Segalanya di hujung jari. Nak berkongsi kegembiraan, kebahagiaan dan kesedihan semuanya di media sosial. Inilah cara untuk luahkan pa yang terbuku di hati.

Baginya dengan luahan ini dapat mengurangkan rasa yang terbuku dan mampu hilangkan stres. Malah, kawan-kawan yang membaca dapat memberi maklum balas positif, sokongan dan simpati.

Namun, jangan ingat apa yang di’reply’ oleh kawan di media sosial ini sama. Punya hati yang baik. Tidak semua. Risaunya di depan lain tapi di belakang lain pula jadinya. Kita tak tahu hati orang.

Begitu juga untuk peringatan diri sendiri. Kita melihat kawan-kawan ‘post’ gambar atau luahan dan turut rsa simpati. Dalam masa yang sama turut meluat dengan apa yang dikatakan oleh kawan itu.

Inilah salah satu tanda diri kita ini toksik seperti yang dikatakan oleh Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan. Moga kita dijauhkan dari orang yang bergelar toksik ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Rasa Diri Lebih Baik, Inilah Antara Tanda Sifat Sombong, Jangan Keterlaluan!

Jangan Jadikan Hutang Satu Keperluan, Biar Hidup Tak Mewah Asal Zero Hutang, Berpadalah!

Info Lebih Menarik DI SINI

Jangan Jadi Toksik Di Media Sosial

10 TANDA KITA SEORANG YANG TOKSIK!

Hati-hati meninggalkan komen di sosial media. Fikir baik-baik apa kita nak tulis. Jangan sampai orang label kita sebagai seorang yang toksik.

Macam mana nak tahu kita toksik atau tidak?

1. Kita Suka Beri Komen Sarkastik

Jika kita sentiasa nak komen secara sarkastik dan menganggap itu komen begitu sebagai sesuatu yang bijak, maka hati-hati. Tidak semua benda sesuai dibuat secara sarkastik. Kalau berlebihan, ia akan menampakkan kita seperti kurang ajar.

2. Semua Benda Adalah Pertandingan

IKLAN

Kalau baca tentang kepayahan orang, kita sibuk nak cerita kita hidup lebih payah. Kalau baca tentang pencapaian orang, kita sibuk nak cerita pencapaian kita lebih tinggi. Kurangkan perlekehkan orang lain atau menyanjung diri sendiri.

3. Semua Perkara Kita Jenakakan

Kelemahan orang kita jenakakan. Kesusahan orang kita lawakkan. Usaha orang kita ketawakan. Sampai perkara sensitif pun kita parodikan. Bahaya! Pastikan apa yang kita rasa kelakar tu, tak mencetuskan kemarahan dan kebencian.

4. Kita Nak Perbetul Semua Orang

Ada sahaja benda kita nak ulas. Itu salah, ini salah. Sepatutnya begitu, sepatutnya begini. Jika kita kerap sangat rasa orang tak pandai sedangkan kita sendiri pun bukan ahli(pakar) dalam bidang itu, maka kena muhasabah diri.

5. Gemar Lihat Orang Kesusahan

“Padan muka! Memang patut pun mereka kena celakaan ini. Orang macam ni, lebih baik mati.” — kalau fikiran begini sentiasa berlegar dalam minda kita, dan suka bersorak pada musibah yang menimpa seseorang, maka kita bawalah bertaubat.

6. Seronok Sebar Kelemahan Orang

Kalau ada nampak perkara yang mengaibkan, cepat sahaja kita nak tekan butang “share”, laju sahaja kita nak kongsi di grup WhatsApp, lekas sahaja kita nak beritahu kawan-kawan, maka kita tergolong dalam geng toksik.

IKLAN

7. Semuanya Pasal Hak Kita

Asyik-asyik cerita pasal hak dan kepentingan kita sendiri. Tak pernah fikir pasal hak dan kepentingan oramg lain. Kadang-kadang kita kena tahu, di dunia ni bukan ada kita sahaja. Kita kongsi dengan orang lain. Jadi kena fikirlah juga kebajikan orang lain.

8. Suka Perlekeh Soalan Orang

Bila nampak orang tanya soalan (yang mana kita tahu jawapannya), kita anggap soalan itu soalan bodoh. Lebih teruk lagi, kita anggap orang yang soal tu adalah orang bodoh. Seharusnya, kalau kita tahu jawpan, kita jawablah, bantu si penyoal.

9. Berbohong Untuk Menguatkan Hujan

Kita suka betulkan orang, kita suka kecam orang, dan bila orang melawan, takkan kita nak mangalah. Mestilah nak lawan. Kadang-kadang, bila dah namoak nak tewas, mulalah kita mengada-adakan cerita yang tak ada. Hentikanlah menipu, untuk menang.

10. Kuat Cemburu Dan Iri Hati

Tengok orang senang, kita sakit hati, dan mula bersangka-sangka buruk pasal orang itu. Tengok orang disukai, kita mula rasa benci, dan cakap-cakap buruk pasal orang itu. Sepatutnya, kita bersainglah dengan orang itu secara sihat. Kan?

Jika kita ada tanda-tanda ni, maka sekarang adalah masa yang sesuai untuk kita berubah dan perbaiki diri. Sama-sama kita usaha untuk tidak menjadi orang yang toksik

IKLAN

Mingguan Wanita : Tak salah nak komen tapi janganlah jadi toksik ye!

Sumber: Kamarul Ariffin Nor Sadan

SERTAI & DAFTAR SEKARANG KURSUS KEMAHIRAN ASAS BANGKIT WANITA:


DAFTAR SEKARANG KURSUS BANGKIT WANITA.

Yuran murah dan berbaloi-baloi. Klik link di bawah ini:

Jahit Baju Kurung Pesak : https://toko.ideaktiv.com/product/jom-jahit-baju-kurung-buat-duit-jahit-di-rumah/

Cookies Viral : https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-buat-sampai-jadi/

Kuih Frozen : https://toko.ideaktiv.com/product/aneka-kuih-frozen/

Roti & Bun : https://toko.ideaktiv.com/product/asas-bakeri/

Untuk pertanyaan hubungi : 019632875

MINGGUAN WANITA boleh diikuti juga di telegram:

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita