Tanyalah mana-mana mak ayah di dunia ini, siapa yang tak sayang anak? Mungkin yang tak sayang itu ada sebab tertentu. Tapi jauh di sudut hati, anak itulah yang menjadi pengikat kasih sayang suami isteri.

Sayang anak tak semestinya ditatang bagai minyak yang penuh, tak kisah apa yang anak inginkan. Sebab itu, jangan ingat mak ayah zaman dulu yang garang dan tegas itu tidak sayang anak.

Itulah cara mak ayah sayang anak dengan mendidik kita untuk jadi yang lebih baik, pandai dan orang berguna. Kalau nak dibandingkan mak ayah sekarang ini, kebanyakan lebih manjakan anak, itu yang membimbangkan.

Kadang-kadang perbezaan cara didik anak zaman dulu dengan sekarang inilah membuatkan anak mula demand dan mulalah tunjuk kurang ajar pada mak ayah sendiri. Inilah yang cuba dibandingkan oleh Khairul Anuar Basri cara mak ayah dulu dan sekarang didik anak. Ada benarnya!

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Mak Ayah Nak DIDIK Anak Bukan MARAH Tunjuk Depan Orang, Jaga Air Mukanya!

Rumahtangga Retak Bila MENTUA Percayakan Kata ANAK Sampai Salahkan MENANTU, Sepatutnya Jadilah Pendamai

Info Lebih Menarik Lagi DI SINI

Sayang Anak Dimanja-manja

Duduk dengar video pakar kaunseling tentang hubungan mak ayah dan anak-anak ini kadang-kadang buat saya tersenyum sendiri.

Macam-macam demand anak-anak pada mak ayah zaman sekarang ni. Kena cakap elok-elok, luangkan masa, faham jiwa, selami perasaan, kena itu dan kena ini.

Jangan dera emosi anak-anak. Jadikan anak-anak sebagai kawan. Didik dengan penuh lemah lembut. Jangan nak tengking-tengking. Macam-macam sungguh la.

Antara punca katanya anak-anak ni lebih rapat dengan kawan-kawan diorang, sebab mak ayah tak pandai nak penuhi tuntutan dan keperluan mereka. Anak-anak lebih suka nak kongsi masalah dengan kawan-kawan sebab mereka lebih sudi nak tadah telinga dengar masalah mereka lebih dari mak ayah.

Padahal kawan-kawan yang katanya memahami tu, tak ada pun mereka yang tanggung makan pakai. Bila anak-anak sakit dan tersepit, mak ayah yang kurang memahami inilah yang akan bergegas untuk menyelamatkan anak!

IKLAN

Tak tahulah, kepercayaan saya ni salah atau macam mana. Duk kira mak ayah saja kena ambil berat apa yang anak-anak perlukan. Habis tu, anak-anak tak perlu ke ambil berat apa yang mak ayah nak dari mereka?

Ilmu kekeluargaan zaman moden ni banyak yang dah menyasar jauh nampaknya. Tak hairan la ada hadith sebut tentang hamba yang melahirkan tuannya. Mak ayah up to certain extend dah jadi macam hamba dah kat anak-anak.

Beza Dulu Dengan Sekarang

Zaman dulu-dulu, tak timbul isu mak ayah kena faham anak-anak ni. Kau nak merajuk dengan mak ayah kau, maknanya kebulur la kau tak makan!
Dulu-dulu, mak ayah garang ini hanya akan menyebabkan anak-anak lebih takut dan hormat. Zaman sekarang mak ayah garang ni jadi satu kesalahan.
Zaman dulu, mak ayah kita tak fikir tentang kita macam kita fikir tentang anak-anak kita sekarang. Kita jadi matang dan cerdik dengan sendiri, lebih cepat dari umur kita.
Anak-anak zaman sekarang, semua mak ayah yang tolong fikir. Nak sekolah kat mana, jadual waktu belajar subjek apa, nak pakai baju apa pergi sekolah, tuisyen kat mana, sambung belajar kat mana, mohon biasiswa apa, nak simpan duit tabungan apa, ambil plan takaful apa, kerja kat mana, beli rumah jenis macam mana, nak itu dan nak ini.
Pergi sekolah berhantar berjemput. Nak pergi asrama pun sama berhantar berjemput. Jauh la macamana sekalipun, anak-anak tetap jugak jadi keutamaan dan masuk dalam jadual.
Macam-macam yang mak ayah tolong fikir dan buat untuk anak-anak. Yet, anak-anak masih nak demand macam-macam dari mak ayah?
Anak-anak, jangan ingat bila ayah garang, ayah tak ambil tahu pasal korang. Ayah akan pastikan korang tak berlapar. Setiap malam sebelum tidur, ayah pasti akan bertanya kepada mak; apa khabar anak itu, apa cerita anak ini. Korang tak tahu.
Wahai anak-anak, jangan ingat bila mak lebih lembut dari ayah, korang boleh buat apa saja. Mak pun ada hati dan perasaan juga yang korang kena jaga. Setiap masa mak menangis seorang diri bila hatinya terhiris dengan kata-kata dan perlakuan anak-anak. Korang tak tahu.
Zaman ini memang zaman penuh cabaran. Semua situasi menyokong dan menyebelahi anak-anak. Apa lagi yang tinggal untuk mak dan ayah?
Sebab itu saya kurang setuju dengan pendapat bahawa zaman berubah, cara didikan pada anak-anak juga kena berubah. Cara didikan yang hanya akan menyebabkan anak-anak hilang nilai hormat pada mak ayah. Dah tak tahu dah kat mana tempat masing-masing yang sepatutnya.

 

Fahami Isi Hati Mak Ayah

Anak-anak, kalau korang boleh faham isi hati mak ayah ni, korang akan tahu bahawa tak ada mak ayah dalam dunia ni nak tengok anak-anaknya kurang serba-serbi. Semua mak ayah dalam dunia ni nak tengok setiap apa yang anak-anak butuhkan, ia perkara pertama yang anak-anak akan dapat setelah membuka mata di waktu pagi.

Mak ayah nak tengok anak-anak jadi manusia terbaik dunia dan akhirat. Nak tengok anak-anak solatnya tak tinggal, akhlaknya terpuji, budi pekertinya luhur, cakap-cakapnya sopan, penuh rasa tanggungjawab dan pandai bawa diri.

Tak ada orang yang akan sayang anak-anak lebih daripada mak ayah mereka sendiri. Tiada mak ayah yang akan buang anak-anak mereka walaupun seisi dunia dah pun membenci.

Marah dan kecil hati macam mana pun mak ayah, nama anak-anak tak akan pernah tertinggal dalam setiap doa dan munajatnya.

IKLAN

Itulah mak ayah. 2 makhluk yang juga perlukan ruang dan perhatian. Merek ini jugalah yang perlukan kasih sayang dan hak untuk dihormati.

Bacalah coretan ini aduhai anak-anak… nanti bila kamu sudah menjadi mak ayah, ketika itu kamu akan mengerti apa maksud tulisan ini.

#KAB

Mingguan Wanita : Semua ini tepat sekali. Anak-anak, apa yang mak ayah lakukan demi untuk masa depan, hargailah dan sayangilah mereka selagi masih ada.

Sumber: Khairul Anuar Basri

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

IKLAN

https://t.me/bangkitwanitaMW

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita