Dalam mendidik dan membentuk akhlak anak-anak, perlukan kerjasama daripada mak dan ayah. Lebih-lebih lagi adab dalam menghormati ibu bapa, kedua-duanya wajib dihormati.

Namun lumrahnya anak-anak akan lebih ‘takutkan’ dan hormat ayah berbanding ibunya sendiri.Di sinilah peranan dan tanggungjawab seorang ayah selaku ketua keluarga menegur dengan penuh berhikmah kelakuan tersebut agar anak tahu adab dan tak membezakan rasa hormat pada kedua-dua mak ayah.

Baca perkongsian Mohd Fhais ini sebagai panduan;

Bentak rania bila kena marah sebab tinggi suara dengan ibu nya.

Ini tanggungjawab ketua keluarga untuk didik pada anak anak perihal adab terhadap ibu.

Terkejut juga bila dengar rania teriak pada ibu nya depan mata. Padahal suruh mandi je, boleh dia teriak begini;

“NAK PERGI MANDI LA NI !! “

Anak Tak Hormat Ibu Sendiri

Berdebar jantung lihat anak sendiri tak hormat pada ibu sendiri. Geram, marah dan sakit hati!

Terus saya panggil rania face to face.

“Kenapa rania jerit macam tu?”

Tahu apa rania jawab..

IKLAN

“Rania bukan jerit pada papa, rania jerit kat mama”

Allah. Berderau jantung. Dalam hati terdetik

“Rania ingat jerit kat saya tak boleh, jerit kat mama dia boleh ke?”

Tak boleh jadi ni. Terus saya cakap dalam nada tegas supaya rania tahuyang saya serius.

“Rania tak boleh jerit pada mama langsung, walau sekali pun tak boleh. Boleh masuk neraka kalau jerit pada mama”

Lepas slowtalk terus saya suruh Rania pergi salam minta maaf dengan ibunya.

Mulalah adegan peluk memeluk dan air mata meleleh. Isteri pun sama je. Teresak esak menangis.

Begini, kalau kita biar je anak-anak ni buat sesuka hati mereka memang mustahil diorang boleh hormat pada ibu mereka.

Tanggungjawab Ketua Keluarga

Ye la, rata-rata ibu ni sifat dia lembut, sensitif dan anak tak takut. Jadi tanggungjawab kita la sebagai ketua keluarga untuk pastikan anak tahu hormat pada ibu mereka.

Jangan biar je bila ada anak tinggi suara, jerit, atau melawan cakap ibu mereka. Malah berkata ahh sekali pun tak boleh.

Kalau kita biar maka buruk la adab anak-anak kita nanti.

Anak kena hormat ibu 3 kali lebih tinggi daripada hormat pada ayah. Syurga di bawah kaki ibu kan.

Gagal anak hormat pada ibu sendiri umpama kita gagal jadi ketua keluarga.

Saya izin share post ini moga dapat jadi teladan pada semua ketua
keluarga.

Baca Lagi Di Sini:
Kalau Ayah Tak Garang, Belum Tentu Kita Jadi ‘Orang’
AYAH ‘Berdehem’ Saja Terus Anak Dengar Kata. Sebab Dialah SUPERHERO Anak

MW: Setuju perkongsian ini. Ada benarnya, bila situasi seperti ini berlaku, ayah selaku ketua keluarga harus memainkan peranan, mendidik anak-anak dengan adab untuk lebih menghormati ibu mereka. Bukan hanya membiarkan anak melakukan sesuka hati mereka.

Sumber: Mohd Fhais