Ruang mendobi antara kawasan yang mak-mak boleh hias cantik walaupun dengan dekorasi simple yang boleh dibuat sendiri. Sebagai contoh DIY Laundry Dispenser untuk meletak sabun cecair pencuci dan pelembut pakaian, terutamanya jika dibeli secara ‘refill’. Ia memudahkan, tinggal buka ‘paip’ sahaja dan tak perlu angkat botol yang berat lagi. Hanya menggunakan Balang kuih raya saiz besar sahaja.

Boleh cuba DIY Laundry Dispenser bajet seperti yang dikongsikan oleh Puan Nadzirah Azlan ini sebagai panduan.

Cantik laundry dispenser macam ni kann??
Bajet jangan cakap la..menangiss berhingus gaissss
Jom kita DIY.Boleh refer setiap gambar untuk cara-cara DIY

Bahan-Bahan Diperlukan:

Balang kuih raya
Kepala paip (Mr. DIY)
PVC socket (Mr. DIY)
Sealing ring/washer (Mr. DIY)
Seal tape

Cara Membuat:

1.Lukis dulu kat mana nak letak kepala paip tu.

2.Lepas tu tebuk lubang. Saya bakar besi chopstick then tebuk lubang dulu..lps tu baru guna pisau..hati-hati tau guna pisau tu.

IKLAN

3.Ni dah siap lubang kena hati-hati takut terlebih tebuk nanti bocor. Dah siap tebuk boleh pasang kepala paip dah.

4.Hydrotest dulu ya.Pastikan tiada air yang keluar.

IKLAN

5.QC passed!

SIAP!!

IKLAN

Selamat mencuba.

Baca Lagi Di Sini:
DIY Penyidai Baju Bertingkat Guna Paip PVC, Mudah Buat & Jimat Ruang!
DIY: Sorok Wayar TV Dengan Bajet Murah Saja. Semudah ABC

MW:Semoga perkongsian ini bermanfaat. Menarik juga idea DIY Laundry Dispenser BAJET ni, guna balang kuih raya je. Jadi kalau beli pelembut pakaian atau pencuci yang jenis ‘refill’ boleh masukkan dalam laundry dispenser ni. Bukam sahaja nampak kemas dan cantik tersusun di rak, malah memudahkan tak perlu angkat berat-berat, cuma buka paip je.Namun pastikan letak di tempat tinggi dan jauh kan daripada anak-anak iya.

Sumber: Nadzirah Azlan