pakai kasut baru

Selain pakaian dan hand bag, orang perempuan suka sangat beli kasut. Kalau berjalan ke mall, tak beli baju mesti beli kasut atau beg tangan. Saya pun macam tu juga, kadang-kadang sampai bersepah kasut dalam kereta. Walhal hari-hari pakai yang sama juga.

Kalau beli baju kita biasanya boleh cuba dulu, begitu juga dengan kasut. Tapi satu je masalah dengan kasut ni, bila baru pakai lama sikit mulalah kaki melecet la, rasa ketat la. Tiba-tiba je jadi tak selesa. Padahal masa nak beli dah cuba dan memang cantik dipakai di kaki sendiri.

Tapi itulah yang sentiasa jadi masalah, akhirnya kasut yang sama juga yang dipakai setiap hari sebab ambil masa sikit untuk selesakan diri dengan kasut baru yang dibeli.

Ada orang kata kalau nak beli kasut jangan beli waktu pagi sebab time tu ukuran kaki akan bersaiz lebih kecil. Waktu paling sesuai adalah pada waktu petang atau malam di mana pada masa tersebut saiz kaki sedikit membesar. Kalau nak tahu kesahihannya mungkin anda boleh cuba beli dalam dua waktu ini nanti. Tapi segala kos kerugian kena tanggung sendiri la ya.

Ok berbalik kepada masalah kaki melecet bila pakai kasut baru, kat sini saya nk kongsikan beberapa tip yang boleh anda cuba buat selain gigit kasut baru sebelum dipakai (saya pun selalu buat benda ni!) Yang mana saya rasa kebanyakan orang pun buat benda ni kan? Kadang-kadang menjadi juga petua ni kan. Ok kat bawah ni antara tip yang boleh anda buat untuk atasi masalah kaki melecet:

Khas buat yang suka shopping kasut jangan lupa guna kod promo ini untuk dapat diskaun terhebat.

IKLAN

Tip Bila Pakai Kasut Baru

1. Sila pakai kasut baru di sekitar rumah sebelum anda pakai di luar. Pakai naik turun tangga dalam rumah, berdiri semasa memasak, bermain dengan anak atau boleh juga cuba berlari dengan kasut baru anda tu.

2. Pakailah kasut dalam waktu singkat, namun kerap. Masa anda cuba kasut baru sebelum membelinya, mesti rasa selesa dan cantik je dekat kaki kan? Itu sebab kita belum memakainya dalam waktu yang cukup lama hingga boleh menyebabkan rasa sakit (atau mengubah bentuk kasut agar sesuai dengan kaki). Jadi, lepas beli silalah pakai kasut baru anda tu segera dan sekerap yang mungkin.

3. Mula-mula, pakai kasut selama 10 minit. Cuba cara ini selama beberapa hari. Secara berperingkat, pakai kasut selama 10 minit atau lebih, setiap beberapa hari sekali, sampai anda boleh pakai kasut tu selama satu jam. Rasanya masa tu, kasut sepatutnya dah boleh dipakai dengan selesa.

IKLAN

3. Bawa kasut ke tempat kerja. Pakai kasut lama ke tempat kerja, tapi ketika duduk, pakai kasut yang baru dan biasakan dengan kaki. Ini adalah cara untuk mula memakai kasut baru sambil jimat masa.

4. Seeloknya pakai kasut dengan sarung kaki atau stoking. Cara ini juga dapat mencegah kaki daripada melecet ketika membiasakan diri dengan kasut baru. Cuba pakai stoking tebal dan tekan ke dalam kasut. Sarung kaki dan stoking dapat membantu meregangkan bentuk kasut baru anda tu.

5. Tampal plaster pada bahagian yang selalu melecet terutamanya bahagian belakang tumit kaki.

6. Letak bedak dalam kasut anda juga salah satu cara mengurangkan risiko kaki melecet. Geseran akan berkurangan kerana permukaan menjadi lebih lembut.

IKLAN

7. Yang ni mungkin kedengaran agak kelakar tapi ada dah cuba dan terbukti keberkesanannya. Gunakan deodoran roll on untuk licinkan permukaan bahagian belakang kaki.

8. Anda juga boleh cuba tampal tape pada jari kaki ketiga dan keempat yang selalu menjadi spot terbaik untuk melecet.

9. Atau boleh guna cara letakkan plastik beg yang telah diisikan air dalam kasut dan dibiarkan semalaman dalam peti ais. Ini bertujuan untuk mengembangkan pada bahagian kasut yang ketat. Cara ini memerlukan kasut berada di dalam peti beku untuk tempoh yang lama, ini kemungkinan kasut menjadi basah. Pastikan kasut yang menggunakan kaedah ini bukan kasut yang mudah rosak dengan air.

Tips dah tahukan? Jangan lupa guna kod promo ini!