Namun ada juga yang masih mengekalkan cara lama dengan menggunakan pemarut atau sagat.

Namun masalah yang selalu dialami bila parut kunyit hidup dengan menggunakan sagat/pemarut ni, kebiasaannya akan meninggalkan kesan kekuningan pada bahagian ‘matanya’. Malah nak cuci pula kena lebih berhati-hati, jika tidak jari pun boleh terluka.

Sebenarnya ada trik mudah untuk elak kunyit melekat dan tinggalkan kesan kekuningan pada pemarut ni iaitu dengan menggunakan Daun Pisang.

Boleh cuba trik yang dikongsikan oleh Mohd Zamza Mohd Zamza ini.

“Sesiapa yang masak masih guna kunyit hidup ni lah teknik si kunyit tu tak melekat dekat mata pemarut yee..Guna je daun pisang pi tekap jer. Selamat mencuba dan selamat memasak.”

Jika tiada daun pisang, boleh juga lapik plastik untuk elak parut jadi kuning.

Jika ada pemarut ni tapi dah terkena kunyit bleh jugak lapikkan daun pisang, untuk elak halia ke ubi ke dari kekuningan.

Baca Lagi Di Sini :
JUS KUNYIT Remedi Turun Temurun Keluarga, Minum Pekat Lebih Bagus!

Begini Cara Biakkan Pokok Kunyit, Hasilkan Isi Yang Lebat

IKLAN

Resipi Air Jamu Asam Kunyit, Banyak Khasiat Senang Nak Buat!

Sapu KUNYIT Pada Batang Hidung, Rawatan Alternatif Sembuhkan DEMAM SELESEMA Kucing

Mingguan Wanita : Menarik idea dan trik yang dikongsikan ini. Jadi kalau selalu parut kunyit hidup, boleh ikut trik yang dikongsikan ini. Kena lapik dengan daun pisang atau plastik, barulah ‘mata’ pemarut tu tiada kesan kekuningan nanti.

Sumber: Mohd Zamza Mohd Zamza

IKLAN

APA RAHSIA KEJAYAAN KAMI JADI JUTAWAN MILENNIAL?

Chocodap’s, Faith Fleur, Anggun Cotton Collection, Teh Ais Pyorr, Masak-masak Cekyana (Oden viral) dan bayak lagi jenama lain mempunya ratusan ribu pelanggan masing-masing.

Tak ramai anak Melayu kita mampu bina empayar perniagaan dari bawah dari tiada apa-apa. Ia bukan dicipta sehari dua. Banyak pengorbanan terpaksa dilakukan sepanjang pendakian.

• Apa rahsia mereka?
• Apa yang mereka lakukan?
• Apa ilmu-ilmu yang diamalkan?
• Siapa yang susah senang bersama mereka?
• Apa dugaan dan keperitan yang dilalui?

Teringin ikut jejak mereka?

Semua ini akan terjawab di program Webinar Eksklusif CEO BIsnes Viral anjuran Mingguan Wanita pada 25 September 2021 secara virtual. Dangarkan sendiri perkongsian jujur mereka. Eksklusif!

IKLAN

Menangi hadiah-hadiah cabutan bertuah serta wang tunai bernila RM100.

Daftar sekarang di
https://toko.ideaktiv.com/…/webinar-eksklusif-ceo…/
atau scan QR Code pada poster

Atau sertai grup telegram WEBINAR EKSKLUSIF CEO BISNES : https://t.me/bangkitwanitaMW

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita