Bila ada anak perempuan, antara kesukaannya adalah main masak-masak. Seronok bila dapat tunaikan impian anak ada ‘dapur mainan’ sendiri. Namun yang sedia ada di kedai memang boleh tahan harganya. Hampir beratus jugaklah kalau nak dibelikan untuk anak.Memang tak cukup bajet dan rasa tak berbaloi.

Sebenarnya mak ayah boleh gembirakan hati anak, buat sendiri je ‘dapur mainan’ ni. Guna kotak je malah bajet jimat tak sampai RM60 pun. Malah periuk, kuali dan segala ‘perkakasan’ dapur pun boleh beli di kedai eco je. Memang puas hati hasilnya. Yang penting kena kreatif dalam menghias dan mencantikkan ‘dapur’ tersebut.

Boleh jadikan idea daripada Puan Nur Rini Matarol ini untuk dijadikan rujukan.

“Barang murah pon boleh jadi terapi mata.Husband Diy dapur mainan anak..siap juga akhirnya.Barang-barang semua beli kat kedai Eco Rm2.10, memang berbaloi-baloi.Barang mainan anak yang lain yang dah lama tak guna kami recycle semula.Jimat sikit”

“Sebenarnya saya selalu bawa anak perempuan saya jalan-jalan pergi ikea..kebetulan ada dapur mainan kat sana..dia selalu cakap nak macam tu tapi sebab bajet saya dan suami takda nak beli benda tu so ayah dia buatkan benda ni untuk dia” ujar Rini

“Bajet rasanya tak sampai RM 60.Barang semua kami beli kat kedai Eco Masai.”

“Kotak tu beli kat supermarket. Ada kotak yang dah tak guna mereka jual 50sen satu boleh pilih nak kotak yang mana kami beli 4 kotak je waktu tu.”

“Seronok buat benda ni. First day benda ni siap saya rasa saya lebih teruja dari anak saya.Ada yang kata kotak guna sekejap je tapi macam anak saya punya Alhamdulillah sampai sekarang ada lagi mainan ni,”ujar Rini

Bahan-Bahan yang digunakan:

4 keping kotak (saiz ikut kesesuaian design dapur yang ingin dihasilkan)
Hot Glue gun
Wallpaper
Doubletape
Gunting

*Barang mainan saya beli dekat kedai eco saja dan campur sekali dengan barang mainan anak saya yang lama dan sedia ada.

Cara Membuat:

1.Kotak pertama jadikan sebagai dapur.
2.Lekatkan wallpaper pada kotak.
3.Lubangkan bahagian atas kotak untuk dimasukkan masukkan singki.

4.Lubangkan juga kotak bahagian sisi untuk dijadikan oven.

5. Hias mengikut kreativiti sendiri seperti gamkan pemegang pintu, paip air, penyangkut tuala dan periuk, dan sebagainya.

Rak untuk susun mainan.So lepas main boleh masuk kat dalam ni je takdelah bersepah.
Mengubah ciptaan untuk penjimatan. Bola bowling recyle jadi botol sos.
Singki beli di kedai eco

Tips Ekstra!

  • Pastikan kotak kena ambil/guna yang keras.

Baca Lagi Di Sini: DIY Rak Simpan Penyangkut Baju Mudah & Murah, Modal RM20!

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Buat mak ayah yang nak gembirakan hati anak-anak boleh buat sendiri je ‘Dapur Mainan’ ini. Lebih jimat, berbaloi dan puas hati. Selamat Mencuba!

Sumber: Nur Rini Matarol