Lumrah manusia, tidak mahu diperlekehkan apabila melibatkan sesuatu yang di luar pengetahuan atau ilmunya. Sebenarnya tidak salah kita mengaku tidak tahu daripada berpura-pura segalanya mak,ayah.

Sesungguhnya kita adalah manusia, bukan Profesor Serba Tahu, ilmu juga sangat terbatas jadi mengaku saja tak tahu. Tentu sahaja dipandang mulia bila kita mengakui kelemahan diri.

Sebaiknya, jika ada perkara di luar pengetahuan mak ayah, lebih baik diam sahaja dan tak perlu tunjuk hebat. Ikuti perkongsian Ustaz Khairul Anuar Basri ini dan hadam baik-baik iya:

Kadang-kadang kita ini bila bercakap, macam serba-serbi kita tahu. Padahal kita tak tahu pun.

Bila kita share something dekat whatsapp group, macam kita yakin benda yang kita share itu benda yang betul. Padahal tak tahu hujung pangkal pun.

Manusia Bukan Profesor Serba Tahu

Ada orang yang bila ditanya tentang sesuatu, mesti dia akan ulas dan komen. Padahal dia tak mahir pun tentang isu tu.

Jangan begitu kawan-kawan.

Kita ni bukan Profesor Serba Tahu. Ilmu dan maklumat kita sangat terbatas. Tak semua benda kita tahu.

Ada benda yang kita tahu, kita bolehlah bercakap. Macam sesetengah benda yang dalam bidang kita. Memang kita berhak untuk bercakap.

Tapi tak kan semua benda bidang kita. Sampai setiap benda kita nak masuk campur.

IKLAN

Baca Juga Di sini: 

Mengaku Bersalah Setiap Pertuduhan, Pemandu Myvi Dipenjara 6 Tahun, Denda RM8,000!

Ego Mengaku, Suami Memang Makin Berusia Makin Manja Dan Kuat Rajuk!

Untuk info lebih menarik, klik saja di sini. 

Ilmu Sangat Terbatas Mengaku Saja Tak Tahu

Kawan-kawan… biasakan diri untuk kata “aku tak tahu”. Selamat kita dunia akhirat.

Para malaikat bila ditanya oleh Allah SWT dan mereka tak tahu, mereka akan jawab :

IKLAN

“Maha suci Engkau ya Allah, kami tiada ilmu kecuali apa yang Engkau ajar kepada kami. Engkaulah yang maha tahu lagi maha bijaksana”.

Para sahabat Rasulullah SWT bila ditanya soalan oleh Nabi SAW, cepat-cepat mereka jawab :

“Allah dan RasulNya lebih mengetahui”.

Itu para Malaikat yang tidak buat dosa dan maksiat. Itu para sahabat, yang hidup di keliling Nabi SAW. Mereka masih lagi cakap mereka tak tahu.

Diam Saja Tak Perlu Tunjuk Hebat

Kita?

IKLAN

Macam semua benda kita tahu. Apa salahnya kita cakap kita tak tahu. Atau kita diam saja. Itu tidak sedikit pun mengurangkan kehebatan kita. Bahkan kita akan dipandang mulia oleh manusia.

Ke kita takut tak
hebat
kalau kita cakap kita tak tahu?

Jom kita tengok apa yang diriwayatkan tentang Imam Malik iaitu pengasas Mazhab Maliki :
سُئِلَ عَنْ ثَمَانِيَةٍ وَأَرْبَعِينَ مَسْأَلَةً فَقَالَ فِي ثِنْتَيْنِ وَثَلَاثِينَ مِنْهَا: لَا أَدْرِي
Ditanya (kepada Imam Malik) 48 persoalan, maka jawab (Imam Malik) 32 daripadanya dengan “aku tidak tahu””.

[Lihat: Syarah al-Zurqani ‘ala al-Muwatta’, 1/54]

Bercakap Hanya Benda Yang Kita Tahu Saja

Kawan-kawan… Jom ambil pengajaran.

unBercakap hanya benda yang kita tahu sahaja.
Jangan bercakap benda yang kita tak tahu.
Lazimkan diri untuk menyebut “Wallahu a’lam” (Allah lebih tahu) bila kita tidak tahu atau tahu separuh-separuh.

Selamat pagi semua. Semoga ceria-ceria selalu.
#KAB

MW: Apa salahnya kita berterus-terang atau tidak nampak hebat di mata orang lain. Sebaliknya biarlah kita Nampak hebat di mata Allah. Iya tak???

Sumber: Ustaz Khairul Anuar Basri