Kisah ‘Emas untuk Palestin’ ini dikongsikan oleh Mohd Lutfi Abdul Khalid (Mohd Luttfi), Gabungan Peguam-Peguam Ikatan Muslimin Malaysia (i-Peguam). Betapa seorang wanita Muslim yang cintakan pembebasan Masjid Al-Aqsa ini sanggup memberikan barangan kemas mereka berupa emas, asalkan bumi palestin tidak lagi dijajah tentera zinonis yang kejam.
Pembebasan Palestin ini bukan isu umat Islam semata, ia isu sejagat. Malah, dalam Al Quran pun ada menyebut tentang tanggungjawab khalifah terhadap mempertahankan bumi Palestin ini. Dan kisah kesedaran yang dititipkan satu persatu ini diharapkan dapat membuka mata hati mak ayah untuk sama-sama faham akan maksudnya.
Tangan-tangan Yang Akan Membebaskan Bumi Palestin Yang Dijajah
Kisah 1 – Ku Serah Semua Barang Kemasku Demi Palestin
Seorang wanita pernah bertemu Syeikh Raed Solah (seorang pemimpin dan pejuang Islam hebat di bumi Palestin)) dan memberikan semua barang kemasnya kepada syeikh.
Kemudian beliau berkata kepada syeikh, “Aku tidak sanggup lagi memakai barang kemas ini sedangkan rakyat Palestin terseksa. Aku serahkan semuanya barang kemas aku ini untuk perjuangan rakyat Palestin.”
Ads
Kisah 2 – Gelang Pertama Ku Beli Ku Serah Untuk Palestin
Surat dari seorang Muslimah yang melampirkan seutas rantai tangan untuk Palestin:
Mohon sampaikan pemberian saya yang tak seberapa ini pada saudara-saudara di palestin. Moga kenyang perut mereka. Moga musnah musuh-musuh Allah.
Beberapa hari lalu … saya cuba transfer duit ke Aman Palestin, tetapi beberapa kali gagal dan saya hairan…
Sehingga Allah mengilhamkan teguran untuk saya …
“Kamu sekali-kai tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai.”
Ads
Ini adalah gelang yang pertama saya beli sendiri menggunakan duit bonus saya dan menjadi kesayangan saya.
Moga Allah terima dan redha…
Tolong beritahu saudara di Palestin. Saya sayang mereka. Moga saya dapat bersama mereka di Akhirat … Amiin …
Ads
Kisah 3 – Jual Rumah Untuk Palestin
Pasangan suami isteri Indonesia menafkahkan rumah mereka untuk dijual oleh Aman Palestin Indonesia bagi tujuan membebaskan Masjid Al Aqsa dan membantu rakyat Palestin.
Pengorbanan Umat Islam Demi Pembebasan Masjid Al-Aqsa
Di atas merupakan beberapa contoh bagaimana umat Islam berkorban untuk meneruskan perjuangan membebaskan tanah suci umat Islam.
Kalau segelintir rakyat Malaysia boleh melancarkan Tabung Harapan untuk “membina semula negara”, sudah tentu umat Islam lebih layak untuk melancarkan Tabung Pembebasan Masjid Al Aqsa” iaitu sumbangan yang akan mendatangkan keuntungan pelaburannya di Akhirat.
Marilah bersama Aman Palestin memulakan langkah membebaskan Masjid Al Aqsa!
Enam bulan lalu, Anan Adlipernah menghantar message kepada usahawan terkenal Datuk Seri Aliff Syukri Kamarzaman. Berkongsi tentang perniagaan rumput tiruan dan insurans AIA yang diusahakan. Sayangnya, mesej itu tidak berbalas.
Dan Anan meneruskan pekerjaannya seperti selalu. Bekerja dengan niat mahu memperoleh keberkatan dalam setiap rezeki yang diperoleh. Sebab itu, biar sesibuk mana, urusannya dengan tuhan diletakkan yang utama dalam hatinya.
Rupanya, keyakinan dan penyerahan diri pada Allah itu indah penghujungnya andai dilakukan dengan sabar dan ikhlas. Ini kisah Anan waktu bulan Ramadhan yang lalu. Yang membuatkan dirinya dalam persimpangan dilema, antara mengejar dunia atau mengejar akhirat.
Pertemuan, dengan Datuk Seri Aliff Syukri itulah rupanya rezeki ghaib yang Allah berikan selepas ujian demi ujian tuhan ditempuh dengan sabar dan berserah diri kepadaNya.
Nak share sikit kisah di sebalik macam mana Dato Aliff Syukri boleh beli artificial grass dari saya. Sebab saya rasa magic sangat Allah nak beri rezeki tu pada saya.
Untuk pengetahuan semua, sebenarnya tahun lepas pada tarikh 19 November 2017, saya ada mencuba rezeki dengan message Dato Aliff kat IG beliau. Dengan harapan Dato akan baca message saya tu dan respond.
Saya bagi tahu Dato saya buat AIA Takaful dan juga Artificial Grass. Mana lah tahu Dato berminat kan. Tetapi sampai sekarang Dato tak read pun message saya tu.
Dipendekkan cerita, setelah 6 bulan, ada seorang lelaki whatsapp saya. Masa ni bulan puasa. Dia beritahu dia ada beli artificial grass kat tempat lain. Tapi tak besar la. Just nak tunjuk kat boss dia. Tapi boss dia tak suka rumput yang dia beli tu. Katanya nampak sangat fake nya. Jadi dia nak jumpa saya untuk tengok sample dan tunjuk kat boss dia.
Pada kebiasaannya kalau customer nak tengok sample, saya minta customer untuk datang area Shah Alam. Tapi hari tu Allah gerakkan hati saya untuk pergi jumpa dengan lelaki tu dan tunjuk sample. Masa tu saya kat KL. Dan kami bersetuju untuk berjumpa di area Kota Damansara.
Setelah berjumpa lelaki tersebut minta izin untuk bawa balik sample rumput tu untuk ditunjukkan pada boss beliau. Saya dah la ada satu je sample untuk setiap jenis rumput. Tapi sekali lagi Allah gerakkan hati saya benarkan dia bawa balik sample rumput tu.
Keesokkan petang lelaki tersebut call saya 2-3 kali jugak tapi saya tak dapat pickup call sebab saya tengah training kat Puchong. Saya whatsapp dia bagi tahu yang saya tengah dalam training, tak dapat nak jawab call. Dia pun faham. Dia kata boss dia bersetuju untuk beli rumput saya yang 30mm tu. Dan dia nak suruh pasang petang tu juga. Dia nak terus transfer duit dan minta pasang hari tu jugak.
Saya bagi tahu dia tak sempat nak pasang hari ni. Sebab masa tu dah pukul 4 petang. Supplier tutup pukul 5. Nak ambil rumput kat supplier mmg akan ada masalah jalan jam. Lagi-lagi orang tengah berpusu-pusu nak balik berbuka. Tapi lelaki tu minta tolong untuk install hari ni juga.
Lepas habis training kat Puchong saya terus kelam kabut bergegas kat supplier. Saya bagi tahu supplier pleaseeee jangan tutup lagi. Saya datang nak ambil rumput ni. Customer dah bayar. Nak datang ambil je. Alhamdulillah supplier baik hati dan boleh tunggu sampai saya datang.
Minyak kereta masa tu dah berkelip-kelip sebab nak habis. Kalau nak pegi cari station minyak mesti lagi lambat nanti. Jadi saya tawakal je teruskan ke supplier. Masa sampai supplier tu dah pukul 6.40pm. Saya tak solat Asar lagi masa tu.
Saya teringat kat NKVE Damansara ada station minyak. Boleh solat dan isi minyak kat situ. Dengan jalan jem dan hujan, memang lambat la saya sampai. Huhu. Lelaki tu dah beberapa kali tanya saya dah sampai mana. Saya bagi tahu saya tengah stucked dalam jem.
Lebih kurang nak sampai 1km dari station minyak, Allah uji saya dengan minyak kereta saya habis. Masa tu jam menunjukkan pukul 7pm. Dengan hujan, jalan jem, tak solat Asar lagi, dan dah nak berbuka, kereta saya berhenti di lorong kecemasan. Mujur masa tu kereta saya berada di laluan kiri. Jadi saya sempat ke lorong kecemasan sebelum kereta mati.
Saya terduduk diam kejap dalam kereta. Adakah saya nak kejar dunia dengan tinggalkan je solat Asar dan nanti ganti balik solat tu, sebab customer dah tunggu lama. Atau saya nak kejar akhirat, buat apa yang Allah suruh dan tinggalkan dulu urusan dunia. Dalam hati saya bercakap dengan Allah. Ya Allah, aku tahu Kau sedang menguji ku. Tapi aku redha dan aku tahu Kau sedang merancang yang terbaik untuk ku.
Saya pun mencapai botol mineral kosong dalam kereta, pasang lampu hazard dan terus berjogging tepi highway NKVE menuju ke Petronas tepi NKVE Damansara tu. Sampai Petronas saya nampak ada satu pam kosong. Saya pun terus ke pam tersebut. Swipe credit card dan isi minyak dalam botol mineral. Total RM3 lebih satu botol 1.5 liter tu.
Then saya terus masuk surau dan solat Asar. Perasaan leganya dah solat Asar sebelum masuk waktu berbuka tu memang tak dapat digambarkan. Terus saya beli sebotol mineral kecik dan berlari semula ke kereta yang tersadai.
5 minit lepas tu azan maghrib berkumandang. Saya minum seteguk dan terus berlari ke kereta. Waktu nak isi minyak dalam tangki tu memang saspen. Ntah-ntah tak cukup ke sebotol tu kan. Dah nak kena berlari balik. Dengan baca bismillah saya start kereta. Alhamdulillah boleh start! Terima kasih Allah!
Saya pun bawak kereta pegi balik ke station minyak dan isi balik minyak. Lelaki tu message lagi bagi tahu dia dah balik.
“Nanti awak deal dengan staff lagi sorang. Dia bagi tahu nnt dah sampai guard, cakap kat guard nak pergi rumah Dato Aliff Syukri.” Saya macam eh, macam familiar nama ni.
Dah sampai rumah yang besar tak dapat nak dibayangkan, saya tanya staff dia, “Boleh tak nak tumpang solat maghrib?” Dia bawa kami ke next building yang menempatkan surau dan gym. Dah settle solat saya pun mula pasang rumput tu dalam hujan renyai-renyai dengan adik saya.
Tak lama lepas tu Dato pun keluar. Dia cakap “Laaa ada orang pasang rumput ke kat luar ni. Kenapa tak pasang esok je. Dah la hujan pulak tu. Dah-dah continue esok je.” Saya bagi tahu Dato, takpelah saya pasang je alang-alang dah sampai.
Dato tanya, “Ni dah berbuka belum?”
Saya cakap, “Errr dah.”
Dato. “Haaa tu lambat je jawab, mesti belum makan. Dah-dah jom makan dulu.”
Kami yang dengan basahnya Dato jemput masuk makan. Dia suruh wife dia bawa ke dapur.
Sebelum tu Dato minta izin, “Boleh tak ambil video awak pasang rumput ni? Pastu nanti saya post la kat IG @palacealiffsyukri.”
Saya tanpa berfikir panjang cakap, “Ehhh boleh jeee. Nape pulak tak boleh.” Lepas ambil video tu saya dan adik saya pun masuk ke dapur dan makan.
Rupanya Dato Aliff terus post video tadi. Ya Allah, lepas dia post je beribu-ribu orang add saya kat IG @artificialgrassbyanan. Dengan yang message lagi. Memang tak menang tangan saya dibuatnya. Sebelum ni biasanya dalam seminggu ada lah 3-4 orang yang message. Tapi lepas post tu, satu malam je berpuluh-puluh message.
“Allahuakbar.. ni lah rezeki ghaib yang Allah nak beri kat saya. Dia uji saya dulu nak tengok saya ni nak buat tak apa yang Dia suruh. Nak tengok saya ni pilih dunia ke akhirat. Benarlah kata Allah, kalau kita mengejar Akhirat, Dunia akan ikut kita. Tapi kalau kita mengejar Dunia, Akhirat takkan ikut kita.”
Jadi buat lah apa yang Allah suruh dengan penuh yakin dan sungguh-sungguh. Tinggalkan apa yang dilarang. Nescaya Allah akan beri rezeki yang melimpah ruah dari sumber yang tak disangka-sangka.
Siapa sangka kan, message 6 bulan lepas walaupun Dato tak seen pun sampai hari ni, tapi Allah dah tetapkan rezeki ni untuk saya. Allah sehebat-hebat perancang.
Terima kasih Papa Adanan Abdullah, Mama Rohana Othman, Abah Abdul Rahman Hashim, Mama Azizah Ahmad, isteriku Redzlin Hasyim dan semua yang selalu mendoakan rezeki dan kejayaan saya. Terima kasih Dato @aliffsyukriterlajaklaris dan @palacealiffsyukri kerana beri peluang untuk orang-orang macam saya. Semoga Dato dan keluarga ditambah-tambahkan rezeki yang melimpah ruah.
Tiga tahun wanita ini digantung tidak bertali, akur dengan ketentuan Ilahi untuknya ketika itu bersama seorang cahaya mata dan anak kedua yang sedang dikandung, Siti Norhaliza Misran mengambil keputusan untuk memohon fasakh dari suaminya ketika itu.
“Saya dan bekas suami berkenalan melalui seorang kenalan rapat. Dia adik kenalan saya itu. Kami kenal tak lama dan selepas itu mengambil keputusan untuk berkahwin. Setelah mendapat seorang anak, suami mula tunjuk belang. Tiga tahun saya digantung tidak bertali. Akhirnya saya nekad untuk tuntut fasakh walaupun ketika itu saya sedang hamil anak kedua.
“Dalam masa tiga tahun ketika digantung tidak bertali kehidupan saya memang agak teruk. Mungkin kerana saya masih punya ikatan dengan bekas suami jadi saya tiada restunya. Dahulu memang saya bekerja jadi ada sumber pendapatan sendiri. Tapi dalam masa tiga tahun itu saya terpaksa berhenti kerja kerana masalah yang dihadapi, Saya didera emosi dan fizikal. Akhirnya saya nekad dan tuntut fasakh.
“Saya keluar dari rumah dan tinggal di Women’s Aid Organisation (WAO) atau Pertubuhan Pertolongan Wanita. Lebih menyedihkan lagi saya tengah mengandungkan anak kedua saya pada ketika itu. Saya bawa sekali anak pertama yang baru berusia 3 tahun. Sebelum saya bersalin abang kandung bawa saya tinggal bersamanya sehinggalah habis tempoh berpantang,”ujarnya mengimbas kembali detik-detik duka suatu masa dahulu.
Selepas kelahiran anak keduanya, Siti Norhaliza mendapat pekerjaan disalah sebuah syarikat yang terletak di Petaling Jaya. Kehidupannya ketika itu bertambah baik. Lebih menggembirakan hati wanita ini apabila majikan tempatnya bekerja juga memberi layanan yang baik untuknya di sana.
“Lahir sahaja anak kedua, saya rasakan rezeki semakin bertambah. Ketika itu saya diterima bekerja disalah sebuah syarikat yang terletak di Petaling Jaya. Alhamdullilah saya bertemu dengan orang baik-baik. Majikan tempat saya bekerja belikan saya motorsikal untuk saya berulang alik ke tempat kerja. Maklumlah dahulu saya keluar rumah sehelai sepinggang, tak ada apa-apa. Ketika bekerja saya menyimpan dan akhirnya dapat membeli kereta dan juga sebuah rumah untuk kami berteduh tiga beranak.
“Tapi sekali lagi saya diduga. Masalah dengan pengasuh anak yang rupanya mempunyai penyakit mental membuatkan saya nekad untuk berhenti kerja dan menjaga kedua anak saya sendiri. Walaupun berat keputusan itu untuk saya ambil, tapi demi anak-anak saya kuatkan juga. Dua tahun saya menjaga anak di rumah berbekalkan duit simpanan yang ada. Lama-kelamaan duit yang saya simpan semakin susut. Ada satu ketika saya dan anak-anak hanya makan nasi berkuahkan garam. Ada juga masanya kami hanya makan kuih dari pagi hingga ke malam.
“Siapa yang tak sedih mengenangkan nasib anak-anak saya sebegitu, tapi saya syukur kerana dipermudahkan segala urusan oleh Allah dan dikurniakan anak-anak yang baik. Anak-anak tak pernah mengeluh dengan makanan yang kami ada. Kerana keadaan itulah saya nekad untuk keluar dan bekerja bersungguh-sungguh demi masa depan dan kesenangan anak-anak.”
Mendapat saranan daripada keluarga dan rakan-rakan untuk mendaftarkan diri ke Jabatan Pembangunan Wanita (JPW), Siti Norhaliza mencuba nasib dan dari situlah dia mula belajar kemahiran tentang kecantikan dan juga beberapa kemahiran lain untuk bekalan buat dirinya yang kini bergelar ibu tunggal.
“Ada yang menyarankan saya untuk daftarkan di Jabatan Pembangunan Wanita (JPW). Di Tahun 2007 setelah selesai temuduga, saya diberi kursus yang berkaitan dengan kemahiran yang saya minat iaitu kecantikan. Selepas itu saya ikuti pula kursus di Pusat Giat Mara untuk kursus yang sama. Kat sana saya belajar buat sauna, skrub badan, mandi bunga, mandi susu dan banyak lagi diajar di sana. Di sana juga saya di ajar dengan pelbagai kaedah urutan. Ketika belajar mengurut lah guru saya beritahu saya punya kemahiran untuk mengurut tradisional.
“Setelah banyak mengikuti kursus-kursus kemahiran yang disediakan, saya mula terfikir untuk membuat spa di rumah. Saya khaskan satu satu bilik di rumah dan buatdekorasi cantik-cantik untuk saya jadikan spa sendiri. Saya mula sikit-sikit sehinggalah saya dipertemukan dengan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN). Bila di sana bakat saya diasah dan saya diajar teknik urutan yang betul. Dari situ saya belajar cara nak urut orang bersalin dan lain-lain urutan. Saya juga turut diajar bagaimana untuk menjana pendapatan menerusi urutan.”
Kemahiran urutan yang ada diguna pakai oleh Siti Norhaliza untuk memahirkan diri sehingga dia berjaya membuka spa miliknya sendiri.
“Dengan LPPKN mereka banyak buka booth yang mana saya dan rakan-rakan yang mendaftar akan terlibat sama untuk field work. Kat situ kami dapat praktis dan dari situ juga saya dapat pelanggan-pelangga baru. Alhamdullilah rezeki semakin hari semakin baik. Sejak itu saya mula ramai pelanggan dan kini saya sudah mempunyaispa sendiri yang saya namakan Siti Norhaliza Magic Spa.
Dari spa sendiri, Siti Norhaliza juga turut terlibat dengan Program MamaCare, iaitusatu Perkhidmatan Penjagaan Holistik Ibu Selepas Bersalin yang bertujuan untuk membantu meningkatkan kesejahteraan dan kesihatan reproduktif wanita dan keluarga di bawah LPPKN.
“Saya turut terlibat dengan program MamaCare. Ia memang banyak membantu dari segi kursus yang disediakan selain dapat menambah pendapatan untuk saya dan anak-anak. Alhamdullilah kehidupan saya dengan anak-anak semakin baik. Saya bersyukur mempunyai keluarga yang banyak membantu terutamanya kakak saya dan juga beberapa kawan baik yang sentiasa ada ketika susah dan senang. Memang banyak dugaan dan ujian untuk kami yang bergelar ibu tunggal, tapi satu sahaja nasihat saya untuk wanita yang senasib dengan saya, jangan mudah mengalah dan belajarlah kemahiran agar dapat kita jadikan bekalan untuk menyara kehidupan sendiri dan anak-anak,”akhirinya.
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!
Ajal, maut, jodoh semuanya adalah ketentuan daripadaNya. Tak kiralah apa juga peringkat usia baik muda atau tua, ia bukanlah penghalang seseorang bertemu jodoh dan disatukan bersama insan tersayang. Usia yang sudah menjangkau 80-an tidak menjadi penghalang kepada Hussain Abdul Rahman, 84, untuk sekali lagi mendirikan rumah tangga bersama pasangan pilihan hatinya, Kamsiah Adam, 66. Kedua-dua mempelai yang juga pelajar Pusat Pendidikan Al Barakah di sini itu selamat dinikahkan di surau di pusat berkenaan semalam.
Hussain ketika ditemubual berkata, dia baharu sahaja mengikuti pengajian di pusat pendidikan itu tiga bulan lalu dan bertuah dapat dipertemukan pasangan hidupnya itu.
“Saya berterima kasih dengan cadangan yang dimulakan oleh Pengetua Pusat Pendidikan Al Barakah, Datuk Mohd Kazim Elias atau Ustaz Kazim yang melihat saya keseorangan, jadi dia mencarikan jodoh.
“Perkahwinan ini kerana mahu menambah ibadah dan diharap dengan doa semua, kami akan lebih aman dan tenang untuk beribadah di sini (Pusat Pendidikan Al Barakah),” katanya yang sah menjadi suami Kamsiah dengan hanya sekali lafaz.
Hussain yang berasal daripada Pontian, Johor berkata, perkahwinan itu adalah kali ketiga dan kini mempunyai tujuh orang anak, 17 cucu dan seorang cicit.
Katanya, dia pernah belajar di Makkah selama lapan tahun dan menjadi Penyelia Sekolah-Sekolah Agama Negeri Johor serta berpengalaman menjadi imam di Masjid Universiti Islam Antarabangsa (UIA) selama 12 tahun.
“Mudah-mudahan saya dipanjangkan umur, dapat mencari ketenangan dalam beribadah dan dapat mengikuti lebih banyak ilmu pengajian berkaitan agama yang ada di sini,” katanya.
Pasangannya, Kamsiah pula berkata, tempoh perkenalannya tidak lama dan menerima pasangannya itu kerana Allah kerana melihat Hussain mempunyai keistimewaan tersendiri.
“Saya pernah belajar berkenaan Fisioterapi di Australia, saya jadi tergerak hati untuk menerima apabila melihat keadaan dia yang sakit lutut, saya berniat mahu menjaganya,” katanya yang mempunyai tiga anak dan empat cucu.
Berasal daripada Taiping, dekat sini, Kamsiah sebelum ini menetap di Kuala Lumpur namun kini sudah menjadi penghuni Pusat Pendidikan Al Barakah sejak tiga tahun lalu.
Sementara itu, Ustaz Kazim berkata, perkahwinan itu adalah yang keenam membabitkan pelajar dan penghuni di institusi berkenaan.
“Alhamdulillah hari ini kita dapat satukan mereka berdua, saya bersyukur Al Barakah bukan setakat tempat pengajian tetapi juga tempat menjalinkan hubungan silaturahim.
“Perkahwinan ini mencatat rekod di sini, kerana Hussain adalah pelajar yang paling ‘senior’ di Al Barakah,” katanya.
Mingguan Wanita mengucapkan tahniah buat pasangan warga emas ini. Semoga saling menjaga diantara satu sama lain, serta saling mempertingkatkan amal ibadah bersama-sama.
Sumber: Bharian
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!