musim-strawberi

Ibu anak dua ini, Azira Aziz berkongsi pengalaman mengutip buah strawberi pada musim strawberi di Norway. Teruja sungguh lihat buah strawberi yang merah, ranum. Nampak sungguh sedap jika dinikmati buahnya.

Ketika ini Azira menetap di Oslo, Norway dan sejak tahun 2011, beliau sudah bermastautin di sana. Bersama suami dan dua orang anak yang sangat istimewa.

Walaupun menetap jauh dari Malaysia, Azira juga gemar berkongsi masakan tempatan yang dimasak di dalam facebook miliknya.

Perkongsiannya itu bukan saja tentang musim strawberi di Norway, malah beliau juga menyediakan pelbagai resepi menggunakan strawberi.

musim-strawberi

Disebabkan banyaknya strawberi yang dikutip, selepas mecam resepi dicuba, masih ada lagi strawberi beku dalam simpanan.

‘Tidak tahu hendak buat apa.’ Kongsinya yang turut meminta idea masakan daripada rakan-rakan grup Masak Apa Tak Jadi Hari Ni Official.

Musim Strawberi Di Norway

Sekarang ni musim buah strawberry di Norway.

IKLAN

Baru-baru ni,
Kami pi ladang buah strawberry di Jessheim Oslo.

Ini pun,
Dah hari terakhir untuk kutip buah.

Dah “warning” Mr. Laki,
Tak payah penuhkan bakul hijau.
Nak jugak penuhkan.

Sudahnya,
Jenuh pikir nak buat apa dengan 5kg buah strawberry yeong yeop ui.
1 kg = 60 kroner
5 kg = 350 kroner termasuk bayar harga bekas hijau tu.

IKLAN

musim-strawberi

Jenuh berinai original yeong yeop.

Habis merah jari-jemari dibuatnya.

Masuk mulut dah tak terkira dah.
Asal petik masuk mulut.
Hehe.

musim-strawberi

IKLAN

Resepi Strawberi Yang Sudah Dicuba

Buat masa ni,
Kami berjaya dan tak berjaya jugaklah buat:

1) mangkuk waffle letak aiskrim dan topping strawberry
2) jus strawberry
3) sambal tumis ikan bilis strawberry
4) smoothie

Ada cadangan lain?
Kami dok bekukan 6 bekas strawberry, dah taktau nak buat apa.

Mingguan Wanita : Macam-macam boleh dimasak dengan buah strawberi ini. Buat strawberry lemonade pun sedap juga.

Nak buat burnt cheesecake strawberry guna air fryer pun sedap juga. Mak-mak yang belum ada air fryer tu, boleh tengok AF Khind ini. Kalau guna kod promo MWGSP5 boleh dapat diskaun sebanyak RM5.