• 4.2K
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    4.2K
    Shares

Rupanya nak buat kacang bawang putih yang sedap, caranya kena rebus dan perap kacang semalaman dahulu barulah ia digoreng. Jika selalu mak-mak hanya beli kacang goreng ni, kali ni bolehlah cuba buat sendiri. Tak susah mana nak buat kacang bawang putih ni, malah lebih terjamin kebersihannya, tanpa bahan pengawet dan lebih jimat.

Berikut perkongsian resipi mudah Kacang Bawang Putih oleh Nazira Abd Kader yang mak-mak boleh cuba.

Bahan-Bahan:

1kg Kacang Kopek/Trojen/Shandung (kopek kacang kepada dua supaya bila perap serap sepenuhnya & cuci)
20 ulas Bawang Putih (Dikisar dan dibuat pes)
20 ulas Bawang Putih (Dihiris halus untuk dmasukkan masa goreng nanti)
sedikit garam gula

Cara Membuat:

1.Basuh kacang sehingga bersih.

2.Rebuskan air bersama pes bawang putih garam dan gula sampai mendidih.

3.Kemudian masukkan kacang tadi.

4.Rebus dalam 3 minit dan tutupkan api.Biarkan kacang dalam air rebusan lebih kurang 10 minit dan toskan.Selepas itu, gaul kacang tadi bersama pes bawang putih garam dan serbuk perasa(ajinomoto).Gaul rata,letakkan dalam dulang dan perap semalaman.

5.Ini rupa kacang yang di perap semalaman.Kacang akan jadi kering seperti ini.

6.Sebelum goreng kacang, hiris kan dalam 20 ulas bawang putih.Ikut suka bawang putih nak banyak mana.Saya suka banyak-banyak.

7.Panaskan minyak, lepas tu kecilkan api.Masukkan kacang tapi jangan banyak sangat,nanti kacang tak rangup.

8.Bila kacang dah separuh masak rupanya macam ni.

9.Masukkan sedikit bawang putih hiris, goreng sehingga kacang masak secukup nya.

10.Ni rupa kacang yang dah siap goreng.Tunggu betul-betul sejuk baru masukkan dalam bekas kedap udara.

Info Ekstra!

*Saya beli kacang ni dekat pasar raya dah siap packing.Tertulis kacang kopek.Ade yang panggil kacang shandong ade yang kata kacang trojen.Yang penting ini bukan kacang tanah biasa.Kacang ni panjang sikit.

*Bawang putih pes dalam 2 sudu masuk kat dalam air rebusan. Yang baki gaul dekat kacang yang dah siap rebus nanti.

*Masa menggoreng jangan masukkan kacang terlalu banyak, nanti kacang tak rangup.

*Goreng dengan api yang perlahan. Memerlukan kesabaran nak goreng kacang ni.Nanti kalau api besar kacang cepat hangus dan lemau.

Selamat Mencuba!

Sumber: Nazira Abd Kader

Jangan Lupa Komen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
KORPORAT   |   POLISI DATA PERIBADI  |  PENAFIAN   |   LANGGANAN   |   PENGIKLANAN   |   KERJAYA   |    HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error:
" "