Dua Tahun Tak Dapat Balik Kampung, Ini Yang Allah Nak Tunjuk
Gambar sekadar hiasan / kredit foto : mynewshub

Bagi anak-anak perantauan, Aidilfitri tahun ini memberi satu lagi memori berjauhan daripada mak ayah tercinta. Usah disebut betapa rindunya hati bila tak dapat balik kampung di hari raya.

Pandemik dan pematuhan PKP menghalang semua itu untuk dilaksanakan pada Aidilfitri kali ini. Ibu Zarah menitipkan pesanan akan hikmah yang sedang kebanyakan daripada kita sedang lalui sekarang ini.

Catatan ini ditulis pada 25 Ramadan yang lalu, tetapi masih bagus untuk pembacaan dan pemahaman semua.

Bismillah…

TAK DAPAT BALIK KAMPUNG!

Ramai yang rasa derita tidak dapat berhari raya bersama ibubapa dan saudara mara di kampung pada tahun ini setelah tahun lepas pun begitu juga. Ibu faham sangat rasa kesedihan itu…faham sungguh rasa kerinduan pada kedua ibu dan ayah kita.

Rupanya Allah masih tak izinkan kita menyambut hari kemenangan setelah sebulan berpuasa seperti tahun-tahun sebelumnya. Kemeriahan hari raya di Malaysia ini terkenal dengan baju baru, kasut baru, handbag baru, juadah tahunan waktu pagi raya. Panjang senarai kita kalau nak sambut raya kan?.

Tak kata kat orang, ibu dulu pun macam tu gak… Ada juga berkereta baru dan berumah baru sempena hari raya. Itu adalah budaya kita dan bukan tuntutan agama.

Tak salah untuk pulang kekampung. Menyantuni ibubapa dan ziarah menziarahi ahli keluarga memang sangat dituntut oleh agama malah beroleh pahala yang sangat besar nilainya. Apatah lagi di dalamnya ada maaf memaaf di atas segala kesilapan dan halal menghalal makan dan minum.

Beza Aidilfitri Di Malaysia Dan Mekah

Jika kita berada di Mekah waktu umrah Ramadhan dan pulang ke Malaysia pada hari raya ketiga contohnya. Di sana tiada suasana seperti di Malaysia. Masa tu memang kita rindu sangat raya kat Malaysia.

IKLAN

Waktu pagi raya, selepas solat sunat Aidil Fitri, semua sunyi dan senyap di setiap jalan dan lorong. Tiada ziarah menziarah, tiada makan-makan macam kat tempat kita. Mereka tidur! kerana semalaman suntuk mereka berjaga pada malam raya.

Mereka beribadat sepanjang malam, menangis kerana Ramadhan akan berlalu pergi, mereka merayu pada Allah untuk memohon pengampunan dan dilepaskan dari azab api neraka dan mengharapkan maghfirah Allah untuk dimasukkan ke syurga.

Beza betul dengan kita, malam raya tu laa banyak benda ‘last minit’ nak buat. Malam raya sempat lagi kita gi shopping baju dan kuih lelong kat PKNS, ada yang malam raya masih mengecat rumah, gantung langsir dan masak memasak hingga ke subuh.

Azan subuh pagi raya tu, baru angkat dan gantung ketupat. Ada yang malam raya masih berhempas pulas menghadap jem berbelas-belas jam untuk sampai ke destinasi yang dituju.

Dah tergambar wajah mak dan ayah yang setia menunggu hingga ke pagi anak cucu pulang beraya. Memang teruja beb!.

Tak Dapat Balik Kampung, Rupanya Allah Nak Ajar Kita Sesuatu

Sebab tu bila kita tak dapat balik kampung, kita sedih sangat-sangat sebab kita akan ‘miss’ suasana kesibukan menyambut Aidilfitri ni. Memang terasa betul laa kalau tak dapat balik. Mengongoi satu malam kat bucu katil tak dapat balik kampung.

IKLAN

Rupanya dalam kekecewaan kita disaat pandemik ini, Allah nak ajar kita sesuatu. Kita boleh jer beli baju, handbag dan kasut baru tapi hanya boleh dipakai di rumah. Boleh jer beli kereta baru, tapi terletak jer laa dalam garaj tak boleh nak gerak jauh-jauh.

Iya, boleh jer masak-masak dan buat kuih raya tapi makan anak beranak yang dalam rumah dan dekat-dekat sahaja. Baru kita tahu nilai kerinduan pada ibu dan ayah. Masa dulu boleh balik kampung, kekadang tu ada yang tak heran pun nak balik, siap beraya kat obersi lagi. Tertunggu-tunggu laa orang tua tu anak tak balik-balik.

Dah 2 tahun ni, Allah nak ajak kita MEMBESARKAN Dia di akhir Ramadhan rupanya. Allah nak dengar rayuan memohon pengampunan dariNya. Allah nak kita bersujud meletakkan dahi atas bumiNya tanda kita ini hanyalah hambaNya. Tak ada kuasa apa-apa tanpa pertolongan dariNya.

Allah nak suruh kita banyakkan INFAK duit kita tahun ini. Contoh kalau balik kampung, kita akan membelanjakan lebih kurang RM600.00 duit minyak dan tol… tu belum singgah R&R beli itu dan ini.

Apakata kita sedekahkan budget tu untuk anak yatim, untuk pembangunan masjid dan surau, untuk fakir miskin dan niatkan pahalanya untuk mak ayah dan kita sekeluarga. Rasanya itu lebih bermakna buat mereka.

IKLAN

Duit Baju, Kuih Raya Halakan Untuk Wakaf Dan Sedekah

Duit beli baju raya, duit kuih raya yang mungkin berlebihan sebab tak beli banyak macam biasa, dah boleh dihalakan untuk wakaf dan sedekah. Allahu Akbar! Bila Allah nak tegur kita, banyak cara dan ada hikmahnya. Cuma kita sedar atau tidak.

Berlapang dadalah kita yang tak DIBENARKAN merentas daerah dan negeri apalagi negara. Marilah kita hidupkan malam-malam terakhir Ramadhan dengan lebih bermanfaat kerana nak beribadah ni dimana-mana pun boleh. Dirumah kita, dimasjid, dikampung, dibandar…. semua Allah terima.

Dah berpuluh-puluh tahun kita menyambut kemeriahan hari raya dengan budaya, kenapa tak kali ini kita bersungguh-sungguh menyambut Hari Raya Aidil Fitri dengan KEMENANGAN yang sebenar. Insya’allah.

Semoga dengan doa-doa kita yang akan Allah makbulkan, diangkat wabak ini dari muka bumi ini, dihapuskan virus dan dihentikan rantaian jangkitannya… dapat kita kembali kepangkuan ibubapa kita dengan aman dan selamat. Amin.

Misi memburu Lailatulqadar belum berakhir.
25 Ramadhan 1442H
IZ

Sekarang baru tahu nikmatnya balik kampung.

Sumber/Foto : Ibu Zarah

Untuk dapatkan info berkaitan kursus keusahawanan anjuran Mingguan Wanita, join telegram BANGKIT Wanita : https://t.me/bangkitwanitaMW