Mak ayah mana yang tidak sedih bila anak lelaki berkahwin. Jika semasa bujang, dialah tempat bergantung harap. Kini, tanggungjawabnya berubah kepada isteri dan anak-anak pula. Mahu ada sedikit rasa ralat buat mak ayah, lebih-lebih lagi kalau itu anak mak.

Namun, tak kurang juga mak ayah masih tidak lepaskan bila anak lelaki kahwin. Semua mesti ikut telunjuk mak tanpa hiraukan tentang perasaan menantu. Inolah susahnya, kalau mak ayah masih tidak ‘berharap’ pada menantu uruskan rumahtangga seperti dirinya.

Tak kiralah bila anak lelaki kahwin atau anak perempuan sekali pun, mak ayah kenalah beri peluang untuk anak-anak ini lalui kehidupan rumahtangga mengikut caranya. Jangan sesekali sekat atau mahu anak ikut arahan, seolah-olah anak itu belum berkahwin.

Kesudahannya, bila campurtangan begini, boleh timbul rasa tidak puas hati, bukan pada menantu tapi mak ayah istu sendiri. Kalau dahulu, sebelum kahwin anak lelaki tinggal bersama, jangan pula dipaksa heret menantu tinggal sebumbung. Biarlah mereka hidup rumahtangga caranya tersendiri.

Apa yang dikongsikan oleh Normaliza Mahadi ini, ada betulnya. Baik bila anak lelaki kahwin atau anak perempuan sekalipun, tak perlukan kita sebagai mak ayah menyibuk atur hidup anak dan menantu. Sekadar membantu tidak mengapa tapi jangan keruhkan keadaan.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Amalan Orang Lama Eratkan Hubungan Suami Isteri, Perkahwinan Berkekalan Hingga Hujung Usia

KESUSAHAN Dalam Perkahwinan Lain ORANG Berbeza Kisahnya, Hanya Suami & Isteri SAJA Tahu

Info Lebih Menarik Lagi DI SINI

Bila Anak Lelaki Kahwin, Jaga Hati Mak Dan Isteri

Anak lelaki yang dah kahwin, biarlah mereka hidup dengan isteri dan anak-anaknya di rumah lain. Biarlah dia kendalikan hidupnya sendiri. Biar dia mengendalikan hidup berumahtangga ikut acuan sendiri.

IKLAN

Jika nak anak rumah dekat boleh tapi masih berlainan rumah, dapur dan bilik air. Jangan paksa anak lelaki duduk di rumah dengan keluarganya untuk menjaga banyak perkara.

Anak lelaki ni dan anak perempuan ke, bila dah kahwin biarkan mereka hidup sendiri. Dah besar dan dDah baligh. Mereka pun dah boleh berfikir. Kita nak bantu, bantu aje dari jauh. Tapi jangan keruhkan keadaan. Jangan ugut anak kalau tak nak dengar cakap mak, akan jadi anak derhaka.

Tinggal Sebumbung

Kalau nak jugak anak duduk sekali dengan menantu, boleh. Tutup telinga. Pejamkan mata. Bisukan suara. Kalau tak boleh buat ni, jangan ajak anak menantu duduk sekali! Elakkan. Sebolehnya, jangan campur urusan mereka.

Dan anak lelaki kan ke pemimpin. Benda besar seperti rumahtangga ni patutnya boleh uruskan. Tak akan benda macam ni pun tak faham. Isteri perlukan privasi dan perlu kendalikan rumahtangga ikut cara dia. Nanti jika mak masuk campur, lagi susah dan serba salah. Jadi beritahu mak dengan baik, yang isteri dan anak mesti duduk rumah sendiri.

Ada banyak isu anak lelaki yang dah jadi suami tetapi masih lagi tak tahu apa yang perlu dan apa yang mahu. Ajak isteri tinggal rumah mak, sedangkan dah tahu mak dan isteri berkonflik. Mak dan isteri tidak sebulu. Tetapi mereka ok jika berjumpa pada waktu tertentu. Kekalkan keadaan itu.

Anak lelaki kena jaga hati mak. Hati isteri pun penting juga. Tak payah duduk tengah. Tapi gunakan kepimpinan untuk membuat keputusan.

IKLAN

Anak perempuan pun sama. Dah kahwin, tinggalkan rumah. Ikut suami. Kalau dari dulu tahu tak nak ikut suami, tak payah kahwin. Tinggal aje dengan mak. Ini lepas kahwin, bila suami ajak pindah tak nak. Ajak pindah ke rumah sendiri bukan rumah kongsi dengan ibu bapa.

Perkahwinan ni adalah satu institusi yang sangat tua. Tapi banyak masalah yang remeh pun masih belum lega.

Nak kahwin ni adalah komitment besar. Sangat besar. Banyak perubahan dan keputusan perlu dilakukan. Bukan setakat akad dan kemudiannya selesai.

Kepada suami dan isteri, matanglah. Perkahwinan ini adalah medan orang lelaki dan perempuan dewasa. Yang perangai macam budak kecik tu hanyalah untuk anak-anak sahaja.

by NM

Mingguan Wanita : Tak semua menantu dan mentua sekepala. Tapi bagi yang memang ‘kamcing’ dengan mentua, bertuahnya anda!

IKLAN

Sumber: Normaliza Mahadi

 

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

 

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita