Wanita atau isteri ini tak boleh terlalu cerdik. Kalau terlalu cerdik, matilah itu dan ini isteri kena buat. Dalam tak sedar, segala tanggungjawab jatuh pada isteri.

Biarlah nampak kurang cerdik, tapi suami sama-sama membantu menguruskan rumah tangga. Barulah bahagia rumah tangga, saling bekerjasama.

Ikuti perkongsian Busseroa Abd Jalil ini dan fahami sebaik-baiknya. Niatnya bukan nak suruh mak-mak jadi derhaka kepada suami, tapi mendidik suami bahawa kerja rumah lebih manis dilakukan bersama-sama:

 Isteri Kurang Cerdik

Dua tiga hari lepas ada family yang datang bermalam di rumah saya beberapa hari. Lalu bertanyalah golongan wanitanya beberapa soalan yang berbunyi:

  1. Penyidai nak jemur baju dekat mana?
    Jawab saya, penyidai ada di belakang rumah. Tetapi saya tak pernah guna sejak dipasang kerana saya guna dryer. Lepas basuh kering terus dalam mesin yang sama dan tak perlu pindah-pindah.

2. Oh macam tu. Jadi ajarlah akak nak guna mesin ini macam mana?
Ohh.. saya tak tahu guna mesin itu kak. Nanti big boss ajarkan.

  1. Hah?? Baru beli ke mesin ni?
    Dah lama kak. Dulu guna mesin asing-asing untuk basuh dan kering. Sekarang sudah guna 2in1. Yang 2in1 ini pun sudah setahun lebih usianya.

4. Habis itu kenapa tak tahu guna?

Sebab… Saya tak nak jadi pandai dalam semua perkara. Kalau saya pandai dalam semua perkara, maka semua tugasan rumah tangga terpikul di bahu saya.

IKLAN

Oleh itu saya sengaja membiarkan saya kekal bodoh dalam beberapa hal supaya tugas itu diambil alih oleh pasangan!

Baca Di Sini:

Niat Nasihat, TAPI Jangan Sampai Suami Rasa Isteri TAK HORMAT Dia!

Suami Isteri Yang Suka MERAJUK, Sebenarnya Jadikan Hubungan Bertambah Romantik

Untuk info lanjut, baca di sini

Bila Isteri Terlalu Cerdik

Kata saya lagi…

Cuba akak tengok di sekeliling kita, isteri yang overload kerja sampai tak kering tangan ialah isteri yang serba tahu semua benda. Dalam erti kata lain, isteri yang uruskan AtoZ.

Hal dapur dia. Bab hal pakaian dia. Kemudian, hal sekolah anak-anak pun dia. Hal mengaji Al-Quran, anak-anak pun dia juga. Kereta rosak pun dia.

Hal kewangan pun dia juga yang kena fikir untuk cukupkan. Malah kadang-kadang bumbung rumah bocor pun dia yang cari tukang.

Kenapa tanggungjawab dia banyak sangat? Sebab dia isteri yang sangat cerdik. Tahu semua benda. Maka sifirnya mudah…
Semakin cerdik seorang isteri maka semakin blur seorang suami.

Oleh itu, tak usahlah kita cerdik dalam semua perkara ya, supaya tatkala kita memilih untuk menjadi bodoh itu, kebijaksanaan pasangan akan bercambah dan berkembang dengan jayanya.

Hakikatnya, suami kita tu serba boleh sebenarnya. Cuma kadang-kadang kita yang tak beri ruang, tak yakin dan nak bolot semua tugasan bersendirian.

Terlopong mulut kakak-kakak itu mendengar teori saya yang sudah tujuh bulan tidak ada maid!

MW: Biar isteri nampak kurang cerdik, tapi suami ringan tulang membantu. Lagi satu, rumah tangga ini ada bermacam ikutan. Jika kita selesa dengan acuan isteri lakukan semua tugas di rumah, maka teruskan. Jika acuan kita saling bekerjasama antara suami dan isteri, elok juga diteruskan.

Sumber: Puan Busseroa Abd Jalil