Rupanya panaskan beras dalam oven sekejap merupakan antara cara paling mudah untuk bersihkan kutu dan bubuknya. Bukan apa, beras jika dibiarkan lama memang boleh mengundang ‘kutu’ beras dan berhabuk. Nak dibuang beras ni memang sayang, apatah lagi memang masih elok, cuma kena rajin untuk membersihkannya semula.

Boleh cuba tip berguna dan cara paling mudah seperti yang dikongsikan oleh Puan Nurhasanah Harun ini.

6 bulan tinggal rumah, beras pun bubuk dah berkampung. Sayang nak buang sebab elok lagi. Cara saya tak jemur sebab saya malas keluar rumah, lagipun sekarang cuaca hujan kan.

Panaskan oven sekejap, masuk beras dalam tray dan masuk oven lebih kurang 10 mnit biar betul-betul panas semua beras tu. Mati la bubuk sekali ulat-ulat dia.

Kalau takde oven tu boleh goreng tanpa minyak dalam kuali sekejap ja agak-agak panas. Jangan goreng perang macam nak buat pekasam pulak.

Macam mana nak tau beras masih elok?

Cuba basuh beras kalau tiada beras warna putih timbul banyak-banyak tu maknanya elok. Kalau banyak timbul dan ringan tu cuba la patahkan beras tu, dalam dia ada ulat bubuk.

Sebelum bakar, merayap je dia lari pi bawah.

Dah bakar, ayak buang bubuk amik yang bersih.

IKLAN

Ni haaa.. bukan bubuk je segala habuk pun ada.

Geli kan.

Siap, dah bersih!

IKLAN

Beras dah elok bersih, boleh masak guna periuk nasi canggih Primada Microcomputer Rice Cooker ini.

Boleh juga masak guna beras Sunflower Pure Basmathi Premium Pusa 1121 Rice Set ini pula. Memang sedap, elok berderai nasinya.

Semoga bermanfaat & selamat mencuba!

Baca Lagi Di Sini:
8 Petua Terbukti Berkesan, Halau Kutu Beras Guna Bahan Dapur

Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

IKLAN

Bacalah Surah Al Insyirah Semasa BERSIH BERAS, Cara Mudah Lembutkan Hati Anak, Keluarga

Mingguan Wanita: Semoga perkongsian ini bermanfaat dan menjadi panduan untuk atasi masalah kutu dan bubuk beras di rumah. Jangan terburu-buru buang, cuba bersihkan ikut tip yang dikongsikan ini dahulu.

Sumber: Nurhasanah Harun

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita