Perasan tak, kalau kita sedang mengambil makanan panas, secara automatik akan tiup makanan itu dahulu sebelum masuk ke mulut. Tak kiralah jenis makanan atau minuman sekalipun. Sedangkan kalau orang tua cukup marah bila kita buat macam tu.

Kadang-kadang, dia tak bagitau secara terperinci kenapa tidak boleh. Katanya ‘tidak baik’. Malah, ia turut dikaitkan dengan larangan Nabi Muhammad s.a.w supaya tidak berbuat demikian.

Sebenarnya, ada sebab orang tua marah kalau kita tiup makanan. Antara yang dikongsikan oleh Habibah Badar Bajrai boleh memberi manfaat pada kita semua sebab apa larangan itu.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Terasa Hati Dengan Orang Tua, Jangan Tunjuk Sangat TAKUT Hilang Redha

Bakti Terakhir Untuk Mak, Pastikan Anak Mandikan Jenazah Jangan Bagi Orang Berkasar

Info Lebih Menarik DI SINI

IKLAN

Tiup Makanan – 3 Sebab Kenapa Nabi Larang

Orang tua tua selalu marah bila kita suka tiup makanan atau minuman yang panas.
Mereka cuma selalu cakap, tak bagus.

Rupanya, Nabi Muhammad s.a.w sendiri tak beri kita tiup makanan atau minuman.

Tiup makanan atau minuman ni boleh sebab kan macam-macam penyakit. Antaranya:

1. Penyakit Jantung, Buah Pinggang Dan Sistem Tubuh

Tahu tak, bila kita meniup makanan atau minuman, udara (karbon oksida /CO2) yang kita tiupkan dalam makanan atau minuman akan menghasilkan H2CO3 atau carbonate acid.
Bila bahan kimia tersebut masuk dalam perut kita, kita mudah dapat risiko penyakit jantung dan buah pinggang. Sistem badan pun boleh terganggu.

IKLAN

2. Partikel Berbahaya

Dalam mulut kita terdapat partikel bahaya iaitu sisa makanan dalam mulut yang membusuk sampai bau mulut jadi tak sedap.
Bau ni kan, bila kita tiup dalam air panas yang kita nak minum, dia akan menempel dan tak bagus kalau kita minum lagi.

3. Bakteria

Bila kita tiup makanan especially makanan untuk anak, micro organism yang ada dalam mulut kita akan berterbangan keluar bersama virus dan bakteria. Jadi kita dah sebarkan pulak bakteria tu kat anak kita.

Tak pasal-pasal kalau ada penyakit, penyakit tu akan menular.

Jadi sebenarnya jangan asyik nak cari makanan berkhasiat tapi masih buat benda-benda yang boleh datang kan mudarat untuk kesihatan.

IKLAN

Dari Abu Said Al Khudri bahwasanya Nabi saw melarang meniup minuman
(HR. Tirmidzi)

“Sesungguhnya Nabi saw melarang untuk bernafas atau meniup wadah air minum.”
(HR. Al-Tirmidzi no. 1888 dan Abu Dawud no. 3728)

MW: Kalau tak nak tiup, biarkan seketika makanan itu sejuk dulu, jangan gelojoh. Baru tau pesanan orang tua-tua dulu ada benarnya.

Sumber: Habibah Badar Bajrai

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita