Jika selalu nak buat Nasi Kambing, kita gunakan daging kambing yang segar. Cuba bila guna daging yang segar ni, kena pandai cuci barulah tak hamis baunya bila dah masak. Buat mak-mak penggemar daging kambing, boleh cuba buat Nasi Kari Kambing Guna Kari Kambing yang dalam tin je. Cukup mudah dan senang nak masak. Rasanya pun memang sedap.

Boleh cuba resipi Nasi Kari Kambing yang dikongsikan oleh Kak Amy Zuraidah ini.

“Ya Allah..sumpah sedapp #nasikarikambingtinadabi ni. Eh ehh…anak 5 tahun yang cakap sedap sedap tau. Makan bersama ayam rose + jelatah”

Bahan-Bahan:

2 tin kari kambing adabi (untuk 6 orang)
5 pot cawan sedang Beras Faiza kashmir Basmathi (dicuci /rendam 15min jika takde Pressure Cooker /jika ada PC or noxxa tak perlu rendam)
2 biji bawang besar hiris
Rempah 4 sekawan
2 helai daun pandan
2 sudu butter + 2 sudu minyak masak
1biji Tomato potong dadu
1sk Garam
Akar ketumbar
Susu cair setengah tin

Cara-Cara Membuat:

1. Panaskan Marjerin + minyak (kita tumis dalam kuali asing dulu).
2. Tumis sampai wangi bawang besar/masuk 4 sekawan/tomato dadu/daun pandan.
3. Masuk kari kambing gaul sebati.
4. Masuk susu cair, akar ketumbar dan garam sikit sahaja.
5. Selepas tu curah atas beras dalam periuk nasi tu ya. Lepas tu tekan on.
6. Masak nasi seperti biasa (sukatan seperti masak nasi biasa)
7. Masa nak kering nanti tu boleh la jenguk dan gaul-gaul rata. Masa ni bau dia satu rumah kemain sedap ooi.
8. Dah masak nasi jangan lupa tabur kismis sama daun ketumbar. Siap!

IKLAN

Ayam Masak Merah

Bahan-Bahan:

Ayam separuh potong kecil (gaul kunyit sikit +garam)digoreng separuh masak. Angkat toskan minyak.
Suku tin Susu cair
3sudu besar Sos cili
Perasa
Serai

(Bahan A)

Segenggam cili merah besar
2 biji Bawang besar
4ulas Bawang putih
halia sikit

IKLAN

Cara Membuat:

1. Kisar bahan A
2. Guna minyak ayam tadi tumis sampai pecah minyak bahan A tadi + serai.
2. Masukkan ayam yang telah digoreng + susu cair + sos cili + perasa +garam.
3. Masak sampai ayam empuk dan masukkan sikit bawang besar hiris.

Siap!

IKLAN

Selamat Mencuba!

MW: Mudah begini. Guna kari kambing dalam tin pun boleh jadi buat Nasi Kari Kambing yang sedap. Kena cuba buat sendiri di rumah.

Sumber: Kak Amy Zuraidah