Kebanyakan mana-mana tempat atau pejabat, majoritinya wanita bekerja termasuklah isteri orang. Sudah tentulah bekerja untuk membantu ringankan beban suami dan tak mustahil ada juga sekadar untuk tampung diri sendiri.

Bila isteri/wanita bekerja, dah tentulah tujuannya untuk ringankan beban suami. Tapi, jangan pula suami ambil kesempatan untuk tidak memberi nafkah pada isteri. Maklumlah, isteri ada pendapatan sendiri.

Mungkin, bila culas dalam bab nafkah ini, isteri mula rasa sombong dan ego. Rasa diri hebat dari suami. Sampaikan ada yang berkata wanita bekerja susah masuk syurga?

Perkongsian daripada Farizal Radzali ini sedikit sebanyak berkaitan dengan nafkah dan tanggungjawab antara pasangan.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Nafkah Anak TETAP Tanggungjawab Ayah, Walaupun Isteri Jaga Selepas BERPISAH, Jangan Nak Culas

Usah Salahkan ISTERI BEKERJA Kalau Abaikan Rumahtangga, Dia Kerja Demi Bantu Suami

Info Lebih Menarik DI SINI

Wanita Bekerja Suka berdikari, Suami Jangan Ambil Kesempatan

Seseorang pernah cakap kat saya satu ketika dulu, wanita yang susah nak masuk syurga ialah wanita yang bekerja. Sebab itulah tempat yang terbaik untuk seorang wanita adalah di dalam rumahnya.

Sebagai seorang wanita bekerja, terusik juga hati kecil tu. Bukan sengaja seorang wanita tu nak keluar bekerja. Tak semua wanita suka-suka nak bekerja.

Tapi kenyataan tu tak salah juga. Walau bagaimana bijak pun seorang wanita itu menjaga dirinya, pasti ada keadaan yang membuatkannya berdosa.

Melayan klien lelaki,

IKLAN

Bergelak ketawa dengan rakan ajnabi,

Berhias untuk selain dari suami.

Selalunya wanita bekerja ini berdikari. Semua dia boleh lakukan sendiri. Memandu sendiri, beli barang sendiri & punyai duit sendiri.

Mampu Berdikari Punca Jadi Ego, Sombong

Keadaan ini menyebabkan seorang wanita yang bekerja itu mudah menjadi ego. Jika tiada perhatian dari sang suami, pastinya dia mudah merasakan bahawa dirinya mampu hidup tanpa suami. Bahkan dia mudah cair hati dengan lelaki lain yang lebih baik & mengambil perhatian kepadanya di luar sana.

Kebanyakan tuntutan cerai dari isteri, adalah dari isteri yang bekerja. Jarang ada kes isteri yang tidak bekerja tuntut cerai.

Kenapa keadaan ini terjadi? Semak semula dalam rumahtangga. Perkara utama yang akan ditanya kelak ialah NAFKAH yang wajib oleh suami kepada isteri.

Nafkah Zahir (yg terlihat) & Nafkah Batin (yg tak terlihat)

Kebanyakan isteri yang bekerja ni, punyai duit sendiri. Nampak bahagia kan? Tapi keraana dia punyai duit sendiri, nafkah yang wajib diberi oleh si suami, dah tiada.

Bahkan ada yg isteri pulak menanggung belanja rumah, kerana pendapatan isteri lebih dari suami. Walhal nafkah wajib diberi oleh suami kpd isteri.

IKLAN

Selalu je isteri redha dengan hal nafkah ni. Tapi berapa kerat je suami yang berterima kasih kepada isteri kerna membantunya mencukupkan apa yang kurang dalam rumahtangga.

Nafkah batin bukan sekadar atas katil. Lebih kepada emosi & perasaan. Bekerja cari rezeki sama-samaa, tapi balik rumah, isteri la nyg kena buat semua.

Atas alasan, suami penat, atas alasan isteri wajib taat bila suami menyuruhnya. Mula-mula masih muda, masih kuat bertenaga. Tapi lama kelamaan, usia makin tua, kudrat makin berkurangan.

Suami pula dah terbiasa segalanya diuruskan dek isteri yang bijaksana. Mula terasa diri hanya bibik di rumah. Mula tunjuk perangai, mula meninggi suara, mula menarik muka. Demi nak bagi suami faham.

Fahamilah Wahai Suami

Malangnya tak ramai suami yang faham.
Semua tu dosa seorang isteri yang menyukarkannya masuk syurga.

Tengok macam mana mak-mak kita dulu-dulu, suami keluar bekerja, isteri duduk rumah jaga rumahtangga dari A ke Z. Isteri begini selalunya taat kepada suami.

Sifat simpati dengan kesusahan suami mencari rezeki, membuatkannya sentiasa beralah terhadap suami yang mana sifat ini jarang ada pada isteri yang bekerja.

Susah sama susah, penat sama penat. Tapi suami masih nak jadi raja dalam rumah sendiri. Lama kelamaan akan timbul rasa penat bukan kerana tak redha tapi kerana tak dihargai.

IKLAN

Segalanya mengenai tolak ansur.

Suami yang baik, pasti ingin masuk syurga bersama isterinya.
Isteri yang baik, pasti ingin masuk syurga bersama suaminya.

Andai suami berkemampuan memberi nafkah kepada isteri & meneruskan tanggungjawab yang digalas isteri terhadap ahli keluarganya, maka sebaiknya biarlah isteri duduk di rumah. Kerana itulah tempat terbaik untuknya.

Walaupun isteri bekerja, sesekali berilah dia duit untuk beli keperluan dirinya sendiri. Walau isteri redha, sesekali ucapkanlah terima kasih kepadanya kerana bantu ringankan beban.

Tak semua wanita bekerja begini. Tapi majoritinya, beginilah.

Mingguan Wanita : Betul sangat. Isteri jangan anggap diri hebat dan suami pula jangan ambil kesempatan bila isteri berdikari dan bekerja. Kena sama-sama bantu dan memahami.

Sumber: Farizal Radzali

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita