‘Ibu Pergi, Bukan Tak Sayang, Allah Pinjamkan Untuk Kita.. Sekejap Je’

Kehilangan orang yang paling disayang, cuma yang pernah merasai tahu bagaimana sakitnya rindu. Kerinduan pada yang telah pergi yang tak mungkin berbalas. Apabila isteri diambil tuhan, suami ini, Azlan Adnan luahkan rasa kerinduannya untuk tatapan anak-anaknya kelak.

Isterinya, Nordiana Bidin meninggal dunia pada 29 Januari lalu, dipercayai berpunca daripada sakit kepala. “Medical report awal bulan hadapan baru dapat sahkan.” kata Azlan lanjut.

Sebaknya, bila anak-anak mula terasa rindu. Bagaimana mahu disampaikan rasa kerinduan itu, pada ibu yang tak lagi dapat mereka tatap wajahnya di depan mata. Allahu..

 

 

 

IKLAN

Anak-anak Rindu Ibu.. Ibu Dah ‘Sleep’ Kat Kubur

Anak-anak mungkin tak tahu
Cara mana nak sampai kan pada babah, yang depa rindu ibu
Yang anak-anak tahu
Ibu dah ‘sleep’ kat kubur

Itulah Kali Terakhir Babah Cium Pipi Ibu

Dalam Jam 10:25 malam, 20/1/2020
Ibu masih terbaring tidur sama macam pagi tadi. Bergerak, bernafas macam mana pagi tadi. Tidur macam biasa. Bergerak berpusing kiri kanan. Tidur nyenyak cuma tak boleh sedar dari jam 3.30 petang sampai la malam.
Setiap kali babah jengah ibu,
Air liur, ibu tak boleh kemam. Jadi babah lap perlahan-lahan bagi ibu nampak bersih
Tapi jam ni,
Lepas babah terlambat jengah ibu
Air makin banyak kat mulut ibu.. Babah lap Dan itu kali pertama Dan juga kali terakhir babah cium pipi ibu, peluk ibu sambil bisik;
“anak-anak kita masih kecik lagi sayang. Bangun la…”
Air mata sebelah kanan ibu tiba-tiba keluar. Babah terus lapkan Air mata ibu sambil kemas kan tisu-tisu yang melekat di pipi ibu.
Babah duduk bertenang sekejap di kerusi sebelah ibu. Dalam beberapa saat, babah rasa pelik kenapa ibu tak bernafas macam biasa. Babah panic
Rasa nafas ibu di hidung.. Tak ada
Rasa nadi ibu di pergelangan tangan.. Tak ada
Babah menjerit panggil jururawat. Jururawat terus berlari masuk bilik untuk tengok ibu
Babah turun ke bawah
Babah tak boleh terima, Dan babah tahu ibu memang dah tak ada.

Allah Pinjamkan Ibu Untuk Kita.. Sekejap Je

Ammar.. Rania
1 day, kalau terbaca ni semula
Babah cuma nak korang berdua tahu
Walaupun hanya Abang Ammar saja dapat rasa moment hari ibu pergi.. Harap Ammar & Rania faham kenapa ibu “pergi tinggalkan kita”
Bukan ibu tak sayang
Tapi Allah pinjam kan ibu untuk kita
Sekejap je..
Ammar cuma sempat 2 tahun 2 bulan
Rania cuma sempat ibu dukung 4 bulan saja
Babah beruntung sikit dengan kamu berdua. Sempat 4 tahun 2 bulan
Tak lama macam mana anak-anak yang lain
Tak lama macam mana babah & nenek
Tapi percayalah
Ibu sedang tunggu kita kat sana

 

IKLAN

 

Genap Awak Pergi Sebulan..

Ingat pesan babah. Bila abah pun dah tak ada
Rajin-rajin jengah kubur bila rindu
Kalau teringat, terus tadah tangan “Doa”
Minta Allah tautkan rindu kita dalam mimpi
Minta kita semua semula bersama 1 keluarga
Genap awak pergi sebulan hari ni
Macam mana lagi setahun akan datang?
Harap Allah berikan kekuatan & kesihatan berpanjangan buat kita 3 beranak

IKLAN

Rasa Macam Mimpi Yang Panjang

Perkahwinan bukan cari persamaan
Bukan cari apa yang kita suka
Atau kita boleh lari dengan apa yang kita tak suka
Persamaan belum tentu membahagiakan
Perbezaan itulah tanda “saling melengkapi”
Jika kita saling memahami
Terima kasih sebab sama-sama telan Pahit Manis Maung bersama Abang
Sampai hari ni abang rasa macam mimpi
Mimpi yang panjang sgt
Mengharap mimpi ni janganlah jadi kenyataan
Nordiana Bidin (Dee Ana)
Wanita sempurna dalam hidup kami sampai akhir hayat
Ingat pesan abah
JANGAN LUPA IBU

 

MW : Al Fatihah.. semoga Allah tempatkan Allahyarham Nordiana Bidin di kalangan orang-orang beriman dalam taman-taman syurga yang indah. Dan suami serta anak-anak diberi kekuatan hati hadapi ujian hebat ini.

Baca sini : 40 hari ibu ini istighfar, redha anak beri tanda akan pergi buat selamanya

Sumber/Foto : Azlan Adnan