‘Berbelas Anak Duduk Dengan Atuk Strok..’ Rupanya Dah Bertahun Hidup Begini

Ya Allah.. sebaknya hati lihat seorang atuk yang strok terbaring dalam pondok usang. Kisah pilu ini dikongsikan oleh pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew yang tak dapat menahan sebak air mata sepanjang berkunjung ke pondok terletak di Kedah ini.

Kata Ustaz dalam perkongsiannya di facebook miliknya, pondok itu didiami atuk yang strok bersama berbelas anak-anak. Simpati dengan nasib warga emas dan keluarganya ini, Ustaz Ebit berhajat mencari rumah sewa di sekitar kediaman mereka.

Dapatlah nanti mereka berpindah dan duduk di situ. Namun, usaha mencari rumah tidak mudah sebab bilangan penghuni itu dengan ahli keluarga yang ramai. Sebak dengar ikrar ustaz, “Saya takkan balik selagi tak bawa mereka pindah ke rumah baru.”

‘Berbelas Anak Duduk Dengan Atuk Stroke..’ Rupanya Dah Bertahun Hidup Begini

Menangis akhirnya sampai Alor Setar.. Dah tak boleh tahan hati ini. Berbelas anak-anak duduk dengan atok strok. Bau dan kotor sangat. Anak-anak tak sekolah. Orang Malaysia. Tengok IC semua tadi. Orang sini juga. Sedih hati ini. Tolonglah ya Allah. Bertahun dah begini… hari ini saya dah tak boleh tahan menangis jer.

IKLAN

Adik ni kata dia nak sekolah. Dia nak solat. Kadang-kadang solat dekat rumah kawan. Menangis tadi adik ni. Saya tanya pakcik takde orang nak bawa pindah ke. Ramai ada datang cakap nak tolong. Belum rezeki kami. Takperlah ustaz. Sedih mereka berlari kenal saya.

Ustaz Cari Rumah, Nak Bawa Keluarga Pakcik Pindah

Saya bawa pakcik pindah yer. “Nak!” Anak-anak bersorak nak pindah. Ustaz, boleh tak ustaz ajar kami jadi baik. Sedih sangat rasa. Boleh ustaz jadi ayah angkat kita orang. Lagi sedih dengar.

Saya dah call 4 rumah dan pergi tengok. Tapi ramai risau dengar keluarga tu besar. Yerlah saya faham. Hati saya sedih sangat.

Saya tengah pusing cari rumah untuk mereka di Alor Setar ini. Siapa ada rumah nak bagi sewa saya akan bayarkan sewa tu selagi saya hidup insyaAllah dan selagi mereka sesuai di situ. Bantu saya tengah menangis ni. Saya takkan balik selagi tak bawa mereka pindah ke rumah baru. Pohon doakan dari jauh.

Ya Allah maafkanlah diriku ini. Jangan salahkan sesiapa. Saya yang salah. Ceramah sana sini baru hari ini saya tahu. Maafkan saya pakcik. Maafkan saya adik-adik semua.

‘Berbelas Anak Duduk Dengan Atuk Stroke..’ Rupanya Dah Bertahun Hidup Begini

Ustaz Ebit Lew aktif dengan kerja-kerja membantu masyarakat susah sepanjang PKP ini. Hendak turun padang sekali barangkali tidak mampu, jadi jika ada yang berniat mahu bersedekah dan sama-sama bantu ustaz dalam kerja dakwahnya, ustaz kongsikan akaun ini :

Pertubuhan Kasih Umat Malaysia
CIMB Bank 8603546376

MW : Semoga ustaz dapat memperoleh rumah yang sesuai untuk keluarga ini. Dan dipermudahkanNya untuk kerja-kerja dakwah ustaz seterusnya.

Sumber/Foto : Ebit Lew