aiskrim durian

Sempena musim durian ni, macam-macam resipi yang mak-mak boleh cuba buat sendiri dirumah. Baik bubur, pengat, kuih muih, serawa dan sebagainya. Tapi untuk kelainan, sebenarnya mak-mak pun boleh buat aiskrim yang lemak berkrim dengan buah durian ini. Mudah je cara nak buatnya, bahan-bahan pun tak banyak dan boleh dapat dalam sebekas 1.5 liter. Pastinya lebih menjimatkan, anak-anak pun mesti suka!

Berikut perkongsian resipi oleh Puan Syu Islamiah untuk buat sendiri Ais Krim Durian Homemade ini;

“Bila dah banyak sangat durian, tempoyak dah buat, kuih-kuih pun dah buat so kita buat ice cream durian pulak la sebab kalau nak beli 1 scoop pun dah rm8 harganya. Ni dah kali kedua saya buat dan rasanya memang yummy lemak berkrim. Senang je caranya, pakai blender je pun boleh.”

Bahan-Bahan:

1 cawan isi durian ( nak letak lebih pun lagi sedap)
1 tin susu cair
3 sudu besar susu pekat (kalau suka manis boleh tambah)
1 sudu besar ovalette (pastikan yang halal)- kalau tak ada boleh tukar pakai telur sebiji
Sedikit pewarna kuning

IKLAN

Cara Membuat:

1.Blend semuanya hingga hancur dan sebati dalam 2 hingga 3 minit.
2.Selepas tu, masukkan dalam mixer selama 5 minit untuk kembangkan bagi bertambah isinya dan gebu.


3.Masukkan dalam bekas ais krim 1.5L, dalam sejukkan dalam peti beku.

IKLAN

Selamat Mencuba!

IKLAN

 

Mudah je kan! Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Sumber: Syu Islamiah