Ajal, maut, jodoh semuanya ketentuan tuhan. Mengharapkan jodoh perkahwinan berpanjangan sampai ke syurga, rupanya badai gelora melanda di pertengahan jalan. Apabila tak lagi bersefahaman, tiada lagi rasa cinta dan pengabaian dalam tanggungjawab serta nafkah dalam rumahtangga, ada baiknya segera mengundur diri.

Namun demikian sebelum nekad melangkah ke fasa perceraian, ada baiknya bersiap sedia terlebih dahulu, dari segi emosi, fizikal, ekonomi dan sebagainya. Apatah lagi jika sebelum ini hanya bergantung sepenuhnya pada suami dalam mengemudi rumahtangga.

Baca dan hadam betul-betul perkongsian daripada Kaunselor Keluarga, Puan Normaliza Mahadi ini.

“Apa nak buat jika tiada pekerjaan dan bakal diceraikan. Anak ada 5 orang. Simpanan zero. Rumah sewa. Kenderaan hanya ada sebuah motor. Semua 3 sekolah rendah. 2 belum sekolah. Selama ini bergantung dengan suami 100%.”

“Alasan suami mahu ceraikan kerana isteri tidak mahu dimadukan. Dan isteri tahu suami tak mampu dari segi kewangan, keadilan dan juga suami tiada perancangan masa depan cara untuk menafkahi 2 keluarga.”

Baca lagi di sini:
Mertua Jangan Salahkan Menantu Sahaja, Selidik Dulu Perangai Anak Sendiri Selepas Berumah Tangga

Ingat, fokus kita ni pada solution bukan problem.

1. Tidak Hamil

Pastikan diri tidak hamil lagi. Kena jaga diri sendiri. Janganlah nak tambah anak kononnya akan mengikat hubungan suami isteri. Dah ada 5 dah pun. Tak terikat jugak. Kalau tambah 1 lagi sudah tentu tak ada perubahan pun.

IKLAN

2. Kira Jumlah Wang Diperlukan Selepas Bercerai

Buat kira-kira terperinci berapa yang diperlukan untuk meneruskan hidup jika bercerai. Terperinci. Tuliskan satu-satu. Nak tahu berapa jumlah wang yang diperlukan. Mesti tahu.

3. Cari Pendapatan Ikut Minat Di Sukai

Mulakan research untuk mencari jalan mendapat pendapatan. Jalan yang disukai. Bukan sebab orang lain berjaya! Contohnya ada orang suka jual buku. Ada suka masak. Ada yang suka buat perkhidmatan macam kemas rumah orang. Apa-apa ajelah, asalkan disukai. Kenapa kena cari cara yang disukai, sebab motivasi benda yang kita suka buat adalah tinggi.

4. Simpan Duit, Jual Barang Tak Digunakan

Mulakan misi menyimpan duit walau pun sepuluh sen. Kemas rumah. Jika ada barang yang masih elok tetapi tidak digunakan, sila jual. Duit tu simpan.

IKLAN

5. Cari Mentor Online

Mulakan misi mencari mentor online untuk mendapat kekuatan, maklumat, cara bangkit yang betul dan sebagainya. Ambil tahu juga tentang cara terbaik untuk membantu anak-anak melalui fasa yang sukar ini.

6. Ketahui Jenis Penceraian

Cari maklumat tentang jenis penceraian. Sebab penceraian ada banyak jenis. Jadi menambah maklumat adalah penting. Jika pandai bukak FB, maka tahulah cara nak cari maklumat ini.

7. Berdoa Dan Usaha

Berdoalah kepada Allah. Pergantungan 100 % juga hanyalah kepada Allah. Tapi usaha kena ada. Usaha sendiri. Menangis lama-lama pun orang bukan nak tolong.

IKLAN

8. Lakukan Persediaan

Jika penceraian berlaku, InsyaAllah dah ada serba sedikit persediaan. Jika Allah tak izinkan, sekurangnya telah cerdik.

9. Ramai isteri minta cerai atas pelbagai cara tetapi tiada langsung persediaan. Hanya sibuk meluah perasaan.

by NM

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat dijadikan rujukan buat wanita yang sedang berada di dalam fasa ini. Bukan menggalakkan perceraian daripada terus berlaku, namun jika telah tiada persefahaman sering bertelingkah dan memendam luka dengan pasangan, ini adalah jalan yang terbaik. Paling penting telah melakukan persediaan jika berlakunya perceraian.

Sumber: Normaliza Mahadi