Rasanya masih belum reda lagi pasal hobi tanam pokok hiasan dalam rumah. Masing-masing sibuk dok mencari pokok yang sesuai untuk letak dalam rumah. Maklumlah, tak perlu nak bersiram setiap hari dan penjagaannya pun senang.

Ingat, walaupun ia tidak memerlukan penjagaan hari-hari, kita sebagai tuannya kena ada tanggungjawab. Jangan sekadar hangat-hangat tahi ayam, selepas itu, mulalah malas nak ‘membela’. Akhirnya pokok itu mati begitu sahaja.

Eddie Putera berkongsi tentang tip penting dalam menjaga pokok dalam rumah. Boleh dijadikan panduan untuk anda di luar sana.

Pastikan Sihat

Ramai yang sekarang teruja dan terjebak dengan indoor plants. Satu elemen yang amat best dalam rumah, menyihatkan mental dan merangsang kesihatan minda.
Tapi kena ingat, pokok ialah benda hidup. Apabila kita sudah commit untuk membela benda hidup, ia jadi tanggungjawab untuk kita pastikan dia sihat dan tidak mati. Sama macam bela kucing atau hamster. Kita dah jadi mami dan papa pokok. Kejam kalau kita beli dan pokok mati.

Tip untuk jaga pokok dalam rumah

1. Cahaya, cahaya dan cahaya. Cahaya jauh lebih penting dari air bagi pokok. Kalau kita abaikan air, masih boleh diselamatkan pokok. Tapi kalau cahaya tak cukup, Sama macam kita minum air tapi tak makan nasi. Make sure pokok dapat cahaya at least 6 jam satu hari. Letak tepi tingkap atau sliding door. Yang paling baik, kita tambah artificial lighting untuk bantu photosintesis.

IKLAN

2. Ada 2 batch pokok. Satu batch kat luar, satu kat dalam rumah. Then tukar, gilir gilir setiap 1 bulan atau 6 minggu. Kadang kadang biar jer kat luar seminggu dua.. baru bawa masuk balik. Macam kita juga, pokok perlukan tukar tukar angin bercuti dan makan sedap sedap.

3. Pastikan ada udara mengalir. Kipas atau angin dari luar. Sebab kalau kita jenis yang suka spray daun dengan air untuk buang habuk, air tak boleh lekat pada daun terlalu lama. Akan jadi penyakit. Dan angin yang mengalir akan menyejukkan pokok. Pokok pun macam kita, kalau panas, dia rimas.

4. JANGAN over siram. Cucuk jari dalam compost. Kalau ada compost melekat kat jari, tak payah siram dulu. Kalau debu jer lekat maknanya air dah kurang. baru siram. Paling afdal, angkat semua masuk toilet, and bukak shower..mandikan.. biar air semua keluar kot bawah pasu baru angkat keluar dan anginkan. Buat 7-10 hari satu kali.. TAK PAYAH siram hari hari.


5. Tak payah baja memahal. Cukup sebulan sekali bawak keluar, letak baja taik ayam/kambing 5 6 ketul dalam pot. Biar satu malam, besok bawak masuk.

6. Alat alat menanam dan trimmimg kena cukup. Tak payah beli memahal. MR. DIY atau kedai RM2 pun ada.

7. Kalau rasa macam banyak kerja, dan menyusahkan, beli jer pokok plastik. Jangan jadi orang yang KEJAM dan pembunuh pokok.


MW: Jangan kita kejam pada pokok dan jangan terlalu ikut perasaan. Orang lain deko pokok dalam rumah kita pun nak juga. Akhirnya, pokok tu mati tidak ‘terbela’.

Sumber: Eddie Putera