kanji

Nasi tanpa kanji sangatlah digalakkan diambil untuk menjaga kesihatan. Ia juga sangat baik bagi mereka yang sedang berdiet. Namun harga beras bagi yang kurang kanji ni agak mahal di pasaran.

Menerusi perkongsian Puan Siti Sarah, ada cara jimat untuk masak nasi tanpa kanji hanya menggunakan beras biasa. Namun rasanya seperti beras mahal, malah nasinya jadi cantik berderai dan sebutir-sebutir.

Berikut perkongsiannya wanita ini;

“Pernah makan beras taj mahal tak ? Bila dah masak, rasa nasi tu tawar kan? Ok kat sini saya nak bagi tips, mungkin ade yang tahu, mungkin juga ade yang tak tahu.Cuma guna beras biasa je, da sama dengan beras taj mahal.Kalau nak beli beras taj mahal 5kg je da rm30 lebih kan? So guna beras biasa je pon boleh.Tapi ada caranye.”

1.Tanak beras macam biasa sehingga beras tu kembang (hampir-hampir kering tapi still ade air sikit-sikit dalam nasi tu)

2.Kemudian tuangkan ke dalam tapis. Tak kira la tapis plastik atau tapis besi.Saya guna tapis plastik je (tapis sayur).

3.Lalukan dengan air dan kosek-kosek nasi tu sehingga air nasi yang mengalir tu menjadi cerah.

4.Toskan air dan tanak nasi semula sehingga kering.

**Sesiapa yang nak diet, yang nak jaga kesihatan atau pon yang mempunyai masalah kesihatan, boleh la cuba tips ni.

Selamat mencuba!

nasi

Info Ekstra!

Tak perlu tambah air tak selepas air kanji dibuang. Cuma masukkan ke dalam periuk dan keringkn saje.Nasi akan jadi berderai & sebutir-sebutir.

Lagi senang kalau guna rice cooker.Bila dah masak automatic warm. So nasi tak kan jadi hangit / berkerak.Kalau guna dapur gas, kena selalu pantau la.Sebab kadang-kadang kita tak perasan nasi dah kering dan jadi hangit / berkerak.

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Jadi buat mak-mak yang nak jimat, rasa macam makan beras mahal walaupun hanya guna beras biasa, boleh cuba cara ini. Nasi tanpa kanji ni pun sangat baik untuk kesihatan malah nasinya pun lebih cantik berderai sebutir-sebutir.

Sumber: Siti Sarah

Jangan Lupa Komen

komen