Jarang kita dengar satay goreng sebab yang biasa kita makan tentulah satu bakar. Ada mak-mak yang lebih suka perap sendiri dan tak kurang yang tempah siap-siap untuk sebarang majlis.

Rupa-rupanya, satay goreng pun lebih kurang sama saja perapan dengan satay bakar. Yang bezanya, mak-mak masak dalam kuali dan yang bakar pula dengan arang supaya aromanya semerbak.

Nanti, mak-mak tak perlulah nak pening kepala memikirkan hidangan apa untuk sebarang perayaan. Cuma perap 1 jam dan boleh disediakan untuk tetamu. Siap boleh buat stok lagi kat rumah.

Ini cara mudah resipi yang dikongsikan oleh Nurhayati Abd Malek dalam menyediakan satay goreng di rumah.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Resipi Mudah Biskut Coklat Chip Ala Anna Olson, Tak Sempat Raya, Confirm Licin!

Resipi Mudah Ayam Masak Merah Ala Mak-Mak, Favorite Anak Sampai Makan Bertambah

Info Lebih Menarik DI SINI

Satay Goreng Cara Ummi

Jarang kita dengar satay goreng sebab yang biasa kita makan tentulah satu bakar. Ada mak-mak yang lebih suka perap sendiri dan tak kurang yang tempah siap-siap untuk sebarang majlis.

Kalau musim raya dan tak tahu nak mask apa, bilehlah cuba satay goreng.

Bahan-bahan:
1 kg daging batang pinang
10 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
3 batang serai
1 inch kunyit hidup
1 inch lengkuas
1 inch halia
1 senduk serbuk kunyit
2 senduk gula putih
1 sudu besar ketumbar
1 sudu besar jintan manis
2 sudu besar jintan putih
2 senduk minyak untuk menggoreng
Sedikit garam

Cara Membuat:

1. Potongkan daging memanjang begini. Orang kata potong dengan cara melintang uratnya, barulah tak liat.

2. Begitu. Selepas potong kenalah bersihkan.

3. Kisarkan semua bawang, kunyit, serai, Lengkuas dan halia kemudian masukkan ke dalam potongan daging.

Waktu masukkan ni saya taburkan sekali serbuk kunyit.

4. Masukkan gula. Inilah petua dan tip yang arwah ummi pesan, satay ini kalau kurang gula ia akan jadi cepat masam. Jadi, kena letak gula banyak sikit. Namun ikutlah citarasa masing-masing.

IKLAN

5. Ini ketumbar, jintan manis dan jintan putih. Masukkan sekali harung selepas cuci tu. Sangai sekejap.

Sangai = Goreng tanpa minyak

Pastikan sangai hingga naik bau ya. Benda ni penting tau. Tak ada ini tak ada rasa sate.

6. Kemudian kisarkan. Guna pengisar kering. Dulu dulu kami tumbuk guna lesung. Sekarang ini, blend saja.

7. Masukkan begitu dalam hirisan daging tadi. Gaul. Perap dalam 1 jam ke atas. Lagi lama lagi sedap. Masuk fridge tau.


7.

8. Kemudian masukkan minyak dalam 1 ke 2 senduk dan gorengkan sataynya begini. Cara masak sama macam rendang. Kena tutup kualinya, api sederhana. Kemudian kacau kacau sekejap. Bila dah mendidih, barulah perisakan garam.

Tips untuk hasilkan daging yang lembut, jika daging belum empuk, masukkan ½ cawan air dan masak lagi sehingga empuk.

IKLAN

9. Sementara tunggu daging empuk kita masakkan ketupat segera. Wanginya ketupat

10. Masakkan kuah kacangnya sekali. Ini sudah tentu pelengkapnya.

11. Siap…Inilah hasilnya. Insya-Allah, memang sedap sangat.

Selamat mencuba!

MW: Tak semestinya masa raya saja baru nak buat, bila-bila pun boleh, buat banyak dan simpan dalam peti ais, tetamu datang terus goreng.

Sumber: Nurhayati Abd Malek

Bangkit Wanita Mingguan Wanita
Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

IKLAN

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Tujuh Pilihan Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

Nak maju jangan tunggu. Peluang pun datang bukan selalu apatah lagi sekarang ini kita sedang lalui kehidupan sukar berbanding dahulu. Daripada asyik termenung dan meratap pilu, elok mengorak langkah mulakan bisnes baru. Sampai bila nak tengok orang lain maju dan kita masih lagi kaku?

Tiada idea, tak ada kemahiran dan arah nak tuju? Mingguan Wanita (MW) sebagai teman setia wanita sedia membantu dan tahu apa yang anda perlu.

Terkini, selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.

Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.

Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita