suri rumah

Mulut manusia bukan boleh ditutup.Kadangkala soalan-soalan yang ditanya tanpa disedari boleh mengguris hati dan perasaan orang lain.Isu isteri bekerja dan tidak bekerja bukan perkara baru.Namun tetap menjadi pertikaian, lebih-lebih lagi jika ada ijazah dan berpendidikan tinggi namun membuat keputusan menjadi suri rumah. Pasti ada kata-kata sinis, ruginya belajar tinggi-tinggi tapi tak kerja.

Penat nak menjawab soalan sebegini dan ada ketika memang boleh jadi ‘down’ dan rasa sedih.

Jemput baca perkongsian oleh Muhammad Hassan, bagaimana untuk berhadapan dengan soalan-soalan ‘panas’ sebegini.

SOALAN BIDA’AH

“Tak kerja ke? Rugi juga tu ada ijazah tak kerja”

Inilah soalan yang selalu ditanya kepada isteri saya sekiranya saudara mara jauh datang singgah rumah kami.

Tadi pergi pasar kena lagi. Tiba tiba ada makcik saudara sebelah nenek isteri tanya soalan yang sama. Dahlah soalan pertama. Sepatutnya tanyalah khabar ke,berapa orang anak,mana suami. Ini soalan pertama pun dah macam nak perangkap.

Dan biasalah jika jawab tak kerja,nanti mereka akan bandingkan dengan anak anak perempuan mereka yang ada kerjaya.

Mujurlah isteri saya jawab soalan satu persatu dengan tenang.

IKLAN

Jawab isteri saya. Sekarang buat bisnes keropok,serunding dan perniagaan online. Jual kat facebook je makcik.

Tapi biasalah soalan demi soalan kau akan terima. Meniaga ni untung ke.. kenapa tak kerja pejabat je.. sayang la ijazah tu tak guna cari kerja. Soalan soalan ini jika tak sabar memang boleh jadi naga kat depan orang ramai ni.

Tapi isteri saya ni jenis perempuan melayu terakhir. Setiap soalan tu dijawab dengan baik dan lemah lembut.

Dan sangkaan saya tepat,makcik itu mula menceritakan tentang anak anaknya. Anak makcik kerja belaka. Sorang kat putrajaya,sorang kat HKL,sorang lagi kat sabah. Yang tak tahan tu berserta jawatan apa yang disandang oleh anak dia. Haaaa sangka buruk saya tepat walaupun saya membisu dari awal perbualan mereka tadi. Jahat juga saya ya.

Dan perbualan isteri berakhir apabila makcik tersebut berhasrat mahu datang ke rumah kami. Ah sudah… apa lagi dia nak sembang kat rumah kami nanti.

IKLAN

Tapi belum selesai lagi babak ini. Isteri menunjukan wajah yang kecewa ketika dalam perjalanan pulang. Saya kata sabarlah,jawapan awak tu mantap dah.

Isteri membalas. Tapi awak. Kenapa ada je soalan begini dari makcik makcik terutama saudara mara kita sendiri. Saya jawab. Sebelum wujud makcik makcik bawang di media sosial,yang tanya awak tadi tu,itulah antara maha guru persatuan makcik makcik bawang semalaysia. Saya melawak untuk hiburkan isteri.

Saya kata takpa jawab je baik baik jika ada yang bertanya,mungkin itu cara mereka untuk mulakan bicara. Dan mungkin juga ada diantara mereka ini tersepit dek kerana banyak keperluan dan nafkah mereka diabaikan oleh suamai yang tidak bertanggungjawab,sebab itu mereka taknak terjadi kepada para isteri sekarang.

Kerja atau tidak seseorang isteri itu bukan ukuran kemuliaan isteri disisi Allah. Mulianya seorang isteri ini apabila dia Taat Allah Taat Rasul dan Taat Suami dalam perkara hak. Dan Allah janji bagi isteri solehah pilihlah syurga yang mereka mahukan.

IKLAN

Para isteri diluar sana yang bergelar suri rumah,saya tahu anda mungkin rasa down apabila ada soalan bidaah ini dilontarkan.

Tapi saya ada satu idea. Jika makcik makcik bawang tanya balik raya nanti jawab begini.

Oh kerja,bahagian oil&gas, bahagian pengurusan dan juga perakaunan,kadang kadang terlibat juga dalam pengurusan kesihatan bahan bahan mentah. Penat jugalah kana stanby 24jam,maklumlah makcik staffnya tak duduk diam. Gaji tu bolehlah ribu ribu jugalah. Itu pun jika bos ok dapat juga la hadiah gelang emas hujung tahun.

Konpom lepas ini makcik bawang tak tanya lagi kau soalan bidaah.

-EncikMatt-
#LelakiBurQa

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Tak perlu rasa down dan sedih.Apabila membuat keputusan menjadi suri sumah dan tidak bekerja, hanya kita yang lebih tahu apa yang terbaik buat keluarga kita. Pesanan juga, berhati-hatilah dalam menuturkan kata-kata, jangan sampai orang terasa dan terguris hati.

Sumber: Muhammad Hassan