Henti dan buang sikap suka membanding-banding, barulah hidup lebih bahagia.

Pakai apa yang selesa bukan untuk menunjuk, kalau nak bahagia buang sikap membanding. Barulah hidup mak, ayah lebih tenang dan ketahuilah itu kebahagiaan yang sebenar.

Dalam hidup jika ada sifat suka membanding memang payah, segalanya hendak dibanding memanglah susah nak bahagia.

Ikuti perkongsian Annur Nida dan fahami apa yang cuba disampaikan:

Pakai Apa Yang Selesa

Kemas-kemas bilik belakang, terjumpa handbag saya ini.
Sedih, sebab sudah menggelupas. Padahal saya letak elok dalam beg sarung.

Handbag ni, boleh kira berapa kali je saya guna.
Tak pakai sangat mungkin sebab warna merah.
Dan saya ni tak ke mana sangat pun.

Saya sendiri yang pilih handbag ni. Ingat lagi masa itu beli di Plaza Aman Central, Alor Setar. Beg ni ada cerita dia sendiri. Masa saya beli handbag ini, saya masih belum kenal bahagia yang sebenar.

Baca Juga Di Sini:

Tak Adil Ukur Hidup Kita Dengan Neraca Tertentu, Banding Dengan Hidup Orang lain

Isteri Layanlah Suami Walaupun Poketnya ‘Senipis Bawang’, Tak Perlu Banding Kehidupan Pasangan Lain

Usah Banding SURIRUMAH Dengan ISTERI BEKERJA Sebab Cerita Hidupnya Tak Sama

Hidup Ini Pilihan, Nak Bahagia & Gembira, Jangan Bandingkan Dengan Orang Lain

Bukan Untuk Menunjuk

Balik rumah mak di Kuantan, saya tengok kakak ipar saya yang doktor itu pakai handbag elok. Jenama terkenal.

Nampak pulak handbag adik saya, dia cikgu, pun elok handbag dia. Saya tengok handbag saya. Mulalah saya bercakap dengan diri. Handbag aku ini tak mahal sangat macam depa (mereka).

IKLAN
“Pakai Apa Yang Selesa, Bukan Untuk Menunjuk!” Kalau Nak Bahagia, Buang Sikap Membanding
Apalah ada pada sebuah handbag berjenama. (Kredit foto : Facebook Annur Nida).

Tak sudah tengok handbag, eh saya tengok pulak sandal depa. Pun sama jenis yang mahal.

Bila saya sudah ada perasan membanding gitu, segala benda hendak banding. Nampak pulak anak-anak sedara pakai baju semua branded, saya pun eh tak mau kalah.

Mula datang cemburu. Malah, mula datang kenapa aku tak beli yang mahal jenama terkenal. Mula datang rasa tak mampu sangat ke aku ini dan bermulalah fikir pelik-pelik.

Padahal adik-beradik dan ipar tidak ada pun kisahkan hal macam ini. Kami bergaul, bergurau senda, bercakap, beramah-tamah macam biasa saja.

Kalau Nak Bahagia

Dan masa pun berlalu. Saya membaca, saya dengar kuliah, saya melihat keadaan sekeliling, saya memerhati.

Lalu saya berfikir. Kalau nak bahagia, kena buang sikap suka membanding. Terutamanya kalau membandingkan hal keduniaan ni.

Padahal yang lebih utama hendak memiliki bahagia adalah kena mensyukuri nikmat yang sedikit mahupun nikmat yang besar.

Kalau hendak cari siapa yang paling cantik, paling banyak pakai barangan mewah, memang tak akan jumpa.

IKLAN

Sebabnya, bila dah jumpa yang cantik, yang mewah, eh ada lagi yang lebih cantik.

Dan bila dah jumpa yang lebih cantik, yang mewah tu, eh ada lagi yang lebih cantik dari yang lebih cantik dan mewah itu.

Buang Sikap Membanding

Justeru apa?

Saya mula paksa diri tidak membanding.

Saya beli, saya pakai, apa yang selesa untuk diri sendiri, bukan untuk menunjuk pada orang lain. Tak kisah mahal atau murah, yang penting bukan nak banding membanding.

Bila saya buang sikap membanding, maka saya mulai rasa bahagia, rasa gembira. Tak sesak dada nak tengok siapa lebih hebat.

Bahagia tu bukan pada apa yang dimiliki, tapi bagaimana kita meraikan apa yang dimiliki.

Teringat yang Nabi Yusof tenang dan bahagia di dalam penjara.
Tak lain tak bukan kerana Allah jualah yang mendatangkan bahagia itu.

IKLAN

*mohon baca keseluruhan konteks penulisan saya ini.
Saya tidak langsung fokus terhadap brand handbag.
Saya fokus terhadap learning proses yang saya dapat dalam hidup saya.

Sekian terima kasih

Mingguan Wanita : Bersederhanalah dalam hidup, cari kebahagiaan mengikut acuan kita sendiri tanpa perlu menyukat kehidupan orang lain. Insyallah suatu hari bahagia akan menjadi milik mak, ayah.

Sumber : Puan Annur Nida

Mingguan Wanita boleh diikuti di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita

FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak

Website: https://www.mingguanwanita.my/

Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en

YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en

Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita

Telegram Bangkit Wanita: https://t.me/bangkitwanita