Jika bilik air kecil dan mempunyai ruang yang terhad, sebolehnya kurangkan penggunaan rak mahupun barangan yang ada agar tidak nampak terlalu serabut. Barang-barang mandian seperti sabun, syampu, ubat gigi pula boleh sahaja susun di atas sinki bagi menjimatkan ruang. Namun masalah yang berlaku pula, barangan tersebut mudah jatuh dan bertaburan di lantai mahupun dalam sinki.

Menarik idea yang dikongsikan oleh Suebrie Msy ini. Boleh cuba buat sendiri di bilik air dan barulah botol-botol dan barangan mandian tersebut tak jatuh.

Siapa yang ada singki kecil dalam bilik air tu dan buat letak botol-botol sabun,shampoo & sebagainya mesti jatuhkan masa picit. Saya tak guna rak sangkut, bilik air kecil je.

Bahan-Bahannya:

Cap Penutup PVC 15mm 2 unit
Elbow 15mm 2 unit
Paip PVC saiz 15mm standard rumah, panjang ikut citarasa
Pili paip saya tukar beli kat mr.diy tinggi 7inci

Cara Membuat:

1. Tebuk Cap penutup paip pvc dan skru.

2. Tebuk guna skru driver.

IKLAN

3. Tebuk lubang masukkan wallplug plastic kat dalam lubang untuk masuk skru (betoi ka orang panggil wallplug) hentam saja.

4. Masukkan skru dan ketatkan.

IKLAN


5. Sambung buat ukuran lebih kurang singki kecil ni.Tambah 2 elbow.Selesai masalah botol jatuh huhhu.

6. Cap yang saya tebuk tadi.

IKLAN

Info Ekstra!

  • Satgi ada pulak kata boleh roboh kalau letak banyak, tak kot botol sabun tak berat mana, singki tu pun dah berat. Besi penahan dia pastikan elok tak berkarat di bawah tu.
  • Boleh spray paip PVC tu bagi nampak lebih cantik.

Selamat Mencuba!

Baca Lagi Di Sini:
“Water Stain” Panel Kaca Bilik Air Kotor, Housekeeping Kongsi Tip Jadi Bersih Berkilat!

‘Make Up’ Tandas Guna Epoxy Paint,Kurangkan Licin,Tutup Lubang Mozek & Cantik!

MW: Kreatif dan menarik juga idea ini. Jadi kalau ruang terhad di bilik air dan tiada rak, hanya singki kecil boleh buat macam ni. Barulah botol-botol dan barang-barang mandian tak mudah jatuh.

Sumber: Suebrie Msy