Kebanyakan mak-mak dan seorang isteri, memang tiada istilah ‘sakit’. Sakit macam mana pun,seorang isteri dan mak-mak selalunya tetap memastikan urusan anak-anak dan kerja-kerja rumahtangga siap sempurna. Tetap gagahkan diri, walaupun diri tak berapa sihat dan tak larat sangat-sangat.

Namun, ini yang suami perlu faham, isteri takkan selamanya sihat. Sikap prihatin dan memahami daripada seorang suami sangatlah diperlukan ketika ini.

Jemput fahamkan perkongsian daripada Firdaus Shakirin ini;

Isteri takkan selamanya sihat…

Ada masanya dia akan sakit, akan demam, akan terlantar di katil dan ketika itu, dengan keadaannya yang macam tu, adakah kita masih mengharapkan dia untuk melakukan tugas-tugas seorang isteri…?

“Ayang, bangun-bangun, tolong sidai baju jap…ayang, dah rasa sihat sikit? tolong lipat baju jap, baju dah penuh dalam bakul…ayang, abang lapar, boleh tolong masak tak?…ayang, tengok anak-anak tu…”

Ayang itu, ayang ini…

Tapi dia tak sihat kan, dia sakit kan…kenapa masih nak mengharapkan dia untuk buat keje-keje tu lagi…?

Sebab tu kadang-kadang apa yang kita boleh lihat dan perhatikan adalah isteri ni, ketika dia tengah demam ke, dia tengah sakit kepala ke, dia lemah satu badan ke, dia tengah senggugut teruk ke, dia tengah berpantang ke, dia masih berbakti untuk suaminya, masih lagi buat keje-keje rumah, masih lagi jaga anak-anak, masih buat keje yang selalu dia buat…

Kalau bukan dia yang buat semua tu, nak harap siapa lagi yang buat…?

Digagahkan jugak diri untuk buat walaupun tak larat sangat-sangat, dikuatkan jugak diri tu untuk bangun dari katil…sedih kalau dah sampai tahap kena buat macam ni…dah terlebih berkorban sebenarnya jika dia dah tak lagi mementingkan keadaan dirinya, kesihatan dan kemampuan dirinya…bila di suarakan,

“Abang, boleh teman ayang kat umh tak, jangan pi keje…”, kita balas ”Awak jangan manja sangat, jangan ikut sangat sakit tu, jangan mengada-ngada…orang lain bleh ja dok rumah sorang-sorang”

Ambil Cuti Jaga Isteri

Ambillah cuti, jagalah isteri dirumah jagalah anak-anak untuk dia…buatlah keje-keje rumah untuk dia…bungkuskan makanan untuk dia makan…bagi dia berehat dan jangan bagi dia buat apa-apa masa keadaan dia macam ni…dia perlukan “cuti” daripada semua pekerjaan yang dia selalu buat…dia manusia, dia bukan robot, bukan saka…dia juga takkan selamanya sihat untuk kita…

Tolak ansurlah dalam rumahtangga…nanti kita sakit, dia jugak yang akan jaga kita…takkan nak jaga dia pun, kita berkira? Dan kepada semua isteri diluar sana, awak semua kena kuat untuk keluarga awak, awak smua kena sihat untuk keluarga awak, jaga kesihatan, jaga pemakanan dan jaga keadaan diri awak sendiri..

Syurga ganjaran untuk awak semua.. InsyaAllah…

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. But para suami, hargailah pengorbanan isteri.Fahamilah, isteri bukan selamanya sihat.. Sampai satu ketika, dirinya juga tak kuat, perlukan cuti untuk berehat daripada melakukan kerja-kerja rumah dan uruskan anak-anak.

Sumber: Firdaus Shakirin

Jangan Lupa Komen

komen