Buat mak-mak yang selalu beli roti, tapi kadang kala tak perasan roti dah nak tamat tempoh atau tak tau nak buat apa, boleh buat macam ni. Hanya perlu letak inti, celup telur dan serbuk roti, kemudian goreng. Cukup mudah dan ringkas, tapi rasanya sangat sedap.

Boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh Puan Suriaty Abd Talib ini sebagai panduan;

“Roti nak dekat-dekat expired dah sebenarnya. Ada la 4 keping lagi..taktau nk masak apa pagi ni tuk cik myka, terlintas plak nak buat roti inti teloq ni”

“Mak mak boleh la try kalau ada roti-roti lebih kat rumah tu Insya Allah anak-anak dengan mak-mak sekali dok makan.”

Bahan-Bahan:

Roti (Sila la leperkan dengan cara apa sekalipun)
tepi-tepi roti tu potong tapi jangan buang tau
crab stick (sosej pun boleh)
telur rebus
telur sebiji untuk salut roti
serbuk roti

Cara Membuat:

1.Susun atas roti tu satu persatu ikut suka kita nak susun macam mana.

2.Selepas itu kepitkan roti tu. Cik Su gam pakai teloq tu ja. Sapu tepi-tepi tu pastu penyek guna jari.

3.Salut dalam telur.

4.Kemudian, salut dalam serbuk roti pulak.

5.Gini la rupanya.

6.Bahagian tepi-tepi roti tu jangan dibuang. Celup sekali dalam telur tu.

7.Selepas itu salut dengan serbuk roti. Ok siap.

8. Goreng dalam minyak yang penuh, tapi api jangan kuat sangat takut hitam pulak roti tu kepanasan.

Semoga perkongsian ini bermanfaat, Selamat Mencuba!

Baca Disini: Punyalah Sedap & Senang Nak Buat Roti Goreng Cadbury Meleleh Ni, Patutlah Viral!

MW: Jadi jika ada roti lebih kat rumah tu, lagi-lagi dah nak dekat tamat tempoh, mak-mak bolehlah cuba resipi yang dikongsikan ini. Senang, ringkas dan mudah. Anak-anak pun mesti suka.

Sumber: Suriaty Abd Talib