‘Tak Perlu Ada Pemandangan Tasik Dari Bilik..’ Bila Bersyukur, Hati Sentiasa Cukup

Bila mana tuhan uji dengan penyakit, itu adalah salah satu cara untuk menghapuskan dosa-dosa kecil. Kalaulah ini tak kena, itu tak kena. Dari sakit sedia ada membawa ke parahnya hati.

Sebab itulah bila tuhan berikan ujian sakit, jangan pernah lupa ucapkan, “Alhamdulillah..” Bersyukurlah, kerana dengan perasaan sebegitu tak pun menurunkan darjat seseorang.

Terkesan kisah yang dialami Dr Redza Zainol, tentang rakannya yang disahkan Covid-19. Demi kesihatan, tidak pula dia minta macam-macam. Ikut saja apa rezeki yang diterima dengan penuh kesyukuran.

Bila Ditanya Mengenai Bilik, Dia Kata ‘Alhamdulillah’

Mana doktor yang lain?” sambil mata ayah bayi ni memandang ke bilik-bilik pesakit yang lain. Entah kenapa saya pun ikut sama memandang sekeliling.

Oo, doktor yang lain kena kuarantin. Lebih dari separuh doktor dari jabatan saya dihantar ke pusat kuarantin di Pagoh.”

Pada hari tu, cuma ada saya dan 2 doktor lain yang bekerja di NICU.

Hospital kami ni dah jadi kluster di daerah Muar. Ada beberapa staf kesihatan yang positif Covid-19. Malam tu saya hubungi seorang kawan saya yang dikuarantin di Pagoh tu.

Bila saya tanya khabar, tak putus-putus keluar perkataan Alhamdulillah dari mulutnya.
Semuanya baik-baik saja kat sini.”

IKLAN

Bila tanya mengenai bilik, dia kata Alhamdulillah.
Bila tanya pasal makanan, dia kata Alhamdulillah.

Tak perlu ada permandangan tasik dari bilik. Tak perlu bilik bertaraf hotel Dorsett 5 bintang.

Setiap bilik ada 2-4 orang penghuni. Bilik biasa yang bertingkap dan tak perlu penghawa dingin. “Kau cuma tolong doakan kami di sini je. Bosan juga hari-hari duduk di bilik.

Hari tu sampel pertama kami semua negatif. Kalau sampel kedua pun negatif, bolehlah kita orang ni datang kerja semula.”

IKLAN

Semangat betul.

Baca sini : Muncul pula kluster baru ‘Oversea’ yang menjengkelkan, rindu geng tabligh

Yang Selalu Bersyukur, Hatinya Sentiasa Cukup

Sungguhlah kawan-kawan. Bila keadaan makin sukar, barulah muncul peribadi sebenar kita.

Yang pentingkan diri, akan jadi lagi pentingkan diri bila dirinya diuji.
Yang selalu bersyukur, maka hatinya sentiasa berasa cukup dan insaf dengan setiap ujian yang datang.

IKLAN

Wajah cantik, karier bagus, duit yang banyak, namun tak ada perkataan baik yang keluar dari mulut, tetap tak akan dapat hormat.

Boleh jadi seluruh alam benci orang yang begitu. Lagi takut kalau sampai Allah pun bencikan kita.

Dari Wajah Yang Cantik Jadi Kelam..

Kalau kerja kita asyik menghina dan merungut, tak mustahil Allah akan hina kita semula.
Waktu tu, semua yang kita ada dah tak ada makna.

Wajah yang cantik jadi kelam, karier yang elok jadi tenggelam dan terkubur. Duit yang banyak itu Allah boleh hilangkan begitu saja.

Kita lupa kita asalnya hina. Bukan asal dari kayangan.

MW : Kadangkala kasihan dengan frontliners yang terpaksa tahan hati, tahan penat.. dengan macam-macam kerenah pesakit kluster yang satu itu.

Sumber/Foto : Redza Zainol

Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI