Zaman sekarang ini, baik anak lelaki mahu pun anak perempuan perlu diajar masuk ke dapur untuk membantu membuat kerja-kerja rumah. Jangan terlalu mengharapkan anak perempuan sahaja yang duduk di dapur dan anak lelaki pula dimanja dan dilayan bagai raja.

Tidak dinafikan juga, sesetengah orang cakap, untungnya dapat anak perempuan sebab nanti boleh tolong mak di dapur. Malah, bila besar nanti, mak-mak pula goyang kaki sebab anak perempuan yang akan masak dan buat kerja rumah.

Bagi mak-mak, hanya anak perempuan yang perlu diajar memasak, mengemas rumah atau menguruskan kerja rumah. Anak lelaki pula tidak perlu, ditantang minyak yang penuh dan tidak perlu tahu tentang hal-hal kerja rumah.

Kalau nak dibanding kan dulu, memang ada mak ayah yang berbezakan antara aanak lelaki dengan anak perempuan. Kononnya, anak perempuan, bila sudah berkahwin akan tetap masuk ke dapur. Manakala anak lelaki, bila dewasa tanggungjawabnya pula mencari rezeki untuk keluarga dan tidak perlu melakukan kerja-kerja rumah.

Zaman Berubah

Walau bagaimanapun, keadaan sekarang telah merubah segalanya. Baik anak lelaki atau anak perempuan perlu sama-sama membantu dalam membuat kerja rumah. Mak ayah tak perlu membezakan. Kononnya, kerja rumah untuk anak perempuan sahaja.

Malah, keadaan sekarang pun anak perempuan bukan hanya duduk di rumah, mereka sudah keluar bekerja dan pada masa sama perempuan yang berkahwin turut membantu suami dengan bekerja untuk mengurangkan bebanan suami.

Sebab itulah mak ayah tidak boleh bezakan anak lelaki dengan anak perempuan dalam membuatk kerja rumah. Sebaliknya perlu sama-sama melakukan. Dulu dan sekarang tidak sama.

Begitulah juga perkongsian daripada Dr Redza Zainol yang turut menyarankan supaya mak ayah kena sama-sama memastikan anak lelaki dan anak perempua nsama-sama terlibat dalam membuat kerja rumah. Tidak boleh membandingkan keduanya.

Mak Bukan Bibik

Makin lama saya tengok anak-anak sekarang ini, makin dia menjadi-jadi.
Buku jatuh atas lantai, dia minta mak kutip. Selipar tercabut minta mak kutip dan pakaikan balik.

Sekali anak ni minta nak minum, mak dia keluarkan botol susu dari beg.

“Dah darjah 1, minum pakai botol lagi ke?”

IKLAN

Maknya cuma tersengih-sengih.

Dia tak nak pakai gelas. Kalau paksa sangat, nanti sampai bergaduh.”

Selidik punya selidik, rupanya mak ni dah serupa bibik di rumah. Semua kerja rumah, dia yang buat. Apa anak nak, dia ikutkan semuanya.

Saya pun cakap jangan manjakan sangat anak lelaki ni.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Anak LELAKI Mesti Diajar Ke Dapur, TAKUT Besar Jadi “RAJA” Dalam Rumah Tangga

Perangai Anak Lelaki Dan Perempuan Berbeza, Inilah Cabaran Mak Ayah Kena Tahu!

Info Lebih Menarik DI SINI

Latih Anak Lelaki Buat Kerja Rumah

Anak bawah 2 tahun memang kita jaga macam anak raja. Tapi bila sudah masuk umur 2 tahun, kita dah boleh latih anak sama-sama buat kerja rumah (house chores).

Boleh guna teknik single step command (satu arahan):
Contoh: Tolong ambilkan tuala mandi.

Atau guna teknik 2 steps command (2 arahan dalam 1 ayat):
Contoh: Tolong ambil pampers ni dan buang ke dalam bakul / tong sampah.

Dua-dua teknik ni sesuai untuk kanak-kanak usia 2 tahun. Senang je kan.

Nak anak umur 2-3 tahun sama-sama buat kerja rumah, caranya bukan ala-ala tentera tau.

Mak ayah buat seronok-seronok dengan anak.

Contohnya anak bongsu saya jenis suka berlumba. Jadi saya buat “Game” lumba siapa kemas mainan paling cepat.

Saya akan kira 1,2,3 dan start lumba siapa kemas paling laju. Sambil tu buat bunyi enjin kereta.

Habis kemas terus sorak sama-sama siap High five dengan anak.

Asasnya, kita kena buat sama-sama dengan anak. Kita ialah idola di mata dia.

Kalau anak menolak, jangan marah dia. Cuba cari apa lagi keperluan asas dia yang belum dipenuhi (makan, tidur, bermain).

Esok kita ajak dia kemas lagi. Muka kena senyum, kena banyak sabar tau. Budak baru 2 tahun.

Kesannya

Bila anak TIDAK dilatih:
Dia hilang rasa bertanggungjawab.
Dia tak pandai urus masa.
Keyakinan diri jadi rendah.
Tak pandai jaga kebersihan.

Cara Betul
Anak usia 2-3 tahun ni:
Kena tahu wajib kemas mainan sendiri.
Biar dia belajar lap meja dan lantai.
Letak pinggan dan cawan plastik dalam sinki lepas makan.
Biar dia biasa letak baju kotor dalam bakul.
Galakkan dia angkat barang yang ringan.

Lepas mereka buat, kita ucapkan terima kasih, bagi pelukan dan puji anak best-best tau.
Barulah anak lelaki tahu, kerja-kerja rumah ni bukan kerja orang perempuan semata.

MW: Baik anak lelaki atau anak perempuan kena ajar buat kerja rumah. Esok-esok mak ayah pun senang. Bukan untuk mak ayah tapi untuk bakal keluarganya dan belajar erti tanggung jawab.

Sumber: Dr. Redza Zainol