cara masak nasi

“Isyh, payahlah nak masak nasi camni, dia suka makan beras lain pastu kita pula suka beras lain.”

Inilah jadinya kalau selera tak sama. Tetapi mak-mak jangan risau ya, ada caranya lebih mudah malah hasilnya nasi lagi helookk!

Ikut cara Puan Arwina Mansor, cuma perlu kukus nasi. Nak panaskan nasi pun cuma kukus balik. Settle.

Cara Masak nasi Kukus

Ada sorang kawan kata, susahlah nak masak nasi sekarang. Mak nak beras perang, kami tak suka. Takkan tiap kali nak masak dua periuk.

IKLAN

“Alamak dik.. Senang je.. Kami di rumah dah lama masak nasi kukus. Senang je, tiap sorang satu mangkuk. Sedas je masak. Tak sampai sejam. Nasi cantik. Takde kerak. Gebu…”

Saya tunjuk, saya masak 3 jenis beras. Beras wangi, beras perang dan beras siam. Nak senang lagi. Pakai mangkuk lain-lain jenis. Senang kenal nasi siapa punya. Bunyi ting. Semua orang dapat makan nasi kegemaran.

Ok.. Sebab ramai pula tanya soalan yang sama. Saya beritahu sini.

IKLAN

Kalau nak nasi macam biasa. Letak beras yang dah dibasuh 3/4 dari mangkuk dan letak air penuh mangkuk.

IKLAN

Jadi nasi akan naik ke atas. Bila dah masak… Kalau nak nasi tu lembik, letak beras 1/4 @ 1/2, buh air penuh. So nasi akan lembik sikit. Senang nak tenyeh bagi baby makan.

Nak masak pun tak lama. Dalam 20min-40min. Bergantung kepada jenis pengukus dan kuantiti. Tapi.. Saya suka biar je dia kukus lama. Sampai waktu makan. Panas-panas kan sedap!