Bila rasa tak sihat, badan mula panas, selain ambil ubat, terus kita cepat-cepat ke hospital atau klinik untuk dapatkan rawatan daripada doktor bertauliah.

Namun, ada juga daripada kita lebih selesa hanya mengambil ubat di rumah. Katanya, dua tiga hari akan elok dan sihat. Itu mungkin jika masalah kesihatan yang tidak memudaratkan.

Syukurlah dengan hanya ambil ubat yang dirumah saja. Maklumlah, dengan keadaan sekarang ini, patut kena siap sedia dengan ubat-ubatan. Kecuali jika simptom yang teruk, nak tak nak kena dapatkan pengesahan daripada pakar kesihatan.

Ada juga yang selesa mengambil ubat dan ‘susah’ untuk ke klinik atau hospital. Ada baiknya, jika kita tahu kondisi diri, boleh ambil ubat di rumah yang memang disimpan di rumah. Jadi, tidaklah bersesak-sesak dengan orang sakit yang lebih memerlukan.

Apa yang penting, ubat yang ada di rumah itu sekadar yang asas. Sebab ada masanya, doktor pun turut beri ubat yang sama bila ke hospital atau klinik. Jadi, inilah ubat yang wajib kita simpan di rumah seperti yang disarankan oleh Dr. Asmi Syabil.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Doktor Ini Kongsi Cara Elak Sembelit Pada Anak. Langkah Terakhir, Barulah Guna Ubat

Ada Sesuatu Tak Kena, Anak Selalu Mengantuk, Rupanya Pengasuh Bagi Ubat Tidur

Info Lebih Menarik DI SINI

Ubat Wajib Ada Dan Simpan Di Rumah

Ubat-ubatan yang wajib anda simpan dirumah,asrama atau diatas kereta.
—————————————————————
Ramai sedia maklum di antara tempat yang memerlukan kesabaran yang tinggi disebabkan waktu menunggu yang lama adalah JABATAN KECEMASAN hospital-hospital kerajaan.(Tapi sentiasa tidak pernah surut)

Antara punca utama yang menyebabkan kesesakan di Jabatan Kecemasan adalah apabila pesakit datang untuk mendapatkan rawatan bagi perkara-perkara yang bukan kecemasan,yang mana rawatan boleh didapati di klinik-klinik kesihatan atau jabatan pesakit luar. Antaranya seperti:

1. Demam
2. Batuk
3. Selesema
4. Cirit-birit
5. Gatal-gatal badan
6. Muntah
7. Sakit perut
8. Pening
9. Sakit kepala

Jadi, kali ini jom kita bicara serba sedikit berkenaan ubat-ubatan yang boleh disimpan di rumah sebagai ‘First aid kit’ ataupun boleh dibawa ketika ingin bermusafir agar kita tidak memenuhi jabatan kecemasan dengan kes-kes yang tidak sepatutnya.

Berilah peluang kepada mereka yang betul-betul memerlukan rawatan kecemasan terutamanya mereka yang bertarung di antara hidup dan mati untuk mendapatkan tumpuan petugas kesihatan.

Ini antara ubat-ubatan yang boleh didapati di farmasi berdekatan dan sering diberikan oleh para doktor untuk gejala-gejala seperti yang disebutkan di atas.
(Sila baca deskripsi di setiap gambar ye)

Sila dapatkan nasihat doktor jika gejala (simptom) anda berterusan dan dapatkan rawatan dengan kadar segera apabila anda mengalami reaksi alahan terhadap ubat yang diambil.
Semoga bermanfaat untuk semua dan silakan berkongsi untuk kegunaan bersama.

1. Paracetamol 500mg (Panadol)
Yang ini rasanya semua kenal. Boleh diambil jika anda mengalami demam ataupun sebagai ubat tahan sakit yang ringan seperti sakit kepala dan sebagainya.

Dos disyorkan : 2 biji (sekali makan) tiga kali sehari.
Jangan melebihi 8 biji sehari.

2. Loratadine 10mg
Ubat dalam kategori antihistamin.
Dos disyorkan : 1 biji sekali sehari
Sering digunakan untuk mengurangkan gejala alahan, gatal-gatal, mata berair atau bahasa mudah orang selalu cakap “resdung”.

3. Chlorpeniramine 4mg (Piriton)
Bagi yang kerap berjumpa doktor untuk gejala seperti selesema dan alahan mesti dah kenal dengan ubat ini.

Ubat ini juga seperti Loratadine dalam kumpulan antihistamin dan digunakan untuk mengurangkan gejala yang sama.

Dos disyorkan : 1 biji, 3 kali sehari.

Ubat ini boleh menyebabkan rasa mengantuk,oleh itu jika anda rasa seperi mengalami kesan ini,elakkan memandu atau mengendalikan mesin bagi mereka yang bekerja.

Boleh Dapatkan DI SINI : https://invol.co/cl5apts

4. Diclofenac sodium 50 mg (Voltaren)
Ubat tahan sakit atau radang. Ubat ini tergolong dalam kategori NSAIDs.

Dos disyorkan : 1 biji 3 kali sehari (bagi kesakitan berterusan) atau sebiji sekali apabila perlu.

IKLAN

Sering digunakan untuk mengurangkan keradangan atau kesakitan yang tidak surut dengan menggunakan paracetamol.

Untuk yang ada gout mesti dah kenal sebab antara ubat yang wajib makan apabila kena serangan gout.

Elakkan pengambilan ubat ini ketika perut kosong atau bagi mereka yang ada gastritis.

5. Metoclopramide HCl 10 mg (Maxolon)
Ubat untuk gejala seperti loya dan muntah,juga digunakan untuk migraine.

Untuk ibu-ibu mengandung yang mengalami gejala loya dan muntah di awal kehamilan juga selalu diberikan sebagai rawatan.

Muntah disebabkan keracunan makanan juga boleh dikurangkan.

Dos disyorkan : 1 biji 3 kali sehari atau sebiji sekali apabila perlu.

6. Buscopan 10mg
Ubat untuk mengurangkan sakit perut terutama yang memulas-mulas atau kekejangan perut dan juga sakit batu karang.

Dos disyorkan : 1 biji 3 kali sehari atau sebiji sekali apabila perlu.

7. Ranitidine 150mg (Zantac)
Dos disyorkan : 1 biji 2 kali sehari.

Selalu digunakan untuk mengurangkan rasa sakit perut terutamanya bagi mereka yang mempunyai masalah ulser perut,gastritis dan juga GERD.

Bertindak untuk mengurangkan rembesan asid di dalam perut.

8. Diphenoxylate + atropine sulphate (Lomotil)
Dos disyorkan : 1 biji 3 kali sehari atau sebiji sekali apabila perlu.

Ubat untuk mengurangkan gejala cirit-birit yang disebabkan keracunan makanan.

IKLAN
9. Activated charcoal 250mg.
Dos disyorkan : 1 biji 3 kali sehari

Sama seperti Lomotil diatas,ubat ini juga digunakan untuk mengurangkan cirit-birit.

10. Oral Rehydration Salt (ORS)
Dos disyorkan : 1 paket apabila perlu.

Sepertimana yang kita ketahui,badan kita memerlukan garam galian seperti sodium dan potasium untuk berfungsi dengan baik.

Dan garam galian ini boleh berkurangan akibat dehidrasi apabila kita mengalami cirit-birit yang berterusan.

Oleh itu ORS ini sering dipreskripsi okeh para doktor untuk mereka yang mengalami cirit-birit bagi menggantikan kembali garam galian yang telah hilang daripada badan agar fungsi tubuh badan tidak terjejas.

11. Mist magnesium trisilicate (MMT)
Ubat ini sama fungsinya seperi Gaviscon yang selalu dilihat di kaca tv.

Bertindak untuk mengurangkan pedih ulu hati (heartburn) akibat daripada ketidakhadaman.

Dos disyorkan : 15 ml 3 kali sehari.

Sila ambil sebelum makan dan pastikan anda tidak menjamah apa-apa makanan atau minuman selama 15 minit selepas ubat ini diambil.

12. Breacol – Cough syrup
Yang ini memang semua orang kenal.

Boleh ja beli dimana-mana farmasi hatta di 7-eleven daripada penat korang menunggu berjam-jam di jabatan kecemasan hanya disebabkan batuk.

13. Ammeltz yoko yoko
Atau kandungan utamanya methyl salicylate seperti krim LMS yang sering diberikan para doktor untuk mengurangkan ketegangan otot.

Yang ini pun banyak dijual di luar dan sangat-sangat berguna untuk mengurangkan sakit-sakit otot atau lenguh-lenguh badan.

Takkan nak ambil LMS pun korang nak melawat jabatan kecemasan pukul 1-2 pagi,ye dak?

IKLAN

Boleh Dapatkan DI SINI: https://invol.co/cl5cvxg

14. Chloramphenicol eye drop.
Boleh digunakan untuk jangkitan mata seperti conjunctivitis.Ala,yang selalu bangun-bangun tidur tu tetiba penuh tahi mata lepas tu mata pula rasa pedih dan berair.

15. Termometer.

Yang ini eloklah beli dan simpan satu di rumah untuk cek sendiri suhu badan kalian atau anak-anak samada demam atau tidak.

Boleh didapati dengan pelbagai jenis dan bentuk dan kebanyakkannya mudah digunakan.

Julat untuk suhu normal ada pelbagai mazhab.Tapi kebiasaan yang digunakan adalah:

Suhu 38°C dan ke atas = demam

16. Pregnancy test urine strip – ujian kehamilan.

Kena Simpan

Sebab apa kalian kena simpan sekali benda ini di rumah terutamanya bagi pasangan-pasangan yang memang berhasrat mendapatkan cahaya mata?

Sebab para doktor di jabatan kecemasan ni dah penat nak melayan pasangan-pasangan yang datang ke jabatan kecemasan semata-mata untuk confirmkan kehamilan mereka.

Kalau dah kalian beli di farmasi dan buat di rumah tu positif,hamil lah tu.Tak payahlah nak datang melawat kecemasan hanya untuk double confirmation.Tak cemas pun.

Kurangkan sikap pentingkan diri dan bagilah peluang kepada mereka yang benar-benar memerlukan rawatan ye.

Mingguan Wanita : Betul sangat, ubat-ubatan ini memang wajib kita simpan. Nak-nak kalu ada masalah tengah malam, bolehlah membantu. Moga bermanfaat.

Sumber Dr.Asmi Syabil
Pegawai Perubatan Kecemasan
#RawatanAwal
#FirstAid

Lagi Menarik DI SINI:

BACA LAGI: Doktor Ini Kongsi Cara Betul Guna Ubat Demam Anak Dan Sukatan Yang Sesuai

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita