Agak jarang dan mungkin ada yang tidak pernah terfikir untuk guna inti kepala parut kering. Ini kerana kebanyakan kuih muih menggunakan kelapa parut sega . Baik kuih ketayap, pulut manis mahu pun ikan cencaru sumbat mesti akan ada inti kelapa.

Inilah yang menyedapkan lagi makanan tersebut bila ada inti kelapa parut. Rasa manis dengan campuran gula melaka dan rasa lemak berkrim ini akan menambahkan lagi keenakanan makanan itu.

Namun, untuk mendapatkan inti kelapa parut agak susah terutamanya hanya ingin kelapa segar. Kadang-kadang jenuh juga nak bila berada di tengah bandar.

Daripada semangat nak sediakan inti kelapa parut untuk kuih muih atau masakan cencaru sumbat, terus terbantut untuk memasak. Mungkin ada yang masih tertanya-tanya tentang kelapa parut kering yang terdapat di pasaran.

Mungkin agaknya tidak sesuai untuk membuat inti kelapa parut seperti kelapa yang segar yang hanya untuk masakan lain.

Jangan risau, ada cara untuk sedapkan inti kelapa parut kering ini seperti kelapa segar. Rasanya pun hampir sama. Jadi, bolehlah cuba cara yang dikongsikan oleh Ida Shahida dalam membuat inti kelapa parut yang kering dan segera berada di pasaran.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Rendam Berus Keluli Dengan Sabun Mandi, PETUA Periuk Berusia 22 Tahun Masih Cun Melecun!

Chef Kongsi Petua TELUR Tak Hancur Bila Masak, Elok Jadi Bulat Atau Bujur!

Info Lebih Menarik DI SINI

Kelapa Parut Kering Buat Inti

PETUA DAN CARA BUAT INTI KELAPA

Bila beli inti kelapa parut segera, cara nak membuatnya hampuir sama dengan guna kelapa segar.
Ada sesetengah daripada kita fikir, kalau tengok kelapa parut kering yang kat kedai tu apakah yang anda fikir? Setakat yang anda tahulah…kelapa parut kering ni boleh buat apa? Tentu BISKUT KELAPA kan.

IKLAN

Siapa yang nak makan apa apa atau teringin nak buat kuih muih tapi kelapa parut tak ada atau susah nak dapat?

Saya nak buat kuih KETAYAP, nak cari kelapa parut segar memang susah. Kalau beli pun belum tentu dapat buat pada hari yang dibeli.

Jadi inti ketayap saya guna kelapa kering yang selalu orang buat biskut kelapa tu..

Cara buat adalah sama juga seperti kita guna kelapa segar.

BELI KELAPA PARUT KERING DI SINI

 

IKLAN

Nak sedap lagi?

buat inti kelapa nak bagi sedap, cuma masukkan 2 sudu besar butter atau mentega ke dalamnya. Lebih sedap rasanyakalau guna gula campur campur…gula merah + gula melaka + gula putih + butter.

** Kalau nak inti jadi kental, boleh masukkan tepung gandum 1 sudu besar untuk sebiji kelapa*.

Kelapa parut ni sangat penting pada saya sebab ianya sangat sangat membantu saya untuk memasak.

Apa lagi yang boleh dibuat dengan kelapa kering ni?

Boleh buat inti karipap, inti cucuk badak, inti ketayap, inti pulut manis, kuih muih yang guna kelapa parut dan yang paling istimewa ialah dengan kelapa parut ini juga saya boleh buat inti ikan goreng ‘ CENCARU INTI KELAPA.

IKLAN

Rasa Hampir Sama

Rasanya? HAMPIR Sama macam kelapa parut asli.SESUAI untuk sesetengah jenis masakan dan sesetengah inti sahaja. Kalau nak buat kelapa parut untuk kuih kaswi/kasui/pulut ikan masin, buah melaka dan lain lain lagi tu tak sesuailah sebab ada makanan yang memang perlu pada rasa dan kelembutan kelapa parut asli serta rasanya yang lemak lemak manis.

Mingguan Wanita : Kalau kelapa segar, ia kena masak cepat, elak kelapa rasa masam. Tapi, kalau yang segera, bila-bila pun boleh. Walau bagaimanapun, tak semua sesuai guna kelapa parut segera ini.

Sumber: Ida Shahida

Baca Artikel Lain DI SINI: Cara Buat Jeruk MAMAN Kena Pilih Berdaun LIMA, Simpan Dalam Peti, TAHAN LAMA

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita