Halia memang terbukti mempunyai banyak khasiat dan mampu menambah aroma dalam masakan. Rupanya nak tanam halia sendiri di rumah pun senang sangat, hanya perlu siram dua hari sekali dan selepas seminggu dah keluar tunas.Seronok bila dapat dapat tanam dan tuai halia yang kita tanam sendiri. Jimat belanja dapur pun iya.

Boleh ikut cara tanam halia langkah demi langkah yang dikongsikan oleh
Puan Bebiyana Tambi Khan ini.

“Halia salah satu bahan utama dalam hampir setiap masakan kita, mesti ada simpan halia yang berbaki dalam peti ais atau dalam bakul bawah dapur.”

“Mesti ramai tak tahu sebenarnya nak tanam halia senang sangat-sangat. Saya dah biasa buat sampai orang nak beli anak pokok halia saya.Nak tahu cara caranya sila tengok gambar ya.”

  1. Ini contoh halia yang masih ada dalam peti ais, saya pakai “glove” sebab nak cuci dia.

2. Kemudian potong potong halia mengikut tunas yang dah tumbuh.Potong ikut ada mata tunas.

3.Rendam selama 20 minit dalam bancuhan racun kulat, ini untuk mematikan fungus yang ada.

Racun Kulat boleh dibeli dari nursery jual tanaman atau kedai jual baja.Tak guna racun pun tak apa, cuci tunas bersih bersih, jemur sebentar sebelum ditanam.

IKLAN

4. Kemudian keringkan.

5. Letak kedalam tanah atau medium tanaman seperti cocopeat yang basah.

IKLAN

6.Kambuskannya. Siram sekali dalam dua hari hanya untuk kekalkan kelembapan sahaja. Tunas akan keluar sekitar seminggu selepas ditanam.Boleh guna tanah biasa yang dijual kat nursery.

7. Ta daaaaa! Ini yang Kak BB dah alihkan dalam guni.

8.Ini selepas 6 bulan, kalau nak dapat halia muda boleh harvest dah. Untuk dapatkan halia tua tunggu 2 bulan lagi (8 bulan total).

IKLAN

9.Inilah hasilnya. Yang ini dah boleh guna untuk masakan anda.

Selamat mencuba. Tanam halia ye

Tip Ekstra!

  • Senang je tanam halia ni. Ada air cuci ikan boleh bagi, cepat gemuk halia nanti.

Baca Lagi Di Sini:
Banyak Kali Tanam Selalu Mati, Ini Kaedah BETUL Semai Daun Sup!

MW: Senang je nak tanam halia sendiri di rumah. Ikut kaedah yang dikongsikan ini, lepas 6-8 bulan dah boleh tuai hasilnya.

Sumber: Bebiyana Tambi Khan