Isteri selalunya cekal dalam memendam perasaan. Selagi boleh pendam, segalanya disimpan sendiri.Sehingga sampai satu tahap, bila mana diri tak mampu lagi bertahan, air mata akhirnya berguguran menahan kesedihan dan bebanan diri yang hadapi. Bahaya sikap memendam perasaan sekian lama ini boleh menyebabkan kemurungan diri.

Fahamkan catatan yang dikongsikan oleh Firdaus Shakirin ini.

Kebanyakan wanita yang dah jadi isteri dan ibu mudah terdedah kepada satu penyakit yang dinamakan,

Kemurungan…

Ramai suami yang kurang bagi perhatian terhadap perkara ni, kurang sensitif, kurang peka dan kurang aware…bila dah jadi, dah nampak dengan mata kepala sendiri, baru mula nak fikir kenapa isteri jadi macam tu, buat macam tu dan macam mana nak ubati kemurungan si isteri.

Persoalannya, kenapa dia kemurungan…?

Kemurungan itu ditafsirkan sebagai gangguan perasaan. Seseorang yang mengalami kemurungan boleh rasa macam-macam dalam hatinya. Sedih, gembira, penat, letih, putus asa, mudah marah dan sebagainya.

Perasaan itu bercampur baur, adakalanya ada rasa, adakalanya kosong.

Sebab Berlaku

Kenapa dia boleh ada perasaan-perasaan macam tu?

Mungkin sebab kita kurang ucap terima kasih untuk apa yang dia dah lakukan dalam rumahtangga kita.Mungkin kita tak pernah minta maaf untuk setiap kesalahan yang kita lakukan.Mungkin kita selalu mengulangi kesilapan yang sama.Mungkin kita kurang berkomunikasi dengan isteri.Mungkin kita kurang memahami isteri.Mungkin kita kurang menghargai isteri.

Mungkin kita membebani isteri melebihi kemampuan yang dia ada.

Kadang-kadang, isteri silap sikit je, dah kena maki hamun, kita dah meninggi suara tak kira di khalayak ramai ataupun di dalam rumah. Semua nak kena perfect, nak kena ikut cara kita, macam mana yang kita nak, ikut kepala kita.

Isteri bersuara, menegur dan menasihati walaupun ianya untuk kebaikan hubungan, kita “tundukkan” isteri guna agama. Derhaka dan neraka, ini modal kita.

Bertahun-tahun hidup sekali, tapi suami langsung tak memahami emosi isteri.

Apa yang isteri rasa dengan cara “pemerintahan” kita dalam rumahtangga tersebut.

Dia bahagia atau merana?

Maksud Isteri Menangis

Nampak isteri menangis, tapi dalam hati anggap “nothing serious” la, dia mengada-ngada.

Sebenarnya tak boleh macam tu…bila isteri menangis, itu bermaksud dia dah tak tahan lagi dah…pasti ada sesuatu yang menyebabkan dia menangis dan dia tak boleh tampung lagi dah apa yang dia rasa. Dia dah tak boleh pendam lagi dah. Dia rasa nak “meletup”.

Dia lepaskan dengan cara menangis.

Orang perempuan ni, bila dah buntu sangat, bila dah tak boleh fikir sangat, bila dah tertekan sangat, bila dah emosi sangat, dia lebih dari mampu untuk buat sesuatu yang kita tak jangka, yang kita tak duga.

Dia mula nak fikir bukan-bukan, buat bukan-bukan.

Itu yang selalu kita ambik mudah sebagai seorang suami. Sebab kita selalu anggap isteri “terlalu mengikut perasaan dia” walhal kita tak pernah pun faham apa yang dia rasa.

Renung-renungkan.

Baca Lagi Di Sini:Bila Pasangan Kita Sendiri Alami Depresi Kena TENANG, Buat Begini

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Pesanan buat suami, jangan ambil mudah dengan keadaan emosi isteri. Fahami keadaan isteri, beri sokongan, kata-kata semangat dan perhatian buatnya sangatlah diperlukan dalam membantu isteri untuk kembali pulih dan sihat.

Sumber: Firdaus Shakirin