Selain adik beradik dan ahli keluarga, hidup berjiran juga memainkan peranan penting dalam diri kita. Jauh daripada keluarga dan mengharapkan jiran untuk membantu dalam apa jua keadaan.

Bila dah berjiran, janganlah sombong atau pentingkan diri sendiri. Sebab esok-esok, bila dalam kesusahan pada jiran tempat untuk kita meminta tolong. Tak kiralah rumah teres atau apartment sekali pun.

Biasanya yang menjadi masalah bila tinggal di rumah tinggi, jiran atas bawah pun belum tentu kenal. Bila tak kenal, mulalah buat hal sendiri dan tak kurang juga ada aktiviti yang boleh mengganggu ketenteraman tetangga. Ini belum lai bab-bab bergaduh atau bermasam muka. Macam-macam cerita dan peel bila tinggal berjiran ni.

Antara perkongsian daripada Syahirah Omar ini ada betulnya. Kalau masing-masing ada tanggungjawab dan tidak pentingkan diri sendiri, mesti suasana aman damai.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Ajar Anak Adab Di MEJA MAKAN, Elak Layan Mak Macam BIBIK, Jangan Biasakan!

Adab Jemur ‘Anak Baju’, Sidailah Tempat Tertutup, Bukan Dilihat Jiran Atau Orang Luar

Info Lebih Menarik DI SINI

IKLAN

Bila Berjiran, Usah Pentingkan Diri

Bulan puasa haritu,

Luqman terjatuhkan pinggan mama waktu sahur. Pecah berderai. Waktu itu jam 5.15 pagi.

Pantas sekali mama minta kesemua anak ketepi, habiskan makanan diam-diam. Jangan siapa pun bergerak. Kemudian ambil penyapu, kain basah, kutip kaca dan vakum kemudian bila dah pagi.

Kenapa sapu dan lap? Sebab tak sesuai nak vakum awal pagi.

Sebenarnya dah lama nak menulis adab hidup berjiran ni terutamanya rumah tinggi. Ya, kami duduk rumah atas. Rumah atas ni adab berjiran kena lebih sikit. Tapi ramai ambil mudah.

IKLAN

Saya kongsikan sedikit mungkin boleh kita sama-sama ambil peduli. Bila kita nak duduk sesuatu kawasan, sangat penting untuk kita tidak pentingkan diri. Bila pentingkan diri memang menyakitkan hati jiran.

1. Bila hidup berjiran rumah tinggi ini, bukan semua orang bujang. Jadi, eloklah kalau nak karaoke tu pergi ke tempat karaoke yang betul. Bukan apa, sebab orang lain dah berkeluarga. Ada anak kecil nak tidur, nak belajar kelas online. Yang bekerja di rumah pun ramai. Memang stres jam 1-2 pagi bebudak bujang nyanyi lagu jerat percintaan.
2. Bila buang sampah, buang betul betul. Kalau air sampah menitik dari rumah kalian sampai ke bilik sampah, ambil mop, bersihkan sendiri. Kesian jiran terpaksa bau busuk sementara kakak cleaner nak cucikan. Jangan jadi selfish. Sebolehnya check semula laluan tadi ada tak air menitik. Bila buang sampah, yang cecair tu tapis buang ke singki. Bukan ke plastik sampah. Barulah tak meleleh air ikan ke air sotong ke.
3. Tumbuk sambal lapik kain. Nak masak nasi goreng jam 7 pagi, setelkan sesiap la simpan peti ais ke cili siap tumbuk. Nak blend apa pun blend awal awal. Janganlah jam 4 pagi awak blend cili sebab nak meniaga makanan. Rancang jadual mesin cili bawang kalian.
4. Janganlah buang sampah dari tingkap kalian ke bawah. Ada ya orang buang je air teh ais campak dari atas rumah. Kes buang sampah dari tingkat atas ni kadang anak jiran buang batu hiasan kat balkoni la, buang penyodok la. Kalau ada anak kecil, eloklah simpan barang tu semua supaya tak dibaling kebawah. Ada sekali tu kemik kereta saya dibaling anak jiran dari tingkat atas.
Itu cerita budak. Cerita manusia yang otak tak tahu letak kat mana pun ada juga. Buang puntung rokok tu biasa. Buang kondom penuh air mani, buang pad dah pakai. Aduhai, awak kenapa ya?
5. Kalau jenis bangun awal pagi, nak vakum pun tunggulah siang sikit. Janganlah sesudah subuh dah vakum satu rumah. Kesian anak jiran nak tidur tak puas. Buat kerja rumah lain dulu seperti basuh baju, sidai baju, lap dapur, buang sampah, basuh tandas.
6. Nak bertukang, alih perabot jangan la buat sampai tengah malam. Ya faham kadang kena rasuk saka rajin. Tapi kesian orang bawah nak tidur.
Kalau saya, saya memang terus telifon security je minta check unit sekian sekian suruh berhenti bertukang.
” Maaf Puan, unit atas tak berpenghuni. Puan mungkin boleh minta orang beragama pagar rumah. Saya rasa mesti gangguan iblis syaitan,” Naya!
7. Cuci tandas selalu. Bila makan petai, jering, kerdas, janganlah membuang atas lantai. Buang kat dalam toilet bowl. Maaf ya tulis sebab ini masalah biasa rumah atas. Sebab kalian buang air kecil, simbah manja je, kami yang jiran ni tempias baunya ikut lubang air tu.
Sepelaung baunya.
8. Bila sidai kain, yang seluar kecil baju dalam sepit elok elok. Nanti terbang ke rumah jiran. Dapat jiran baik dia simpankan. Dapat jiran biol dia santaukan baru tahu. Jenuh jiran buat announcement dalam group wassap,
” Seluar dalam siapa terjatuh dari tingkat atas, boleh datang ambil di rumah saya,”
Ha nak ambil ke?
9. Elakkan sidai pakaian di tingkap. Sidailah elok elok di tempat sidai kain. Tak muat, sidai di kerusi. Tak elok betul tengok kain baju bergantungan. Ada duit lebih, belilah dryer. Insya Allah lebih membantu kalian.
10. Bila guna pool, pampers anak ke, sampah ke, jangan la dibuang tepi-tepi begitu. Cuba jadi manusia bertamadun sikit. Sama juga bila basah kuyup tu, salin la baju kat tandas awam dulu. Bukan basah kuyup naik lift.
11. Jangan conteng merata dan jangan cop tapak kaki kasut di dinding lift ke banggunan ke. Nak buat, buat kat rumah sendiri. Lantak la nak berseni macamana pun.
12. Kalau boleh letak reminder dekat pintu. ” Tutup api sebelum keluar rumah,”
Dah banyak kejadian rumah berkepul kepul asap. Menggelabah jiran panggil bomba. Faham saya pun jenis pelupa. Kalau jadi apa apa kat rumah kalian, rumah orang lain terpalit sama.
13. Tak sesuai rumah tinggi nak bela kucing. Tapi kalau nak bela, tutupla tingkap, balkoni.
Kesian kucing jatuh kebawah mati hanya sebab kecuaian kita.

Jadilah jiran yang baik dan tak pentingkan diri.

MW: Begitulah kalu hidup berjiran. Ini rumah tinggi, kalau rumah teres pun lebih kurang sama juga. Paling penting kenal jiran dan jangan macam kita saja ada kat kawasan rumah tu.

Sumber: Syahirah Omar

IKLAN

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

 

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita