Ada sesetengah mak memperuntukkan dua minggu sekali untuk membersihkan bilik air. Tak kurang juga yang akan menyental setiap kali mandi. Bahan untuk bersihkan mestilah gunakan sabun buku mahu pun sabun serbuk. Baru rasa puas hati.

Sabun buku yang memang digunakan khas untuk membersihkan bilik air. Bila berbuih, senang untuk sental daki-daki yang berkerak. Nak bagi tandas lagi wangi mesti ada yang akan letakkan kiub khas untuk tandas.

Tapi masing-masing ada pilihan tersendiri bagi memastikan tanda sentiasa berbau wangi dan bersih.

Perkongsian daripada Syahirah Omar ini, boleh dijadikan panduan, memandangkan sebelum ini viral tentang membersihkan tandas dengan meletakkan sabun buku di dalam tangki flush.

Mungkin betul boleh membersihkan tapi mungkin juga boleh beri kesan pada peralatan ini mahu pun ekosistem saliran. Inilah ulasan daripada beliau yang boleh dijadikan panduan dan ingatan.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: DIY Berus Bersihkan Kipas Siling Dengan Cepat, Tak Payah Panjat Tangga!

Cuci Sendiri Barang Kemas, 10 Minit Saja Dah Berkilau Macam Baru Beli

Info Lebih Menarik DI SINI

Sabun Buku, Bagi Kesan Buruk Lain

Baru-baru ni viral satu perkongsian di Tiktok, dia ada bagi tip bagaimana nak toilet bowl sentiasa wangi, dan bersih. Caranya dengan dengan memasukkan sabun buku daia dalam tangki flush,

Hasilnya memang berbuih la mangkuk tandas.Hakikatnya ramai tak tahu amatlah tak bagus buat begitu. Sangatlah tak baik untuk ekosistem air dan saliran.

IKLAN

Begini,

Bila terlalu banyak sabun dalam tangki flush tu, kesannya boleh membunuh mikroorganisma yang sepatutnya bertugas dalam proses penguraian dalam loji kumbahan. Maksudnya tak ada bakteria dan kulat baik yang boleh mereputkan najis.

Hasilnya najis kekal bentuk begitu.

Maaf sedikit jijik. Tapi saya nak cerita je apa kesannya.

Kemudian,

Saya terbaca juga kesan buruk lain. Antara sebab lain kenapa tak boleh buat begitu, rubber seal dalam tangki flush tu akan cepat rosak dan tidak dapat menjalankan fungsinya dengan berkesan.

IKLAN

Semuanya disebabkan tindakbalas kimia yg ada pada sabun tersebut menyebabkan air akan terus mengalir ke dalam tandas seterusnya bil air boleh melambung tinggi.

Terpaksalah pula mengeluarkan kos nak baiki pula.

Cuci Tiap Hari

Dulu saya cuci tandas seminggu sekali. Tapi sekarang saya biasakan diri cuci tandas setiap kali gunakan. Kalau mandi, terus disiplinkan diri sental tandas. Kalau tandas asing dengan bilik air, asal membuang, teruslah berus toilet bowl tu.

Jadi bila kerap mencuci, tak la teruk berlendir berlumut lantai sampai licin bila pijak, kan? Tak payah ambil masa yang lama pun sebenarnya. Sekejap je mencuci setiap kali penggunaan tandas.

Mingguan Wanita : Memang nampak mudah dan senang tapi, lama-lama jadi lain pula. Nak selamat, boleh guna saja kiub yang khas untuk wangikan tandas.

IKLAN

BOLEH BELI CUBE BOWL DI SINI

Sumber: Syahirah Omar

Baca lagi DI SINI:

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita