Rupanya ada cara mudah untuk hilangkan masalah ketuat dan kita boleh buat sendiri je di rumah hanya guna 4 bahan. Tak perlu pergi klinik pun. Paling penting untuk buang ‘akarnya’ agar biji ketuat tak tumbuh semula.

Mungkin ramai yang tak tahu, ketuat adalah disebabkan oleh virus Human Papilloma (HPV). Mana-mana bahagian boleh dijangkiti terutamanya di jari, tangan dan kaki. Bahagian yang dijangkiti akan mula menimbul, berbiji keras manakala permukaannya pula menjadi kasar.

Cara mudah untuk hilangkan ketuat ini dikongsikan oleh Hanis Samsuddin sebagai panduan.

Saya pasti ramai yang mengalami masalah ketuat. Ada yang di kaki, ada yang di tangan. Macam mana pun, ketuat ni memang menyemak dan anda pasti lagi suka kalau ia hilang betul tak?

Apakah punca ketuat?

Ketuat berpunca daripada virus HPV. Kebanyakan orang memang menjadi pembawa kepada virus ini. Tak semua orang akan mendapat ketuat, tetapi sesetengah orang yang badannya tak dapat memendam kegiatan virus ini akan mendapat ketuat.

Bagaimana nak hapuskan ketuat?

Ketuat mempunyai “akar” yang mana akar ini jika tidak dihapuskan, akan membolehkan ketuat tumbuh kembali. Kita perlu memusnahkan akar ketuat supaya ketuat tidak datang kembali.

Bahan-Bahan Diperlukan:

1. Apple Cider Vinegar

Ini bahan aktif yang akan membunuh ketuat. Asid asetik dalam cuka sangat efektif untuk membunuh akar ketuat. Kalau tak ada Apple Cider Vinegar boleh guna cuka makan yang biasa tu. Balsamic vinegar pun boleh tapi mahal.

2. Kapas

Kapas akan menyerap dan menyimpan cuka. Gunakan kapas yang daya menyerapnya kuat. Facial cotton pun boleh digunakan.

3. Plaster atau Duck Tape

Plaster atau duck tape bertujuan untuk memegang kapas yang direndam dalam cuka. Gunakan tape yang kuat daya lekatnya.

4. Vaseline

Asid dalam cuka tidak kenal kulit sihat atau kulit ketuat. Dengan menyapukan vaseline pada kulit sihat, ia terlindung dari tindakbalas cuka.

IKLAN

Caranya Membuat:

1.Sapu vaseline dekat keliling ketuat (jangan terkena ketuat)
2.Basahkan kapas dengan cuka,letak atas ketuat dan plaster. Biarkan semalaman.

Ketuat tidak disapu vaseline. Kulit yang sihat akan turut mengecut apabila terkena cuka.Jadi pastikan ada menyapu vaseline dikeliling kulit ketuat sebelum meletakkan cuka.

Hari ketiga:

Cuka sudah menembusi lapisan kulit mati pada ketuat dan mula bertindak pada akar. Pada hari pertama dan kedua tiada rasa apa-apa sebab cuka memakan sel kulit mati. Pada hari ketiga bila akar sudah ditembusi akan rasa sedikit pedih.

Contoh balutan plaster pada jari.

IKLAN

Kelihatan akar ketuat menjadi hitam.. Ini menandakan sel-sel ketuat mula mati dimakan asid.

Kelihatan ketuat dah mati.

Apabila ketuat jadi macam ni,boleh la korek sikit demi sedikit.

Ketuat yang berjaya dikorek.

IKLAN

Hasilnya, kulit kembali licin seperti biasa dan bebas ketuat.

Semoga bermanfaat dan selamat mencuba!

Baca Lagi Di Sini:

Ini 5 Petua Semulajadi Guna Bahan Dapur, Berkesan Hilangkan Tompokan Panau Agar Kulit Kembali Sekata!

PENTING Ambil Tahu JENIS Ubat Krim Yang Disapu Pada Kulit Badan

Doktor Ini Kongsi 14 Jenis Ubat-Ubatan WAJIB Simpan Di Rumah Sebagai ‘First Aid Kit’!

Mingguan Wanita: Jadi jika ada masalah ketuat, boleh cuba cara mudah yang dikongsikan ini untuk menghilangkannya. Guna 4 bahan je, akar ketuat pun musnah dan tidak tumbuh semula.

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita