Upah menyusu, pernah viral dan mungkin ada juga segelintir yang mengamalkan cara ini. Memberi hadiah, barang kemas dan sebagainya atas pengorbanan isteri. Tak kurang juga isteri yang menuntutnya.

Sebenarnya, tak salah untuk isteri minta upah menyusu. Bersyukurlah kerana dianugerahkan untuk merasa dan memberi susu kepada anak. Sedangkan ada ibu-ibu lain yang tidak dapat melakukan.

Inilah pandangan daripada Dr Syahr Musafir dalam perkongsiannya tentang upah menyusu. Kena faham betul-betul, rupanya upah menyusu untuk bekas isteri bukannnya untuk isteri.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Minta Upah Tamat Menyusu Badan. Ikutlah Kemampuan Suami Tapi Tidaklah WAJIB

Isteri Boleh Minta UPAH MENYUSU Pada Suami, Self Reward Menyusu Anak

Info Lebih Menarik DI SINI

Upah Menyusu Untuk Bekas Isteri

Viral sungguh tulisan tu. Orang itu share, orang ini share. Di bahagian komen, para isteri tag suami masing-masing.

Tapi tak seronok pula saya baca.

Isu yang penulis itu utarakan adalah isteri yang menyusu perlu diberi upah menyusu, dan penulis itu mencadangkan isteri-isteri itu meminta cincin emas sebagai upah susu anak pertama, rantai emas sebagai upah menyusu anak kedua, bla bla bla. Viral sungguh, para isteri tag suami masing-masing.

Saya bukan menulis pasal kena upah menyusu atau tak.

Isu sebenar adalah ayat 6 surah at-Talaq yang disandarkan sebagai dalil itu tak tepat dengan penulisan.

IKLAN

Terjemahan ayat 6 itu berkaitan wanita yang dalam iddah.

Apabila berkaitan iddah, maksudnya wanita atau isteri yang telah diceraikan.
Telah ditalakkan.

 

Terang dan jelas ayat itu bercakap tentang jika wanita yang diceraikan itu sedang hamil, bertanggungjawablah jaga dia hingga dia bersalin.

Dan selepas dia melahirkan lalu menyusukan, berilah upah kepadanya selepas tamat menyusu.

Selepas cerai, wanita atau ibu yang menyusukan itu tidak tinggal bersama lelaki bergelar ayah kepada anak itu. Bekas suami tak beri makan minum kepada bekas isteri yang sedang jaga anak dia. Logiklah dia beri upah kan sebab dia dah tak beri nafkah kepada bekas isteri kan…

Beri upah kepada bekas isteri yang telah diceraikan, bekas isteri menjaga dan menyusukan si anak dalam keadaan si ayah atau bekas suami ini tak perlu menafkahi bekas isteri.

Upah kepada bekas isteri.

IKLAN

Jangan Salah Tafsir

Bukan upah kepada isteri.

Kalau baca ayat 1 hingga 5 tu semua cakap pasal cerai iaitu bekas isteri, janganlah tiba-tiba ayat 6 tu ditafsirkan pasal isteri pula…. Allahu.

Saya bukan apa, nampak viral sangat pasal isteri-isteri minta upah menyusu anak-anak daripada suami-suami, macam ‘pesta’ pula minta-minta ni. Sedangkan dalil tu bukan pasal upah kepada isteri pun.

Mungkin jika ada untuk isteri sekalipun, penulisan yang viral itu tidak menulis dalil yang tepat. Tak sepatutnya disebarkan dan menjadi hujah.

Menyusu anak itu adalah ‘arahan’ Allah kepada ibu-ibu yang mampu menyusukan. Saya tak rasa ia adil untuk diimbuhkan dengan barang kemas seperti cincin, rantai, gelang…. Tak padan.

IKLAN

Menyusukan anak tu penat sangat-sangat, kalau nak upah sepatutnya bukan seuntai gelang tetapi upah segunung emas baru padan. Hehehe

Sepanjang penyusuan tu suami faham kepenatan isteri, tolong urut sakit belakang ke, suami tak marah isteri tak sempat masak bahkan suami tolong masakkan atau beli makanan ke, suami faham isteri menyusukan itu tertidur kepenatan bukan isteri tu saja-saja tidur atau pemalas asyik nak tidur je, ini semua lebih penting dan bermakna daripada upah cincin sebenarnya kan….

Bagi sayalah
Menyusukan tu nikmat besar, hanya ibu yang dapat buat dan rasa. Ayah yang baik
Hebat ikhlas macam mana pun takkan dapat buat dan rasa. Itulah mulianya dan hebatnya ibu, isteri dan wanita.

Menyusukan anak adalah ibadah yang besar sangat-sangat. Tak harapkan suami upah, sebab Allah dah janjikan upah besar nanti.

Mingguan Wanita : Anugerah terhebat buat seorang yang bergelar ibu.

Sumber: Syahr Musafir

 

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita