Tak rugi berbudi pada tanah. Lebih seronok bila tanaman mengeluarkan hasilnya malah boleh jadi hiasan landskap depan rumah pula. Macam tanam pokok kobis ni. Cantik sungguh, macam di taman bunga. Tak perlu kawasan tanah tinggi pun nak tanam kobis, 3 bulan dah boleh dapat hasilnya.

Jika mak-mak nak cuba tanam pokok kobis sendiri di rumah, boleh cuba semai biji benih kobis ikut cara yang dikongsikan oleh Puan Rose Eima ini.

“Ini pengalaman saya tanam kobis. Saya tanam kobis mula 2014, pengalaman manis sebab setiap kali tanam pokoknya membuahkan hasil dan cantik dijadikan landskap depan rumah. Sampai ade bagi gelaran kak rose kobis. Biasa setiap tahun saya akan tanam sekali. Tahun ni baru semai benih.”

Semai Benih Kobis Cara Saya:

1.Masukkan tanah dalam pasu hingga separuh.
2.Kemudian letakkan benih kobis.
3.Selepas itu letak lapisan tanah nipis je atas benih kobis tu supaya waktu siram benihnya tak terkeluar.
4.Siram dah biarkan hingga benih bercambah.

IKLAN

Biasanya hari ke 5 dah keluar cambah benih. Baru semai saya letak banyak-banyak biji benih..tapi kalau dah besar 1 pokok 1 pasu. Inshaallah menjadi kalau betul cara penjagaannya.

Saya tanam dalam 3 bulan dah dapat hasil sebab kita berada di tanah rendah.

IKLAN

Info Ekstra!

  • Saya guna antiserangga organik dan baja tahi ayam. Kena selalu letak dalam 1 minggu sekali.
  • Kawasan Tanah rendah pun boleh tanam kobis.Tapi memang lebih sesuai tanam di tanah tinggi.Saya hanya stay di klang je kawasan panas, tak perlu tanah tinggi.
  • Saya pernah guna biji benih jenama serbajadi dan green world..dua-dua ok.

IKLAN

Baca Lagi Di Sini:
Tanam HALIA Sendiri Siram Dua Hari Sekali, Selepas Seminggu Keluar Tunas!
Banyak Kali Tanam Selalu Mati, Ini Kaedah BETUL Semai Daun Sup!

MW: Jadi bolehlah cuba tanam sendiri pokok kobis ni di rumah. Selain jimat belanja dapur tak perlu beli kobis, memang cantik untuk dijadikan landskap depan rumah juga.

Sumber: Rose Eima