Sudah tentu bila seorang lelaki tak bekerja banyak masalah akan timbul, suami jangan buat isteri tersepit terpaksa menanggung keluarga dan suami itu juga.

Ternyata ramai yang terkesan dengan pandemik hingga hilang kerja, namun ia bukanlah alasan untuk ayah-ayah menyerah kalah untuk mencari rezeki.

Sebenarnya selain berusaha mencari kerja, lelaki juga jangan memilih dan rajin apabila mendapat pekerjaan baru apatah lelaki dalam keadaan sekarang.

Jangan pula mengambil kesempatan hingga membebankan isteri, buat dia rasa tersepit kerana pengabaian seorang suami.

Bila Lelaki Tak Bekerja

Kongsi Ustaz Firdaus Mokhtar, dua, tiga hari ini banyak betul terima mesej daripada isteri yang mengadu tentang suami yang tidak bekerja. Pagi tadi saya bangun tidur, tengok dah ada 1 mesej panjang dekat messenger.

Pun hal yang sama, tentang suami tak bekerja. Atau pun kerap tukar kerja. Tak sampai 1,2 bulan di tempat kerja, berhenti. Cari kerja lain punyalah susah nak dapat.

Lepas dapat kerja lain, berhenti lagi.

Bila tanya dia apa punca dia berhenti. Macam-macam jawapan. Tak sesuai dengan bos, kawan-kawan tak bagus, tempat kerja jauh, penat kena buat kerja macam-macam dan tak kurang ada yang kata tak layak kerja tu. Padahal syarikat dah terima. Sendiri pula rasa tak layak.

Banyak Masalah Timbul

Dalam kes begini ada dua keadaan pula yang saya terima.

Pertama, memang suami jenis kerap tukar kerja. Bila sampai masa tak ada kerja, rajin pula pergi keluar minum jumpa kawan-kawan. Lepaskan tekanan katanya.

Jumpa berjam-jam. Siang keluar, malam pun keluar. Mana dapat duit? Mestilah minta dekat isteri. Bala.

Kerja tidak, minta pula dekat isteri hari-hari.

Kedua, sudahlah kerja pun tak ada, sibuk nak kahwin lagi.

Ini pun banyak. Serius banyak. Pendapatan tak ada, keluarga yang sedia ada ini pun tak terjaga betul.

Baca Juga Di Sini:

Isteri TIDAK BEKERJA Bukanlah Tidak Mampu Membantu Keluarga Tapi Itu Adalah Tanggungjawab Suami

Berusaha Beri Duit Belanja Kepada Keluarga, Itu Tanggungjawab Suami!

IKLAN

Nak Ubah Suami, Isteri Tak Perlu Berleter, Dia Berubah Bila Ingat Tentang Tanggungjawab!

Walaupun Isteri ‘Gaji Besar’, Tanggungjawab Sara Keluarga TETAP Di Bahu Suami, Usah Pertikaikan!

Suami Tolong Buat Kerja Rumah Bukan Sebab ‘TAKUT BINI’ Tapi Kongsi Rasa Tanggungjawab

Masalah Bertambah-Tambah

Duduk rumah sewa dengan adik ipar. Jadi semua bergantung ke adik ipar. Ada isteri yang terpaksa ambil keputusan hantar anak balik kampung, sebab tak ada kemampuan nak hidup sama dengan bandar. Belanja tinggi.

“Tapi puan hantarlah duit ke mak dekat kampung untuk anak-anak?” Saya tanya.

“Tak juga. Kadang-kadang kalau ada lebih. Saya tahu saya salah buat macam tu. Kesian ke mak saya. Tapi saya tak ada duit lebih. Suami memang tak ada duit. Tak bekerja langsung dah 4,5 bulan,” jawab dia.

Suami Jangan Buat Isteri Tersepit

Tak kira keadaan pertama atau kedua, dua-dua keadaan ini menyebabkan isteri tersepit. Tekanan. Antara nak terus bagi semangat ke suami atau nak minta dilepaskan.

Bila tak ada duit, banyaklah masalah timbul. Lagi teruk minta duit dekat isteri, isteri tak bagi, dimarahnya pula.

Bukan kejap kejap. Berlarutan 3 hingga 4 tahun usia perkahwinan. Itu yang saya kata isteri begini tersepit. Akhirnya kemurungan.

Jadilah Lelaki Bertanggungjawab

Kawan-kawan sekalian,
Yang lelaki. Bila kau fikir nak berumah tangga, itu adalah saat untuk kita lebih bertanggungjawab. Membina rumah tangga kau bersama-sama.

IKLAN

Bukan sebagai jalan untuk kau jadi raja dalam rumah. Duduk tanpa kerja. Harap ke duit isteri untuk selesaikan banyak urusan diri kau dan rumah kau.

Satu hal lagi, yang sibuk nak kahwin lagi tapi tak ada kerja ni. Kau dah kenapa bang? Tambah sumber pendapatan dengan tambah isteri, macam tu? Ya ampun.

Kalau betul pun kau tak ada kerja, carilah apa sahaja pun kerja yang kau boleh buat. Sekali pun kau terpaksa bekerja jadi tukang sapu. Asalkan kerja halal.

Jangan Memilih Kerja

Kata kunci dia, janganlah memilih kerja. Fikirkan yang lebih utama. Apakah keselesaan kita bekerja atau hakikat nak menanggung keluarga itu yang lebih dulu kita kena hadap?

Mestilah tanggungan keluarga kita dulu. Lagi-lagi kalau sudah ada anak. Semua nak kena suap makan. Belum cerita soal pakaian dan sekolah lagi.

Berusahalah wahai lelaki, wahai suami. Tak bekerja ini kau bukan seksa kewangan kau, tapi kau seksa juga emosi dan perasaan isteri.

Sampai satu masa, kau balik yang marah-marah ke isteri kau.

Ingatlah, tak selesai urusan kau sebagai suami dekat dunia ni, bermakna tak selesai juga urusan akhirat kau nanti.

Sekian.
Firdaus Mokhtar,
Berusahalah kita semua.

Mingguan Wanita : Sudah menjadi fitrah, suami keluar bekerja dan mencari rezeki. Namun jika disebabkan sesuatu perkara yang tidak dapat dielakkan dan suami terpaksa duduk di rumah. Apakan daya. Tetapi jangan pula ambil kesempatan.

IKLAN

Sumber : Ustaz Firdaus Mokhtar

APA RAHSIA KEJAYAAN KAMI JADI JUTAWAN MILENNIAL?

Chocodap’s, Faith Fleur, Anggun Cotton Collection, Teh Ais Pyorr, Masak-masak Cekyana (Oden viral) dan bayak lagi jenama lain mempunya ratusan ribu pelanggan masing-masing.

Tak ramai anak Melayu kita mampu bina empayar perniagaan dari bawah dari tiada apa-apa. Ia bukan dicipta sehari dua. Banyak pengorbanan terpaksa dilakukan sepanjang pendakian.

• Apa rahsia mereka?
• Apa yang mereka lakukan?
• Apa ilmu-ilmu yang diamalkan?
• Siapa yang susah senang bersama mereka?
• Apa dugaan dan keperitan yang dilalui?

Teringin ikut jejak mereka?

Semua ini akan terjawab di program Webinar Eksklusif CEO BIsnes Viral anjuran Mingguan Wanita pada 25 September 2021 secara virtual. Dangarkan sendiri perkongsian jujur mereka. Eksklusif!

Menangi hadiah-hadiah cabutan bertuah serta wang tunai bernila RM100.

Daftar sekarang di
https://toko.ideaktiv.com/…/webinar-eksklusif-ceo…/
atau scan QR Code pada poster

Atau sertai grup telegram WEBINAR EKSKLUSIF CEO BISNES : https://t.me/bangkitwanitaMW

Untuk dapatkan info berkaitan kursus keusahawanan anjuran Mingguan Wanita, join telegram BANGKIT Wanita : https://t.me/bangkitwanitaMW

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita