Jangan main-main dengan naluri seorang isteri, dengan sekali jelingan pun dia boleh baca semua apa yang tersembunyi dalam diri suami.

Haaa… Punyalah dahsyat, tapi anugerah itu Allah yang bagi. Bukan semua suami lah yang punya perangai tak ‘manis’. Tapi, ada! Memang menyedihkan sebab isteri pula jenis redha demi anak-anak.

Bila ada orang ketiga contohnya, isteri akan cepat hidu. Dan yang peliknya si isteri tetap boleh bertahan. Macam kes saudara Firdaus Shakirin kongsikan ini, ada isteri tetap pertahankan rumahtangganya walau hatinya disakiti.

Tak Payah Sembunyi, Sekali Jelingan Isteri Tahu

Saya cukup-cukup respect dengan isteri-isteri zaman sekarang ni.

Dia punya usaha, ikhtiar, kesungguhan, persediaan untuk mempertahankan perkahwinan dia, menyelamatkan rumahtangga dia dari orang ketiga cukup-cukup dahsyat. Dari suri rumah, dia jadi hackers, buat whatapps web, hack hp suami, smpai tahu siapa yg selalu suaminya berchatting, berhubung. Dari seorang yang bekerjaya, dia jadi ‘spy’, tengok dan ikut gerak geri suaminya, tahu location suaminya di mana sampai suami sendiri pun tak sedar.

Dengan jelingan saja dia dah dapat tahu yang mesti ada something yang tak kena dengan suami dia ni.

“Tak pernah laki aku senyum depan handphone sorang-sorang. Tak pernah laki aku bawa handphone masuk tandas. Tak pernah laki aku letak handphone bawah bantal dia malam-malam dan tak pernah lagi bila aku tidur, dia tak tidur-tidur lagi, main handphone.”

Saya tertanya-tanya la juga, kenapa dia sanggup buat macam tu, hanya sebab SEORANG lelaki yang bergelar SUAMI untuknya. Sanggup berjumpa, berhadapan dengan orang yang menganggu rumahtangganya, bertikam lidah, berperang mulut dgn perempuan yang cuba merampas suaminya, lawan tarik rambut? (Tarik rambut ala orang dulu-dulu, guling-guling atas tanah tu – masih ada yang praktik lagi ke)

Walhal suaminya tu ADA APA SANGAT? Nak harapkan pada MUKA? Banyak lagi yang HENSEM. Nak harapkan pada HARTA? CUKUP-CUKUP MAKAN je setiap bulan. Sempurna sangat ke? KE LAUT juga kalau bab-bab agama ni. Solat pun tunggang langgang.

Tapi…

Isteri harungi dan tempuhi semua tu sebab bagi isteri, suami itu milik dirinya, milik anak-anaknya. Ayah kepada anak-anaknya. Sebab tu dia tak nak kehilangan suaminya, FAHAM?

Walau tak berguna sangat pun suami itu, walau tak menolong sangat pun suami itu, walau tak pernah memahami sangat pun suami itu, walau menyakitkan hati sangat pun suami itu tapi dia tetap seorang suami, tetap seorang ayah. Jadi isteri buat untuk kebaikan rumahtangganya bukan sebab hatinya.

Sebab hatinya itu, tak pernah pun suami ambil tahu apa yang dia rasa. Tak pernah pun suami faham apa yang dia mahukan. Tapi dia tetap nak suaminya itu jadi SUAMI!

Akhir kalam, isteri kita ni boleh jadi yang paling lembut dan menyejukkan, lalu membahagiakan dan dia juga boleh jadi yang paling keras, kasar lalu teramatlah menyakitkan.

Kita nak dia jadi yang mana?

Jangan Lupa Komen

komen