Kentang goreng ni biasanya anak-anak memang suka. Nak-nak kalau makan panas-panas dan cicah dengan sos cili mahupun mayonis.Tapi selalunya bila kentang ni kita goreng sendiri, selalu jadi lembik tak ‘keras’, rangup macam yang selalu kita beli.

Rupanya kena rebus kentang sekejap dan rendam dalam air berais selama 5 minit sebelum digoreng. Barulah kentang goreng jadi crunchy dan tak lembik!

Wanita ini kongsikan resipi dan caranya. Kena cuba!

Berikut perkongsian Puan Suhaniza Isenen sebagai rujukan;

“Anak-anak memang suka kentang goreng ni. Kalau beli yang ‘readymade’ tu kandungan garam dengan lemak agak tinggi lagi-lagi anak kak haney memang makan kentang goreng hari-hari.Tapi selalu bila buat sendiri kentang tu jadi lembik walau baru lepas angkat”.

Haaa ni kak haney nak bagi rahsia kentang goreng tu tak lembik. Meh cuba!

RESEPI RAHSIA KENTANG GORENG CRUNCHY

Bahan-Bahan:

Kentang
Serbuk roti
Tepung serbaguna bestari
Minyak untuk menggoreng

Cara Membuat:

1. Masa beli kentang pilih kentang yang permukaannya baik dan licin. Menandakan kentang ni baru, tak lembik dan segar.

2. Kupas dan potong ikut saiz yang kita nak.

3. Rebus kentang seketika jangan terlalu lama. (Agak-agak menggelegak tu angkat). Kalau hirisan tu tebal kita rebus, jika tak boleh je skip step ni.

IKLAN

4. Angkat dan sejukkan didalam air beserta ais dalam 5 minit.

5. Toskan air. Pastikan kentang kering atau tidak terlalu banyak air.

6. kemudian gaul dengan tepung Bistari dan ibu roti sehingga melekat.

IKLAN

7.Goreng secara ‘deep fried’. Angkat dan toskan lebihan minyak. Sedia untuk dinikmati.

Alhamdulillah. Siap!

Nota: Boleh dinikmati dengan sos pilihan. Nak makan begitu saje pun boleh dah.
#likedanshare resepi ni kat wall ade masa boleh la buat nanti.

IKLAN

Anak-anak mesti suka rangup-rangup. Dah makan mesti sampai tak cukup. Percayalah!

Selamat mencuba!

Kak haney
Berkongsi resepi mudah

Baca Lagi Di Sini:

Saintis Dedah Cara Salah Goreng Kentang, Boleh Jadi Penyebab Kanser

Kerepek Labu Rangup Lemak Manis, Kena Jemur Sekejap Baru Goreng!

MW: Macam ni rupanya nak buat kentang goreng jadi ‘crunchy’, tak lembik lepas dah angkat. Buat sendiri lebih jimat, diyakini halal dan terjamin kebersihannya.

Sumber: Suhaniza Isenen