Daging goreng kunyit, resipi paling senang dan mudah. Inilah yang selalu mak-mak masak bila dapat pemberian daging daripada mereka yang melakukan ibadah korban.

Mungkin setiap negeri ada cara berbeza untuk masak daging goreng kunyit. Malah, bagi negeri pantai timur terutamanya kelantan, inilah cara masak yang paling simple tapi sedap. Cukup dengan lauk ini saja, makan dnegnan nasi panas.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Perap Sekejap Dengan Soda Bikarbonat, DAGING Cepat Lembut, Empuk & Juicy

PETUA Paling Mudah Lembutkan Daging Guna MINYAK, Tak Perlu Rebus!

Info Lebih Menarik DI SINI

Daging Goreng Kunyit Style Kelate

Daging goreng kunyit ni masakan simple dan mudah je. Cuma yang ni cara orang kelantan yang buat. Lupa pula mana dapat resepi daging goreng kunyit kelantan style ni. Tapi saya dah cuba hari tu memang sedap dan lebih sedap dari cara biasa!

Daging pun lembut je dan tak liat. Caranya pun mudah sangat. Sesuai untuk isteri dan ibu yang berkerja.

Kali ni cuba saya tambah kacang buncis. Boleh pelbagaikan sayuran tu nak kacang panjang, carrot atau apa sahaja sayur yang sesuai. Dah siap satu hidangan lengkap kan. Cuma perlu masak nasi putih je.

IKLAN

Resepi
Bahan-bahan :
600 gm daging
2 – 3 inci kunyit hidup – tumbuk
1-2 sudu besar serbuk kunyit
2 inci halia – hiris nipis
5 ulas bawang putih – hiris nipis
Half bawg besar holland
Kacang panjang atau kacang buncis (jika suka)
Cili merah – hiris nipis atau buat mcm dania campak je cili padi tu
Minyak secukupnya
Garam
Serbuk perasa


.

Cara :
1. Daging dihiris nipis. Gaul dengan serbuk kunyit dan garam secukupnya.

2. Kemudian masukkan daging, halia, bawang putih dan kunyit hidup yang ditumbuk ke dalam kuali dalam dan masukkan sedikit air sehingga paras daging.

IKLAN


.

3. Rebus sehingga daging lembut sepenuhnya. Tambah air jika air kering. Bila daging dah lembut biar sehingga air kering dan jangan tambah air lagi. (Peringkat ni boleh sediakan awal-awal)

4. Dah kering airnya, tuang sedikit minyak dalam kuali (ikut la ada setengah orang suka letak minyak lebih sedikit) dan pastikan api sentiasa dibuka. Goreng daging seketika dengan minyak tu. Masukkan garam dn bahan perasa jika perlu.

5. Akhir sekali masukkan sayur kacang, bawang besar dan cili potong. Biar sehingga layu dan siap!

IKLAN

Mingguan Wanita : Memang sedap dan menyelerakan. Makan panas-panas dengan nasi putih.

Sumber: Dania Sedek

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita