20 Tip Turun Berat Dengan Menu Diet Suku Suku Separuh, 8 Bulan Wanita Ini Dah Hilang 40KG

Diet suku-suku separuh ini antara diet yang seimbang, sedap menunya dan paling penting tak buang nasi dalam makanan harian mak-mak. Sebaliknya berkesan sungguh untuk buang LEMAK!

Menu diet suku-suku separuh ini dikongsikan oleh Siti Rohayatul Husni Moktar (Kak Chik). Bila ketika usianya baru 29 tahun, beratnya sudah mencecah 90kg.

Masa itu masalah kesihatan dah mula tunjukkan tanda-tandanya. Period jadi tak teratur, tumit pun mula sakit.”

Akhirnya wanita ini tekad amalkan diet suku-suku separuh. Dan dalam tempoh 8 bulan, dia berjaya membuang 40kg lelemak degil dalam badan dan mendapatkan berat terkini 50kg.

Kak Chik dah dapat BMI normal. Kak Chik dah berjaya lost sebanyak 40kg. Berkat usaha selama ini. Kak Chik happy.”

Tq Cik Husband yang banyak bagi semangat
Tq Geng dietku
Tq Mak dan famili serta sifu-sifu
Tq Kepada yang menghina saya selama ni, “Kerana kutukan anda saya bangkit,”

Catatan Detail Berat Kak Chik

Berat untuk hari ini : 50kg
Body fat : 23%
Tinggi : 160 cm

 

20 Tip Turun Berat Dengan Diet Suku Suku

Kak Chik kongsi 20 tip untuk anda di luar sana:

1. Cuba diet rendah kalori.

2. Perhatikan pengambilan kalori.

3. Minum air masak dengan secukupnya. Terutama sebelum makan. Air masak boleh jadikan kulit kita sihat dan putih (~yang penting ambil air dari asas yang bersih tau. Barulah terhindar dari sebarang penyakit. Jom minum air Coway bersama Kak Chik.

Tahukan anda minum air putih ni banyak manfaatnya untuk tubuh badan kita. Manfaat air putih juga bukan sekadar untuk tubuh badan tapi amat bagus untuk kecantikan, ianya dapat melembapkan & menyegarkan kulit.

Amalkan air putih yang banyak dari air manis ~)

4. Lupakan diet dan makan secara seimbang. Apabila setiap masa anda terlalu fikirkan pasal diet. Anda akan tertekan.

5. Banyakkan protien. Protien memainkan peranan utama dalam proses mengurangkan berat badan.

6. Guna pinggan lebih kecil untuk segenggam nasi.

7. Tidur dengan cukup 8 jam sehari. Kajian menunjukkan tidur yang tidak cukup punca terjadinya obesiti.

IKLAN

 

 

8. Buat sedikit senaman.

√    Aerobik
√    Cardio

9. Katakan tidak pada gula. Pertama gula semula jadi sangat bagus. Yang wujud dalam buah dan sayuran patut kita amalkan. Atau gantikan daripada menggunakan gula sebagai penambah rasa dalam minuman. Gantikan dengan stevia atau palsweets.

Semakin kurang pengambilan gula tambahan. Semakin sihat tubuh anda.

10. Banyakkan sayuran dan buah-buahan dalam pemakanan seharian kita. Sayur dan buah adalah makanan terbaik yang wujud di muka bumi kita. Ia rendah kalori, tinggi serat, tinggi kandungan air dan sangat mengenyangkan.

 

20 Tip Turun Berat Dengan Menu Diet Suku Suku Separuh, 8 Bulan Wanita Ini Dah Hilang 40KG

 

11. Teh Hijau (Kak Chik guna Ahmad tea). Sangat membantu menurunkan berat badan. Teh Hijau mampu meningkatkan metabolisma dalam tubuh dan memberi rasa kenyang yang lebih lama.

12. Minum air kopi (tanpa gula). Sebelum memulakan senaman Kak Chik minum untuk lebih bertenaga. Kopi juga meningkatkan kadar metabolisma badan. Semakin tinggi metabolisma badan anda, semakin senang untuk anda kuruskan badan.

13. Jangan berlapar. Bila anda berlapar, anda akan makan lebih banyak. Tubuh akan mula membakar muscle (otot) untuk gantikan makanan. Metabolisma akan menurun.

14. Elakkan minum minuman bergas. Minuman bergas biasanya mengandungi 8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh (Kecuali air gas yang zero kalori tu)

15. Kurangkan pengambilan garam. Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air.

16. Ambil sarapan pagi. Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Sarapan pagi menstabilkan hormon dan paras gula dalam darah. Kadar metabolisma juga meningkat untuk membakar kalori.

17. Minum susu sebelum tidur. Kita ikut cara sunnah. Banyak manfaat antaranya melancarkan saluran pembuangan, tidur lebih nyenyak dan lain-lain.

18. Ikut sunnah Nabi kita berhenti sebelum kenyang.

19. Cara untuk kurus adalah dengan makan 6 kali sehari.

20. Last tips usaha dan tekad. Anda pasti berjaya. Tekad merupakan motivasi kuat dari niat yang ada dalam diri. Tekad ini sebenarnya modal utama yang sangat diperlukan bagi seseorang yang akan memasuki dunia usaha.

Menu Diet Suku Suku Separuh Yang Kak Chik Makan

Di sini adalah contoh menu-menu untuk anda yang nak berdiet mengamalkan suku suku separuh. Kalau betul-betul ikut menu dalam ni iaitu kurangkan garam ,minyak dan gula boleh lost sebulan 5kg.

Sarapan Pagi

 

 

Makan Tengahari

 

 

Makan Malam

 

 

Snack/Tea Time

 

 

Menu Lain-lain

 

 

Sebab Kak Chik Diet, Suami Pun Ikut Sama.. Lihat Hasilnya

 

Paling Penting! Diet Tak Perlu Stress

Yang penting diet tak perlu stress. Pelbagaikan menu supaya kita tak mudah bosan dan tak selalu cheat. Tip saya yang paling utama adalah SABAR!

Percayalah, dengan kesabaran anda akan dapat ganjaran paling bermakna dalam diri hinggakan tak kan percaya ‘Aku dah kurus’. Diet tak makan nasi rugi weh.

Aminkan Doa Ini

Jom kita sama-sama kurus dan sihat. Sekian terima kasih coretan daripada Kak Chik. Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari saya sendiri.

Ya Allah…

Terima kasih atas semua nikmat yang telah diberikan untukku.
Diberi kesihatan yang baik.
Bantulah kami mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan beribadah dengan baik kepadaMu. Pimpinlah kami ke jalan yang diredhaiMu. Murahkanlah rezeki kami dan perbaikilah akhlak kami.

Ampunkanlah dosa-dosa kami, ibu bapa, keluarga, sahabat-sahabat kami. Dan peliharalah kami dari seksa neraka.

Aamiin..

Sumber/Foto : Siti Rohayatul Husni Moktar