ustaz-spider-man

Guru Pendidikan Islam di sebuah sekolah pedalaman Sarawak, Sekolah Kebangsaan (SK) Kut, Pulau Bruit ini pernah mengenakan kostum spider-man demi menceriakan pelajarnya kembali ke sekolah.

Ustaz spider-man atau nama sebenarnya Ustaz Muhamad Tarmizi Awang @Yacoob, 35 kali ini berkongsi bagaimana beliau mengubah kediamannya ketika mula-mula berpindah ke pedalaman.

Walaupun terpaksa tinggal di kuartes usang, Ustaz Tarmizi mencantikkan kediamannya dengan dekorasi indah. Malah, di bahagian bawah kolong rumah, dibina rumah arnab yang cantik.

Paling tertarik lihat laman kuarters yang kosong, ustaz ceriakan dengan tanaman kubis yang subur dan membesar dengan baik.

Perkongsian Ustaz yang berasal dari Kuala Krai, Kelantan ini boleh buat anda kagum. Malah, boleh juga memberi inspirasi kepada guru-guru baru yang perlu posting jauh di pedalaman.

IKLAN
ustaz-spiderman
Kalau pergiSsibu penuh barang bawa masuk sekolah, maklum la ni je kenderaan yang ada. Nak kena naik feri lagi… Motor je la yang sesuai.

Memandang Kekurangan Bukan Sebagai Masalah

Part 1.
Kite buat dia

Kita perlu memandang kekurangan bukan sebagai masalah. Tetapi sebagai peluang, dan tidak mencipta alasan untuk menambah buruk keadaan.

Dari kuaters usang ke yang lebih selesa.

IKLAN
Mula-mula posting haritu. Masuk bilik, ini je yang ada.. Duduk la macam nie berbulan-bulan tikus lalu atas muka tu biasa.

Welcome to Borneo buat Guru Baru

Inilah tempat tinggal saya mula-mula masuk sekolah dahulu (barulah merasa sekolah pedalaman)

Tapi tu semua bukan penghalang untuk terus menjadi pendidik.
Saya mengajar di sekolah pedalaman Sarawak, dan masih menikmati pengalaman hebat ini.

Hasil DIY Pondok Usang

 

IKLAN
Nah, selepas di kemas-kemas, beli shopee ja.. tak dapat nak pos kat sekolah… Pos laju tak sampai. Maklumla sekolah pedalaman. Pos sampai pekan. Hari minggu keluar ambik penuh motor.
Cermin kat dinding tu masih cermin asal.. Nampk la sentimental value sikit. Cermin kat dinding tu masih cermin asal.. Nampak la sentimental value sikit.
Walaupun sekolah pedalaman, sempat la pikul econ bawa masuk sini. Maklumlah sekolah dalam pulau.
Bila hujan air membasahi dinding ni.
Lepas penat hias dinding ni kita pekena pizza, jauh beli Pizza, sampai sini layu.

Bahagian Bawah Rumah Ustaz Spider-Man

Bawah rumah ni macam-macam ada, binatang berbisa… Dari bersepah macam ni maka wujud la idea nak buat tempat arnab.
Seronok arnab main kejar bawah ni.

Bahagian Luar Kediaman

Nampak suram je sini, maka kita buat la kebun mini.
ustaz-spider-man
Maka terhasil lah kebun mini.. Tapi penat juga la nak kena siram pagi petang.

Baca sini : ‘Tak pernah rasa apa mereka rasa..’ jangan sindir elaun tinggi mengajar di pedalaman

Kongsi ustaz lagi, mengajar di sekolah pedalaman memberinya bermacam pengalaman berbeza. Malah, menjadikan dirinya lebih kreatif. Ini buktinya,

spider-man
Kat sini kita boleh jadi macam-macam. Seronok pengalaman hebat ni.
ustaz-spider-man
Balik sekolah, petang-petang boleh tangkap udang.

Perkongsian saya buat guru baru,

  • Jaga emosi anda, ini antara pengurusan emosi saya.. Terapi diri katakan :
  • Jadilah guru yang kreatif walau dimana kita berada
  • Rakam sebanyak mungkin moment kita disitu. Sebab akan jadi kenangan sepanjang hidup. Mungkin kita pulang tempat asal Nanti, kita akan rindu tempat yang kita mula-mula khidmat.
  • Bila masuk ke sekolah, hormati senior. Cepat belajar suasana persekitaran. Jangan buat kepala sendiri, jangan jadi kaki bodek, jangan tak bercampur dengan masyarakat.
  • Cikgu, kena jadi macam-macam. Dialah penghulu, dialah tukang kebun, dialah Spiderman.. dialah segalanya..
  • Wujudkan suasana mesra dengan ibu bapa murid. Mudah untuk berinteraksi dan membantu antara satu sama lain
  • Gunakan kemahiran individu yang kita ada..7

Mingguan Wanita : Semoga bermanfaat untuk guru-guru baru terutama yang baru berpindah ke sekolah baru yang lebih mencabar.

Sumber/Foto : Al Tarmizi