Sememangnya lebih mudah jika isteri berterus-terang, tak perlu uji setia seorang suami kerana cukup-cukuplah ujian sedia ada.

Rasanya bukan semua suami mampu menahan ujian apatah lagi ujian yang dibuat-buat, silap haribulan mak-mak bermadu gara-gara plan ujian sendiri.

Berterus-Terang Tak Perlu Uji Setia Suami

Kongsi Ustaz Firdaus Mokhtar, hidup dalam rumah tangga bukan tempat kita hendak cuba-cuba uji pasangan kita.

“Aku nak tengok setia tak dengan aku. Itu saja.”

“Habis itu kau nak buat apa?”

“Aku suruh kawan aku menyamar jadi budak perempuan yang suka dekat dia. Mesej dia selalu.”

Baca Juga Di Sini:

‘Landasan Kita Berbeza’ Bertahun Kahwin, Ujian Rumah Tangga Tak Pernah Berhenti

Apa Yang Berlaku Dalam Rumah Tangga Adalah Ujian, Allah Tak Uji Melebihi Kemampuan

Nak Rumah Tangga Kekal, Kena Kental Lawan Ujian Dalam Perkahwinan, Jangan Ambil Mudah!

Tepuk dahi! Baler apa benda kau nak uji-uji macam tu. Konon nak uji setia.

“Apa expectation kau buat suami kau macam tu?”

IKLAN

“Aku nak baca apa dia balas nanti. Lepas tu aku nak dia beritahu yang dia ada aku sebagai isteri dia. Itu saja.”

“Kalau dia respon lain daripada apa yang kau fikir macam mana?”

“Siaplah dia. Jenis tak guna.”

“Hamboi. Baru setakat membayangkan kau dah kata dia jenis tak guna.”

Cukup-Cukuplah Ujian Sedia Ada

Puan, hidup ini bukan untuk kita perjudikan dengan trial and error begitu. Cukuplah ujian sedia ada yang datang semula jadi ke rumah
tangga kita.

Tak perlu nak tambah ujian sendiri. Sepatutnya apa respon yang puan nak suami lakukan kalau kena macam tu, itu yang puan kena beritahu.

“Bang, kalau ada orang lain tiba-tiba kata dia suka dekat awak. Dia sanggup jadi nombor dua. Tak minta banyak, nak awak jadi suami saja. Saya nak awak tanya saya dulu ya.

Jelaskan Hal Sebenar

Beritahu ke dia awak sudah bina hidup rumah tangga ini lama dengan saya. Daripada kita tak ada rumah. Pergi sana sini naik motor sahaja. Berteduh bawa flyover highway sama-sama.

IKLAN

Awak pakaikan saya baju hujan. Biar awak lencun seorang tak apa. Masa lahir anak pertama awak pengsan sebab tak boleh tengok darah. Macam mana jaga anak semua awak belajar dengan mak saya.

Beritahu dia yang awak tak sanggup hendak sia-siakan semua itu hanya sebab awak nak bela hidup orang lain. Boleh ya bang?”

Haaa! Tu contoh, contoh.

Beritahu & Tengok Responnya

Maksudnya dekat sini, beritahu jelas-jelas. Bukan kau nak tengok-tengok nanti dia respon apa.

Lelaki ini jangan diuji. Mereka ni lurus. Nak faham diri sendiri pun masalah, lagilah nak faham kalian yang perempuan.

Jenis bercakap guna hati tapi macam bercakap guna mulut. Mana mahunya puan. Cakap dalam hati tu tak dengar dek siapa-siapa. Malaikat sahaja boleh dengar.

Suami itu sudahlah bukan malaikat. Jenis slow pula. Ya Ampun.

IKLAN

Begitulah.
Firdaus Mokhtar,
Kami bukan semuanya tahan diuji. Haa!

Mingguan Wanita : Rumah tangga ini banyak sangat ujiannya, jadi tak perlu ditambah lagi dengan ujian sendiri. Takut akhirnya diri sendiri yang merana.

Sumber : Ustaz Firdaus Mokhtar

JOM SERTAI GRUP TELEGRAM BANGKIT WANITA MW

Kesan pandemik C19, ramai gaji dipotong atau dibuang kerja. Boleh buntu juga sekejap. Namun, ada berita baik untuk para wanita B40 & M40. Mingguan Wanita prihatin dengan nasib menimpa anda dan susulan itu, kami menjemput semua untuk menyertai group Telegram Bangkit Wanita MW sebagai platform untuk mendapatkan info niaga, promosi kursus, tip berbisnes, perkongsian usahawan yang memberi inspirsasi dan lain-lain. Klik link ini untuk menyertainya:  https://t.me/bangkitwanitaMW

Selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral. Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini. Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Pilihan Antara Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

Buat Aneka Kuih Frozen. Confirm sedap, laku keras. Dibuka pada 24 Julai 2021. Peserta diberi tunjuk ajar menyediakan beberapa jenis makanan sejuk beku yang laris di pasraan seperti donut, samosa, pizza dan banyak lagi. Sila klik pautan ini untuk pendaftaran  //toko.ideaktiv.com/product/buat-aneka-kuih-frozen-confirm-sedap-laku-keras/

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita – https://www.facebook.com/mingguanwanita/
Instagram Mingguan Wanita – https://www.instagram.com/mingguanwanita/
Twitter Mingguan Wanita – https://twitter.com/MingguanWanita
Telegram : https://t.me/bangkitwanitaMW
Youtube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial