Gula Melaka akan buatkan sambal rasa pedas-pedas manis dan lemak-lemak sikit.

Letak Gula Melaka, ini rahsia sambal hijau sedap melantun. Sambal akan rasa pedas-pedas manis dan lemak-lemak sikit. Memang rasanya power habis.  Resipi Sambal Hijau Gula Melaka ni senang sangat nak buat, bahan-bahan pun mudah dan murah.

Bukan je sesuai untuk makan tengahari dan malam malah menu ini sangat membuka selera ketika bersahur. Nak buat menu berbuka puasa pun memang ONZ, confirm tambah nasi dua tiga pinggan.

Hancurkan Gula Melaka Supaya Sebati

Nak makan sedap tak payah menu mahal-mahal, yang murah pun asal kita kreatif mengolah memang sedap. Syaratnya kena rajin ke dapur dan cuba resipi baru yang praktikal ni. Pastikan cili betul-betul masak, tumis sampai pecah minyak.

Kalau cili tak masak, bau sambal tak sedap dan boleh menyebabkan sakit perut. Kalau masak sambal, api kena sederhana. Jangan guna api kuat nanti sambal hangit dan pahit. Sebelum masukkan Gula Melaka, tumbuk dalam lesung bagi hancur. Senang gula cair dan sebati dengan sambal.

Baca sini

https://www.mingguanwanita.my/tumis-serai-rahsia-sambal-ayam-sedap/

https://www.mingguanwanita.my/resipi-viral-telur-kicap-cili-api-confirm-tambah-nasi/

Boleh Ganti Telur Dengan Lauk Lain

Bila sambal dah masak elok, masukkan telur rebus.  Gaul dan kacau sehingga sebati. Kalau nak sedap lagi, boleh hiris bawang besar dan taburkan dalam sambal. Sekejap je tau, bagi bawang layu dalam sambal lepas tu angkat lauk ini.

Resipi yang sama ini boleh diguna untuk buat sambal hijau ikan dan ayam.  Caranya semua sama, cuma gantikan telur rebus dengan ayam goreng atau ikan goreng. Mudah kan, satu resipi boleh buat dua tiga menu.  Yang penting, menu ni sedap, jimat masa dan jimat wang sebabnya bahan-bahan digunakan murah. Selamat mencuba!

Resipi Sambal Hijau Gula Melaka

Bahan-bahan:

IKLAN

4-5 biji telur ayam}dibersihkan dan direbus

20-30 cili padi}dikisar

2 ulas bawang putih}dikisar

1 labu bawang besar}dikisar

2-3 inci Gula Melaka

Minyak secukupnya

IKLAN

Garam dan gula secukup rasa

Sedikit air asam jawa

 

Cara membuat:

1-Rebus telur sampai masak. Ketepikan.

2-Panaskan minyak, tumis bahan kisar.

IKLAN

3-Masukkan air asam jawa, kacau sebati.

4-Masukkan garam dan Gula Melaka secukup rasa. Tunggu sehingga sambal pecah minyak.

5-Masukkan telur rebus, perlahankan api kacau sebati.

6-Hidangkan bersama nasi dan lauk lain.

 

Petua Dapur

Kalau nak kurangkan kepedasan sambal, boleh tambahkan bawang besar jadi dua labu.